Octavia combi l&k 150pk turbo

arievh

Senior Member
Ik heb op kenteken nieuwe schijven besteld. En zojuist ontvangen. Meteen even aan de slag gegaan. Eerst de voorkant. Eenmaal de oude schijf er af zag ik direct dat de nieuwe schijf veel kleiner is.
Op de doos staat 256mm en er staat 1U2 of zo. Terwijl mijn auto 1U5 is. De oude schrijven zijn 288mm. De winkel heb ik via WhatsApp benaderd (tot 21 uur te bereiken ) en zij zeggen dat dit gewoon kan en mag, maar ik twijfel.

Maakt het iets uit dat deze kleiner zijn?

Graag uw mening.

Bedankt
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
[Sarcasme]Ach, 23 mm kleinere schijven, wat maakt t uit? Dat de blokken dan voor een deel in de lucht duwen en je op 2 manieren minder remkracht hebt, kniesoor die daarop let[/sarcasme]

Serieus: welke toko geeft in hemelsnaam dat advies?!? Dit kan gewoon niet, punt. Op alleen kenteken bestellen is vaak een risicootje, en bij remschijven zeker. Altijd vooraf meten op jouw auto en kijken welke maat daarbij hoort.
Deze dus terugsturen (en reclameren bij de verkoper), en de echt passende maat bestellen. En wellicht voortaan ergens anders bestellen...
 

arievh

Senior Member
Het is echt heel raar.. ik vervang echt al zooooooo lang remschijven (al 25 jaar) en heb dit nog nooit meegemaakt. Ik ging twijfelen omdat de winkel zegt dat het gewoon kan en ik dacht zelf ook al dat dit toch niet kan..
Zit nu wel met een probleem, de apk is maandag en ik heb dan nooit meer op tijd nieuwe schijven.
Ik zit nogal met pech met deze auto..de oude schijven zijn helemaal niet zo slecht, er zit zelfs niet eens een rand op (qua slijtage). Volgens kwikfit (ga ik echt nooit meer heen) moesten alle schijven vervangen worden. Was daar voor apk geweest en had voordien even de auto nagelopen en er was niks aan de hand .. beetje roest op de schijven maar daar nog nooit een afkeuring op gehad. Bij elke andere garage kan ik zelf even de dingen (thuis) repareren en dan gaan ze verder met de apk.. bij kwikfit willen ze daar niks van weten en ik moest maar een nieuwe afspraak voor een nieuwe apk maken, september was er wel plaats en nog een keer betalen.
 

Arjan1985

Forumguru
Asap die te kleine schijven terug geven. De oude schijven terug monteren en ergens anders apk laten keuren.
 

arievh

Senior Member
Ja had maar 1 er afgehaald en weer terug geplaatst. De winkel heeft de juiste maat helaas niet. Ik ga nu even de achterschijven checken
 

Arjan1985

Forumguru
Moet wel gek zijn wil dat afgekeurd worden hoor. Dan moeten ze toch heel dun zijn of enorm trillen met rijden
 

arievh

Senior Member
Nee trilt niet en is niet dun. Ik heb het idee dat ze niet zoveel km hebben. De rand is wel iets ingevreren maar daar komen de remblokken niet (heeft 5 jaar stil gestaan). Banden welke eigenlijk nog nieuw zijn hebben ze ook afgekeurd wegens droogtescheuren.

Achterschijven zijn wel de goede maat. Maar de oude zijn nog gewoon goed, pfff echt niet normaal dut. Die garage dacht zeker dik te verdienen. Wilden even minimaal 1000 euro berekenen.
 

LdN

Forumguru
Standaard kwikshit praktijk.
In de tijd dat ik nog leasewagens reed moesten we daar verplicht de zomer/winter bandenwissel doen, ik bleef daar altijd op wachten omdat ik ze diverse malen er op betrapt had de wielmoeren niet op koppel aan te draaien. Ik heb in die tijd nog nooit een directe APK goedkeur gezien bij andere klanten die daar de keuring lieten uitvoeren, er mankeerde altijd wat en dan meestal aan zaken die ze zelf in het assortiment hebben zoals banden, remmen, uitlaat en schokdempers.
Rijd inmiddels al weer een paar jaar privé maar daar zien mijn auto nooit en te nimmer voor onderhoud en zeker niet voor een APK.
Weet niet of het vestiging afhankelijk is maar ik zou de auto bij een ander aanbieden voor de APK keuring en zeker niet terug gaan naar kwikshit.
 
Laatst bewerkt:

arievh

Senior Member
Standaard kwikshit praktijk.
Jeetje, niet best!

Heel stom dat ik dit gedaan heb. Ik dacht even snel, want het moest. Ik hoor m'n vader van boven al roepen (hij zei altijd al daar niet heen gaan, ze vinden altijd wel wat). Dit is de oude auto van mijn vader die onlangs is overleden. De auto stond in de garage, geschorst. Maar wegens overlijden moest de auto overgeschreven worden en dan is de schorsing gelijk opgeheven. En omdat de auto van mijn vader was heeft het voor mij sentimentele waarde. Met dat in het hoofd heb ik niet zo goed op gelet en dus stom naar Kwikfit (m'n hoofd ergens anders).
 

Maggy

Forumguru
Best vervelend zo’n ervaring.
Ik vind dat je de naam van de van de dozenschuiver die jou te kleine schijven verkoopt, best mag noemen. En zoals gezegd, te kleine schijven NIET monteren.
 

Duijzer

Donateur
Misschien een tip om eens langs de garage te rijden die het onderhoud voor je vader heeft gedaan. Die kennen de auto, en blijkbaar had je vader daar een goed gevoel bij. Als dat te ver uit de buurt is zou ik gewoon een goede garage in de buurt zoeken en ver weg blijven bij KwitFit. En bij dat bedrijf dat vind dat te kleine remschijven wel gewoon kan....
 

arievh

Senior Member
De auto is vandaag apk gekeurd..stond op de terug weg stil op de snelweg..dynamo opeens dood.. geen stroom..zit niet echt mee.. nu maar uit zien te vogelen hoe ik dit nu weer fix.. nog even een de auto is helemaal nieuw.
 

arievh

Senior Member
Auto heb ik weer in de garage.. nu ik thuis ben bedenk ik mij dat waarschijnlijk het accu lampje niet brandt, weet 't niet zeker want heb er niet op gelet.. maar dan werkt de dynamo (alternator) natuurlijk niet. Nu maar hopen dat het lampje defect is en dit dus te fixen is met een nieuw lampje
 

Grard

Lid
De stekker naar de dynamo is kapot er hangt een stukje paars/roze plastic in
Komt regelmatig voor. indien de ECU geen cominucatie heeft met de alternator gaat het waarschuwings lampje niet branden bij een storing Succes met de herstelling.Indien je kiest voor een andere stekker met kabel,hou rekening met de lengte,zodat je geen foutmeldingen krijgt.
 

Grard

Lid
Ja ik heb een accu tester..
Sluit die aan op de accu ,lees het voltage,start de auto zet alle verbruikers uit; druk het gaspedaal kort naar 2000 rpm lees nu (bij draaiende engine) het voltage opnieuw dat moet nu bij werkende alternator 14 volt of meer zijn ,zoniet is er geen laadstroom om wat voor reden dan ook.
 

arievh

Senior Member
Het kan ook zijn dat de spanningsregelaar ook defect is toch? De stekker is dan wel defect de pinnetjes zitten er nog wel in en er staat spanning op bij contact.

Ik kwam nu net op straat de monteur tegen die de proefrit vd auto had gedaan. Hij was niet te spreken over de keuring, hij stond zelf ook midden op de weg stil.
 
Bovenaan Onderaan