Octavia combi l&k 150pk turbo

arievh

Senior Member
Hij laadt niet, had ik al getest. Alleen weet ik nu niet of het de spanningsregelaar is of de stekker of beide, of de hele alternator.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is de dynamo/spanningsregelaar bij een O1 niet geregeld, dat kwam pas veel later bij de S/S systemen. Die draad die naar de dynamo gaat is er dan alleen om de spanning te meten.

Als je geen laadspanning van 14V (en een beetje) hebt, dan is de dynamo of de spanningsregelaar kaduuk (of de bekabeling maakt slecht contact). Dat kan je alleen weten door bij beiden te meten, maar dan moet je volgens mij eea demonteren, want de spanningsregelaar zit tegen de dynamo aan.
 

arievh

Senior Member
Volgens mij is de dynamo/spanningsregelaar bij
De dunne kabel (DFM + L) heeft 12v tussen L en chassis. Het is denk of de spanningsregelaar of doordat de stekker kapot is maakt deze geen contact en dan heb je hetzelfde effect als een defecte spanningsregelaar omdat de spoel niet magnetisch wordt.
De auto is L&K editie, dit is dus "alle" opties die mogelijk zijn(waren). Boordcomputer, etc.
 

Grard

Lid
Probeer met een"aligator" klem contakt te maken tussen het dunne kabeltje en de stekker aansluiting, Start de motor meet op de uitgang van de alternator de spanning.
Geen spanning,vervang de alternator! De spanning regelaar vervangen is in veel gevallen niet aan te raden de sleepringen kunnen zodanig ingelopen zijn dat de koolborstels binnen de kortste tijd op de kunststof ondergrond slepen. Door de jaren lange ervaring is mijn advies als volgt: wenst u nog lang met de auto te rijden monteer een deftige alternator,wij ervaren al jaren lang dat Valeo zijn geld waard is.Indien u de auto wenst te verkopen is het natuurlijk uw keuze wat u wenst te monteren
 

Arjan1985

Forumguru
Mocht het een defecte dynamo zijn: Ik ben fan van de sloop. Rij erheen. Haal de dynamo af van een donor auto of vaak liggen ze op de plank omdat die vaak netjes gedemonteerd worden. Je oude dynamo is ook geld waard bij de metaal handel.
 

Grard

Lid
Indien de klant hem zelf gaat halen monteren wij dat,sloop is enkel betrouwbaar bij plaatwerk en glas!
 

Tees

Donateur
@Grard met alle respect, maar dat is onzin.

Nee, het zijn geen nieuwe onderdelen, maar als je een wagen met een lage km-stand kan vinden is de kans aanzienlijk dat de onderdelen nog een hele tijd mee kunnen, en voor een fractie van de nieuwprijs (zeker als je zelf demonteert). En meestal krijg je 3 of 6 maanden garantie op door hen gedemonteerde onderdelen. Overigens wordt dat voor een O1 nog wel een uitdaging, aangezien dat toch wel een oud beestje is.

Iedereen mag z'n eigen keuze maken afhankelijk van diens portemonnee. Ik koop electronica altijd nieuw van een A-merk, maar dat is mijn keuze. Een slooponderdeel met lage km-stand zou ik iig verkiezen boven een nieuw C-merk.
 

Arjan1985

Forumguru
Oh ik heb al zoveel van de sloop gehaald met goed resultaat. Bobines, elektrische raam mechanismen en elektrische deur mechanismen, hemeltje. You name it. Circulair en recyclen.
En als het niet werkt mocht ik altijd terug komen. Maar dat was nooit het geval. Werkt nog steeds.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Onderdelenlijn is inderdaad het samenwerkingsverband van de Nederlandse autodemontagebedrijven, en de verzendkosten zijn ook vrij stevig.

Ik kijk als ik iets nodig heb meestal naar de autos die ze hebben staan bij mij in de omgeving en demonteer dan zelf wat ik nodig heb. Als dat niet werkt of ik geen tijd heb, dan bestel ik wel eens een gedemonteerd onderdeel met verzending, kost wel wat meer.
 

arievh

Senior Member
Ik krijg de dynamo er niet af.. ik heb de riem spanner er af gehaald..dynamo los, de bouten er uit, maar zit muurvast.. het is allemaal zo krap dat ik niet kan zien of het nog ergens vast zit. Bizar.. normaal ff bouten los en klaar.. maar nee..
 

Grard

Lid
Er zitten conische klem bussen in. tussen het motorblok en de altenator '(zachtjes) wrikken dan komt deze stilaan los.
 

arievh

Senior Member
Heb hem er nu af.. maar kan hem niet pakken.. geen ruimte haha.. echt niet normaal zo weinig ruimte met die 150 pk 20v turbo. Spruitstuk moet er waarschijnlijk af, ik word gek van die auto.. elk onderdeel moet bijna de hele auto uitelkaar
 

Grard

Lid
Kun je de alternator op en neer bewegen? Zoja beweeg hem op en naar dat gaat dat zo lukken
 
Bovenaan Onderaan