Octavia 3 1.4 tsi met adria caravan

hemi24

Forumguru
Mijn conclusie: het ligt eerder aan de buitentemp dan de motor, want qua gewichten en snelheden doet Snorremans met een 2.0TDI vrijwel hetzelfde als ik met een 1.6TDI...

Gezien het feit dat Snorremans wel een waarschuwingsmelding heeft gehad, zal de koelwater- en olietemperatuur bij hem nog hoger hebben gelegen!
 

AdB

Senior Member
Deze zomer weer naar Zuid-Frankrijk geweest met een Fendt 450 QB (maximaal gewicht 1300 kg). Met een gangetje van 105 km/u op de tolwegen ging het allemaal probleemloos met mijn OIII combi 2.0 TDI. Olietemperatuur zo'n 115 graden (buitentemperatuur 30 graden). Verbruik 9 a 10 liter per 100 km. Kogeldruk 75 a 80 kg. Berg op (o.a. bij Nancy) reed ik zowat iedereen voorbij. Hoefde de rechter rijstrook niet te gebruiken (hoezo 'vehicules lents' ?) Doorgaans in z'n vijfde versnelling gereden. Destijds hulpveren achter laten monteren. Mijn ervaring: eventueel geslinger (met name bij passeren vrachtwagens) is sterk afhankelijk van belading van zowel auto als caravan. En kogeldruk niet te laag..
 

Kogamyata

Senior Member
@AdB Zo te zien ook wel 'n beul van 'n auto hè? Vertel 'ns wat van de pk's en 't koppel bij welk toerental? Nieuwe auto ook? Helling bij Nancy met vehicules lents ken ik. Vrij lang en 5 à 6%, meen ik, van ca. 200m-naar 400m hoogte. Vrachtwagens en bussen verplicht motorremmen in de afdaling:jaja:.
 

AdB

Senior Member
@Helmond42: even voor alle duidelijkheid en voor een goed begrip: over het algemeen in z'n vijf, bij berg op was dat natuurlijk niet altijd mogelijk :) Overigens: berg af vind ik linker dan berg op. Ga dan heel bewust niet boven de 80. Tussen Brussel en Luxemburg heb je door de Ardennen een paar van die linke afdalingen. Oppassen geblazen. Heb in het verleden verschillende keren een geschaarde combinatie langs die weg gezien brrr.. (en daar gaat dan die vakantie naar de knoppen waar je zo naar hebt uitgekeken..) :(
 

mwhite

Forumguru
ik ga ook liever een berg op dan af..
op kan je het tempo erin houden.
berg af kom ik niet boven de 95km
 

Fucky

Senior Member
In Duitsland schijnt bij montage van de trekhaak ook de koeling aangepast te worden!
De dealer in NL weet daar weer niets van??????????
 

hemi24

Forumguru
In Duitsland schijnt bij montage van de trekhaak ook de koeling aangepast te worden!
De dealer in NL weet daar weer niets van??????????

Dat is bij VAG-producten al sinds de jaren 80 het geval...

Voorheen was het verhaal dat als je bijvoorbeeld een duurdere uitvoering had met volautomatische airco, je auto al was voorzien van een zwaarder koelsysteem. Of dat nog altijd zo is, is maar de vraag.
 

Fucky

Senior Member
vreemd dat de dealer bij aflevering van mijn O3 1.4tsi ABL dat niet wist!
Of bewust die kennis niet met mij wilde delen!
Tot nu toe met mijn LMC 490E, geladen 1325 kg geen problemen gehad!
Warmste moment tot nu toe 27 graden buitentemp en 90 motortemp en gemiddeld 100 km per uur.
 
Laatst bewerkt:

rouwehand

Senior Member
Beste forumleden, bedankt voor jullie reacties en ervaringen. Ik ga er ook vanuit dat de buitentemperatuur de grootste boosdoener is geweest. Met een snelheid van 100 -105 km/hr rijden en een buitentemperatuur van ca. 34-35 C met ongeveer 1300 kg aan de haak gaat alles goed.
Maar daarboven wordt er teveel van de koeling gevraagd.
Beter voorkomen, dan genezen :jaja:

Wat mij ook opviel dat het rooster aan de voorkant voor een groot deel dicht is (zie foto, alles boven de rode streep).
Capture.JPG
Dit heeft volgens mij ook geen positieve invloed voor de koeling
 

CDK

Forumguru
In Duitsland schijnt bij montage van de trekhaak ook de koeling aangepast te worden, de dealer in NL weet daar weer niets van

klopt, hier is dat ook geen voorschrift, ons land is vlak en er wordt dus incidenteel (bijvoorbeeld op vakantie) met een aanhanger in de bergen gereden, een aanpassing is dus voor de Nederlandse markt niet noodzakelijk.
 
Wij zijn net terug van een paar weekjes Luxemburg. Achter de 1.4 combi DSG een Adria beladen 1100kg met een kogeldruk van 70kg. Beladen is inderdaad een vak apart. Je ziet ze soms in een V-vorm rijden..... De auto is voorzien van hulpveren. De route was Rotterdam (ik ga vanaf de Brienenoord altijd parallel rijden op de A16 tot aan Zwijndrecht. Dan heb je geen last van hobbels oid) Maastricht, Luik, St. Vith en dan richting Luxemburg stad. Wat een heerlijke combinatie! Geen enkel probleem. Meerdere hellingen van 6% of meer, maar deze combinatie kachelt net zo makkelijk met een gangetje van 100km/u omhoog. Steeds in D gereden en af en toe even helpen om met de hand door te schakelen wanneer de automaat wat te lang naar mijn zin bleef hangen. Bij een buitentemperatuur van ca. 25º bleef de olietemperatuur op 100-110º. Aan boord een echtgenote en 3 dochters. Die nemen geen genoegen met 1 tasje kleren, dus op het dak ook nog een flinke dakkoffer. Het viel mij op dat de Luxemburgers een aardige smaak qua auto's hebben. Er rijden daar bijzonder veel Octavia's rond ;)
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
klopt, hier is dat ook geen voorschrift, ons land is vlak en er wordt dus incidenteel (bijvoorbeeld op vakantie) met een aanhanger in de bergen gereden, een aanpassing is dus voor de Nederlandse markt niet noodzakelijk.

Ik zou zeggen dat Nederlanders nu juist veel met caravans en dus in het buitenland rijden. "Noodzakelijk" gaat dan misschien wat ver, maar geef de koper dan de keuze om een "heavy duty" koeling te monteren. Hetgemiddelde Skodaforum-lid let dan misschien wel op zijn temperatuur, maar de gemiddelde automobilist/caravanbezitter ook?
 

Kogamyata

Senior Member
Maar bij reeds bestaande of 2e hands, die dan caravan gaat rijden, is het toch mogelijk om voor weinig kosten 'n grotere evt. bredere radiator en betere koelsleuven te monteren/maken?
 

Joske

Forumguru
weinig kosten
zeer relatief Joop...

een nieuwe radiator voor een 2.0 TDI bijvoorbeeld (nieuw model Octavia) kost enkel en alleen voor het onderdeel €197 ... niet geplaatst dus.

Lijkt mij een dure onderneming voor die "paar keer" dat je hem zo zwaar belast. Kan je beter, zoals ik al gelezen heb, met lagere snelheid je caravan trekken. In zoverre ik verstand heb van op reis gaan met een caravan.. niet eigenlijk... want ik ben een Belg :laugh:
 

Kogamyata

Senior Member
@Joske Grotere radiator is reactie op "heavy duty" koeling in dit topic. Kan stuk goedkoper bij radiateur specialist.

Ook geopperd "betere (grotere) koelsleuven".

Belg, verstand en caravan, snap ik niet, want ik zie in Frankrijk heel veel B met caravans. Bovendien zijn ze meestal ook de taal meester. En raad eens...Heel veel NL's sturen hun kinderen naar B'sche scholen en patiënten naar B'sche ziekenhuizen.
Maar als GOEROE zal jouw dat zeker bekend zijn.:yeehaa:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Lijkt mij een dure onderneming voor die "paar keer" dat je hem zo zwaar belast. Kan je beter, zoals ik al gelezen heb, met lagere snelheid je caravan trekken. In zoverre ik verstand heb van op reis gaan met een caravan.. niet eigenlijk... want ik ben een Belg :laugh:

Je zult bedoelen lagere snelheid en hoger in toeren houden = hogere waterpomp snelheid = meer koeling bij lagere motorbelasting.
Een lagere versnelling betekent dat de motor minder kracht behoeft te leveren (hefboom werking van de tandwielen )
 
Bovenaan Onderaan