Navigatie Updates 2019/2020

EdK

Forumguru
Wie weet werkt het systeem sneller met minder kaart materiaal?
Mijn twijfels hierover !

Verkleining mbt aantal landen al meegemaakt met me Garmin en Liveupdate.
Ook op bepaald moment de keuze in twee bestanden met de landnamen erbij.
Dit omdat de bestanden te groot werden en niet meer genoeg ruimte was op navi

Jaar terug met de TT zakelijk hetzelfde ervaren en ook een keuze van landen moeten maken.
En in beide gevallen zijn de mobile Navi's er echt niet sneller op geworden.

Zit eigenlijk weer te denken aan me eerste Garmin voor op de motor.
Daar had ik een softwareprogramma van Garmin erbij zitten waarmee ik de oost en west europese landen kon selecteren die ik op dat moment nodig had en kon die dan uploaden naar me unit.
Eigenlijk was dit de beste en meest klantvriendelijke manier !

Hoe het werkte ?

FF uit me grijze massa graaiende had ik een landkaart van oost en westeuropa en selcteerde je de landen die je wilden hebben.
Dit was dan wel gelimiteerd aan de grote van het geheugen in de unit.
En zodra je je landen had geselecteerd dan uploade je deze je unit dus in.

Bakkertje

Forumguru
Ik kan het je morgen vertellen @EdK
De 7,4 GB is bijna binnen, maar ik heb geen zin om nu naar buiten te gaan om de SD kaart te halen ...
Zometeen even uitpakken alvast, dan morgen op de kaart parkeren (kan prima op m'n werk) en dan terug eens kijken..

EdK

Forumguru
Zometeen even uitpakken alvast, dan morgen op de kaart parkeren (kan prima op m'n werk) en dan terug eens kijken..
Je hebt lef

Ik laat deze Skoda downloads even voor wat ze zijn
Ik vertrouw deze downloads niet echt..
Wacht wel even een maand af of er verandering in gaat komen of dat ik meer uitleg ga lezen hier op fora of erbuiten dat dit weer één van de vele IT fouten zijn van VAG.

Ik sla ze net als @EdK even over, heb nog steeds vragen uitstaan bij VW en Skoda.
Beide hebben netjes aangegeven dat ze me willen helpen in het maken van de juiste kaartkeuze.
Heb vriendelijk verzocht om, net als de update van 3-4-2018, om de gehele kaart van Europa met releasedatum 1-10-2018. En toen werd het stil aan de andere kant….

Rooverz

Actief lid
Ik sla ze net als @EdK even over, heb nog steeds vragen uitstaan bij VW en Skoda.
Beide hebben netjes aangegeven dat ze me willen helpen in het maken van de juiste kaartkeuze.
Heb vriendelijk verzocht om, net als de update van 3-4-2018, om de gehele kaart van Europa met releasedatum 1-10-2018. En toen werd het stil aan de andere kant….
Bij wie heb je de vraag gesteld? Naar PON als importeur, of de dealer? Ik heb zelf een mail naar infoline@skoda-auto.cz gestuurd. Als ze maar genoeg reacties krijgen gaan ze er wellicht wat mee doen.

Bakkertje

Forumguru
De kaart gisterenavond op de SD-kaart gezet en die werkt prima.
Qua snelheid niets noemenswaardigs gemerkt.
Kaartdata is volgens het systeem nieuw.

Rallye

Forumguru
Toch begint het allemaal bij de keuze van VW om elke keer voor het goedkoopste SD-kaartje te gaan. Eerst 8Gb en daarna 16Gb. Ik begrijp dat dingen zo goedkoop mogelijk moeten maar bij een te leveren aantal van een paar honderdduizend per jaar, moet dat voor VAG een centenkwestie zijn. Waarom niet gewoon vanaf het begin 32Gb of zelfs 64Gb geleverd? Waarom niet nu een 32Gb kaartje aangeboden?

Vervolgens gaat het mis op de keuze bij het samenstellen van de kaarten. Normale vakantieroutes die Duitsland en Spanje combineren lijken niet mogelijk. Ook worden de 16Gb kaartjes niet tot het maximum gevuld. Erg vreemd.

De meest klantvriendelijke oplossingen (een nieuw 3Gb kaartje aanbieden of mix en match van kaarten toestaan) is nu juist niet gekozen. Jammer.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat het om de kosten van het uploaden zou gaan. Ook bij de kleinere bestanden staat al een waarschuwing dat je niet onnodig moet downloaden. Een bestand van heel Europa, dat misschien nu 18Gb zou zijn, dat massaal gedownload wordt is voor de uploader te duur?

jongetje

Forumguru
Als je nu op reis gaat naar: Denemarken, Zweden en Noorwegen via Duitsland. Welke kaart moet je dan gebruiken? Er is niet 1 kart die deze gebieden overlapt. Dan zou een model (zoals al eerder geoppert) waarbij je zelf de landen kiest zoals TOMTOM doet handiger zijn.

@Rallye Ik kan me niet voorstellen dat het dataverkeer een probleem is. Nu gaan mensen juist vaker wisselen van kaart en kost dat juist extra data.

Canon-Eye

Forumguru
Kan iemand mij vertellen met welk VAG-apparaat (Amundsen / Columbus / MIB1 of 2 etc.) het bij aankoop in mijn Leon aanwezige apparaat overeenkomt?
Boekje met officiële benaming
SeatNavi.jpg

Scherm met één druk&draaiknop (Aan/Uit & volume) en 2 drukknoppen, de bovenste voor het menuscherm en de onderste voor "Full Link" (maar dat gebruik ik niet):
LR-20181204_Seat-navi-8291.jpg

Afgaande op onderstaande informatie zit er de update van april/mei 2018 op (zoals bij aankoop afgesproken):
LR-20181204_Seat-navi-8293.jpg

En afgaande op wat ik in dit topic tot nu toe heb gezien, laat ik dat maar zo. Achterlopen doet de nieuwere versie ongetwijfeld ook, maar nu zit er tenminste nog een behoorlijk landenpakket in (denk ik).

MaxN

Donateur
@Canon-Eye zie deze link, jij hebt het Navi System-systeem.
Dit is wat jij kunt downloaden, maar dat is ook de 0915 die jij nu ook al hebt.
Blijkbaar toch anders dan bij de VW/Skoda modellen.
De Navi System Plus is weer gelijk aan de Columbus en Discovery Pro, aangezien ik dezelfde kaarten ook update op de Golf en Leon van onze buren.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@MaxN dat is andere hardware, met 2 draaiknoppen en 2x 4 drukknoppen, ook al begint de navigatiedatabase met 6P0 (nul, niet O).
Ik ben dus nog steeds benieuwd hoe mijn systeem bij andere VAG-merken wordt genoemd.

Qua kaartupdate heb ik inderdaad de laatste versie van "heel" Europa, dus daar kom ik voorlopig niet meer aan - te meer niet omdat ik deze navigatie niet als zodanig gebruik (daar heb ik iets beters voor).
Als ik met mijn vrouw onderweg ben, zet ik 'm soms aan zodat ze kan zien hoever we zijn, maar meestal staan de radio-voorkeuzes in beeld.

Spector

Forumguru
Had de software al even gedownload, maar nu ook geïnstalleerd op de Columbus. Dank voor het online zetten, alle kaarten nu 2019.

MaxN

Donateur
@Canon-Eye miss iets meer info aan onderstaande?

Bij de MIB STD2 ZR +/NAV kom ik metname veel hits tegen op de Discovery Pro van VW, dus de Columbus van Skoda.
Was het de duurste optie qua Navi bij de aankoop?

9e92cc91-8e69-4778-aaa6-0681ee731839.jpg

06d144aa-65f2-4658-baa8-e8edb7040b5c.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Was het de duurste optie qua Navi bij de aankoop?
Ik vermoed het, maar dat weet ik niet. De auto was 11 maanden oud toen ik 'm kocht als dealerdemo annex dienstauto van de verkoopchef Seat van een grote VAG-multidealer (Seat, Audi, VW, Skoda).
Als (overgenomen) voormalig zelfstandig Seat-dealer zal die zichzelf toch wel een klein beetje verwend hebben, gok ik?

Als ik 'm nieuw zou hebben geconfigureerd, dan had ik zeker gestreefd naar een systeem zonder navigatie, met alleen radio en de benodigde bedieningselementen e.d. betreffende de auto. Als dat al mogelijk zou zijn geweest trouwens - maar goed, dat is een nogal academische discussie.
Ik heb deze auto uitgekozen op zijn pluspunten, ondanks de aanwezigheid van dit systeem... :pardon:

servies

Forumguru
Wat ben ik nu blij dat Android Auto nu mogelijk is bij mij...
De navigatie van Skoda is door die landindelingen enorm achteruitgegaan...
Simply Dumb i.p.v. Simply clever...

Bovenaan Onderaan