Octavia 2005 1.9 tdi: indirect (wazig) stuurgedrag

Juleh

Nieuw lid
Ik heb mijn Octavia 1.9TDI nog geen week, maar ik neig te bevestigen wat TS schrijft. Nog een beetje te vroeg dus ik kijk het nog even aan.
 
Ik had precies dit zelfde gedrag in mijn vorige auto, een Golf IV Variant. Dit gedrag bleek te worden veroorzaakt door de 16" Bridgestone Turanza ER30 banden. Toen ze (gelukkig) op waren zijn er Conti Premium Contacts onder gemonteerd en die waren perfect! Geen wazig karakter meer en een pak stiller.
Nu onder mijn O2 zitten ze helaas ook weer, de Bridgestone Turanza ER30's.. /forum/images/graemlins/407.gif
Ook hierbij is het stuurgedrag soms iets wazig, maar een stuk minder als bij den Golf. Dat komt volgens mij mede doordat de Golf en veel zachtere en comfortabelere vering heeft.

Dus de O2 "poetst" door zijn betere onderstel de slechte kwaliteiten van de Turanza ER30's voor een redelijk deel weg.

Ik hoop maar dat ze snel slijten (dat kan wel even duren, heb er nu winterbanden onder) want dan komen er weer meteen Conti Premium Contact's onder. Helaas moet het reservewiel ook gebruikt worden (tja leasemaatschappij he) dus ik krijg eerst nog één nieuwe Turanza er bij voordat ik andere banden krijg.

Maar met mijn Conti WinterContact TS810 winterbanden is het al duidelijk fijner (en toch stiller!) rijden dan de Turanza ER30 zomerbanden.
 
Bij aflevering was mijn uitlijning niet goed: stuurde steeds naar rechts op de snelweg. Toen vond ik het ook vermoeiend om rechtuit te rijden.

Nu geen problemen meer. Hij rijdt netjes rechtuit, en geen vreemde reacties of wazig gevoel bij kleine correcties. Mijn banden zijn Goodyears Eagles (zaten er standaard onder).

Wellicht dat het dan toch met de banden te maken heeft, of wellicht een schokdemper niet helemaal lekker?
 
Hallo allemaal,

Sinds maandagavond heb ik ook mijn nieuwe Octavia Combi 1.9 TDI. In het begin valt wel op dat de stuurinspanning bij lage snelheden vrij groot is (in vergelijking met mijn vorige Passat Variant), maar van wazig sturen heb ik nog niets gemerkt. Er zitten nochtans 16' Turanza's op.
Van de opmerkingen die ik hier op het forum reeds las, heb ik niet echt last. De Brigdestones maakten effectief veel te veel lawaai, maar er stond dan ook 0,6 kilo druk te veel op. Met de correcte bandenspanning geen probleem meer. Nieuwe auto's worden blijkbaar steeds afgeleverd met veel te hard opgepompte banden.
De Stream-radio had ook geen te beste ontvangst, maar dat is na enkele dagen vanzelf gebeterd. Er zit een soort van leerfunctie op waardoor de radio gaandeweg de omgeving waarin hij moet functioneren leert kennen. In de handleiding staat zelfs dat korte onderbrekingen in het begin normaal zijn. Ondertussen speelt ie prima, al kan hij niet op tegen de Pioneerinstallatie die ik in de VW had.
Voor het overige echt wel een erg goede auto. Alleen hoop ik dat ie nog wat vlotter gaat schakelen, want dat is het enige wat ik nog wat te stroef vind verlopen. Ik hoor hierover niet veel klachten, dus allicht moet de bak nog wat ingereden worden.

Alweer een Belgische Skodarijder erbij! Marc.
 

smg

Lid
Sinds dit topic ben ik ook op het stuurgedrag gaan letten, en mij is het volgende opgevallen:
- Doordat ik er meer op ging letten, ging ik het stuur steviger vastpakken. Daardoor ga je meer corrigeren.
- Als je (afgeleid door het voorgaande)dichter voor de auto gaat kijken (dus blik niet op ca. 300 meter maar op 50 meter) dan ga je ook meer corrigeren.

Samen geeft dit het effect van een auto die rond de middenstand niet direct corrigeert, maar na correctie te veel corrigeert. De oplossing is tegennatuurlijk: minder sturen! Wanneer ik weer mijn oude vertrouwede stuurgedrag aanneem (stuur losjes vast en ver weg kijken) dan merk ik dat de auto echt wel rechtdoor rijdt, waardoor ik niet hoef te corrigeren. Probeer het maar eens!

De truc van het verder vooruit kijken heb ik overigens pas goed geleerd door met veel lessen mijn motorrijbewijs te halen, dus dat is toch lastiger dan het op papier lijkt.
 

KMA

Lid
ik moet toegeven dat ik er nu ook aan gewend ben. Het is een kwestie van subtiel (met de wijsvinger) en niet te veel sturen.
Ik wil toch nog wel van die bridestones af na alle perikelen hier.
 
Sorry hoor, maar ik kan m'n stuur met geen mogelijkheid 'subtiel' (met m'n wijsvinger dus) draaien !!! Ik heb echt m'n hele hand nodig....
Mijn Octavia rijdt ook gewoon rechtdoor, maar als ik dan fijntjes wil bijsturen dan moet ik veel kracht zetten en gaat het vrij bruusk en dus weet teveel....No way subtiel dus, hoe graag ik het ook wil...
 

Dutch

Actief lid
@Henne:

Eigenlijk klopt dat ook wel met wat ik ergens gelezen heb over de stuurbekrachtiging in de O2. Deze zorgt er namelijk voor dat het stuur zoveel mogelijk in de middenstand blijft staan en dat er een zekere weerstand overwonnen moet worden om die positie te verlaten. Op die manier 'helpt' de stuurbekrachtiging de auto rechtdoor te laten gaan bij bijvoorbeeld zijwind. Het nadeel hiervan is dat kleine stuurcorrecties lastiger zijn. Ik had hier in het begin ook wat moeite mee, maar ik ben er nu aan gewend.
 
Okee, maar als ik deze draad lees, dan heeft iedereen toch een andere ervaring met het sturen....Is het nou echt verschillend per Octavia of is het stuurgevoel gewoon heel erg subjectief...? Sommige kunnen sturen met één vinger, anderen (zoals ik) hebben minstens één hand nodig....
 
Heel vreemd, maar bij mij gaat het perfect op de snelweg, ook met 1 vinger/hand en erg vloeiend. Geen problemen mee. Wel is het zo als je langzaam het stuurwiel draait het zwaarder gaat dan als je snel draait. Dat heeft met dat actieve elektrische systeem te maken, en ervaar ik als prettig. Rechtuit of in snelwegbochten geeft dat een vast gevoel, maar als je moet uitwijken of voor het steverige bochtenwerk dan helpt het mee. Maar zoals gezegd op de snelweg werkt het ook goed en is de Octavia bij alle snelheden nauwkeurig te dirigeren in mijn geval en geen klachten dus!

Dus ik zou inderdaad eens langsgaan bij de dealer en vragen een andere uit te proberen. Wellicht inderdaad andere uitvoering. Dan ben ik benieuwd naar de ervaring, en weten we dus of het subjectief is of model-afhankelijk.
 
Ik heb toendertijd diverse proefritten gemaakt en kan me niet herinneren dat er hetzelfde stuurgedrag was....Maar dat kan ook liggen aan het feit dat je tijdens zo'n proefrit op 100 dingen tegelijk wilt letten.
Afijn, ik ga binnenkort maar eens langs m'n dealer.
 

KMA

Lid
De stuurbekrachting gedraagt zich inderdaad afhankelijk van de snelheid. Hoe hoger de snelheid hoe minder de bekrachtiging. Ik heb begrepen dat je dat kunt instellen.
Ik blijf wel het gevoel houden dat de auto pas reageert als je het stuur 1 of 2mm verdraait en dan net iets te ver doorstuurt. Net alsof de voorbanden dan pas iets doen en dan iets te ver. Ik houd het dus of de bridgestones en/of de bandspanning. Het gebied tot aan die 1 a 2 mm vind ik dus wazig.
Misschien ter verduidelijking: Sturen met het stuur tussen duim en wijsvinger is geen probleem.

Ik ben er overigens nu wel aan gewend en vindt het niet echt storend of bezwaarlijk.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij had ik al een keer ergens gepost dat ik niet heel blij was met de meedenkende stuurbekrachtiging (onvoorspelbaar bij sportief rijden). Maar de dealer zei dat aanpassen niet kon op de O2. Wel op de Fabia.
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De dealer heeft de stuurbekrachting verandert (lichter afgesteld) waardoor het actief worden van de elektromechanische stuurbekrachting nagenoeg niet meer voelbaar is. Rijdt absoluut fijner (kan het iedereen aanraden) maar verandert niets aan het wazige stuurgedrag op neutraalstand.

[/ QUOTE ]

Er kan toch wel iets geregeld wordt op de O2 en niet alleen op de fabia
 

MMM

Lid
Het helpt de auto in ieder geval niet om rechtdoor te gaan bij zijwind. Vandaag nog ondervonden.
 

MMM

Lid
Idd, vraag maar of ze de stuurbekrachtiging op "de invalidestand" willen zetten, dan heb je de meeste stuurbekrachting. Maar op de een of andere manier kunnen (of willen?) ze die paar milimeter vrije slag naar links of rechts er niet uit halen. Vreemd.

Hiervoor in een MITS Casrisma gereden en die stuurde op de milimeter nauwkeurig. ALFA 147 idem dito. Volgens mij dus een kwestie van afstellen.

Net als het rempedaal. Je trapt eerst een kleine cm in het niets en dan reageert het pas. Lijkt niet belangrijk maar kan op kritieke momenten van levensbelang zijn. Die kleine cm is op de snelweg gauw meer dan 10 meter!!!!

Daarom vind ik dat een stuurinrichting van een auto ook precies moet zijn. Kan van levensbelang zijn.

STUUR en REMMEN zijn het allerbelangrijkste in een auto!!!
 
Bovenaan Onderaan