Octavia 3 1.4 tsi met adria caravan

Skoda-MAN

Forumguru
Wij plattelanders, waaronder ook het grootste deel van België valt, willen altijd maar zo laag mogelijk in toeren rijden.
De Oostenrijkers, Zwitsers en Italianen zijn gewend om de motor veel hoger in toeren te houden berg op.
De meeste Lagelanders worden nerveus als langdurig boven 3000 omw/min gereden moet worden.
Laat maar janken die motor, een dieselmotor mag gerust dik 4000 omw/min draaien en een benzine versie nog veel meer.
Maar ja dan janken die zuinige Hollanders weer omdat ze bang zijn dat het brandstofverbruik stijgt. :deuk:
 

floyd2

Forumguru
Is aan dat lage toeren rijden de DSG niet een beetje de schuldige??
Ik weet niet in wat voor toerenbereiken je zit als je heuvel op met je caravan rijdt, maar ik vindt zo'n ding altijd wat optimistisch met overschakelen.(met orginele software)
Ik heb dan een schakelbak maar bij mij komt ie niet in 6 met een caravan er achter.
Voor het verbruik scheelt het amper en met accelereren en afremmen rijdt dat een stuk fijner.(mijn mening dan)
 

rouwehand

Senior Member
Gisteren de caravan opgehaald vanuit Drenthe met een terugreis naar Zuid-Holland.
Na een afstand van ca. 50 km, met een cruise control snelheid van 105 km/hr, wederom de airco uit!
Koelwatertemp. constant op 90 C en de olie temp. 120 C.
Na 10 min. werkte de airco weer, en verder geen problemen.

Dit geeft mij toch aanleiding om de O3C naar de dealer te brengen en het probleem na te laten kijken & oplossen!

Beste forumleden hebben jullie nog goede adviezen om dit probleem op te lossen?
En ik bedoel niet langzamer rijden, in het vlakke Nederland moet dit toch kunnen.
Mijn O2C (1.4 TSI)had hier nooit last van, en de O3C heeft 50 Nm meer koppel en 15 pk meer.

Ik hoop dat de dealer hier wat aan gaat/kan doen., wordt vervolgt......
 

Joske

Forumguru
Zit er bij jouw auto 'n oliekoeler op?
ja die zit er op.. zit rechtstreeks op het motorblok gemonteerd. Heb thuis de tekeningen liggen van de desbetreffende motor.

Ik vermoed eerder een ander probleem, namelijk een slecht ontlucht koelsysteem. Daar heb ik ook last van (hopelijk) gehad. Na warm rijden van de motor heb ik toen het expansiereservoir geopend en toen steeg spontaan het koelvloeistofniveau een paar cm.. Sindsdien heb ik geen last meer gehad van een slecht opwarmende motor. En dit werkt volgens mij in 2 richtingen.. waar lucht zit, komt geen water en kan de olie dus ook niet of toch slecht gekoeld worden/ opgewarmd worden.
 

andrehj

Forumguru
Je zult bedoelen lagere snelheid en hoger in toeren houden = hogere waterpomp snelheid = meer koeling bij lagere motorbelasting.
Als de radiator de warmte niet kwijt kan (door dat veel te kleine koelgat van de 1.6 TDI's) dan kan je de pomp nog zo hard laten draaien, maar daar ga je dan het probleem niet mee oplossen....
 

Skoda-MAN

Forumguru
Dat hangt onder andere ook van de koelconstante van de radiateur af, ook die is berekend op een minimale doorstroomsnelheid.
Dus kan een hoger toerental zeer zeker helpen te meer omdat de motor in een lagere versnelling minder kracht hoeft te leveren.
Vaak kan je zelfs een beetje gas terug nemen voor de zelfde snelheid
 

rouwehand

Senior Member
@Joske , daar heb ik ook naar gekeken. De auto was net voor een 30 K beurt geweest, waarbij het koelvloeistofniveau precies tot aan het max. streepje stond.
Tijdens mijn voorval in Zuid- Frankrijk, heb ik bij de eerst mogelijke stop naar het reservoir gekeken. Het koelvloeistofniveau was nog steeds precies tot aan het max. streepje :pieker:
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Joske Dat lijkt me niet zo slim omdat met een hete motor te doen. 105 graden en water kookt op grote hoogte nog eerder en dat kan behoorlijk aaauuuuwww doen als je dan het dopje open draait
 

Joske

Forumguru
Er zit behoorlijk veel schroefdraad op hoor! Tegen dan is de druk er al af. Ook pas doen na uitgezette motor en uiteraard met enige voorzichtigheid..
 

rouwehand

Senior Member
@Joske , ik ben net terug van een rit (caravan naar de stalling gebracht).
Motor is nog warm en heb nu toch direct je advies opgevolgd.
De dop van het reservoir voorzichtig met een doek open gedraaid, en na 3 omwentelingen hoorde ik lucht eruit komen.
Het vloeistofniveau is nu circa 1 cm. hoger in het reservoir.

Zou dit nu effect hebben op de koeling?
Zo ja, zal de airco hierdoor aan blijven bij zwaardere belasting?

Even testen met de caravan wordt lastig :D
 

Joske

Forumguru
Ik kan niets beloven é :)

Maar MIJ heeft het geholpen. Ik had wel een probleem met opwarming en niet met koeling.. Maar de redenering blijft hetzelfde van mijn part. Dus ik hoop van harte dat het iets opgebracht heeft voor jou.. :)
 

rouwehand

Senior Member
Naar mijn idee was de snelheid van opwarmen voldoende. Of het ook omgekeerd resultaat geeft met koelen?!
Ik zal de dealer ook het airco systeem na laten kijken op voldoende koudemiddel en druk.
 

floyd2

Forumguru
Het zit 'm niet in de lucht in het koelsysteem hoor.(uitzonderingen daargelaten)
Het systeem staat op druk als het warm is dus als de dop los gedraaid wordt ontsnapt er lucht en het vloeistofpeil stijgt doordat de druk wegvalt.
Maar uitproberen kost niks.
 

MaRco2

Forumguru
Als de 1.4 motor van de auto ge-chipt is naar 160pk, is dit dan ook van invloed op het maximale trekgewicht? Of staat dat er helemaal los van.

Als ze dat voor de 1.4TSI aanbieden, zijn het oplichters die alleen incasseren en niets doen (of minder power afleveren, want origineel zit deze motor op de bank al ruim hier boven>>>166-169 pk en plm. 297 Nm).


De laatste lange vakantierit met de Adria Adora 482PS (09), max. 1.300 kg, was naar Oostenrijk op en neer en was na drie weken na aankomst (originele onderstel). Op de Duitse hellingen had ik omlaag nu niet echt een save gevoel, ondanks goede belading en kogeldruk (zal plm. 70 kg geweest zijn), ging af en toe wat slingeren, maar kan ook door de spoorvorming geweest zijn op die 6% hellingen.

De motorolietemperatuur bleef altijd onder de 120 graden (116-118 vond ik al aan de hoge kant), snelheid rond de 100 soms 110. Verbruik iets boven de 1:9.
Let wel dit was vóór de Eibach montage.

Met een best zware tandemasser 2 paardstrailer gaat het prima (beter), wel merk je dat met een lege kar en een zware windstoot (werd ook voor gewaarschuwd) i.c.m. het passeren van trekker+oplegger hij even een stap opzij deed na het passeren, toen werkte TSA (en gooide hij hem van de cruise af).


Sinds een jaartje heb ik 8.000 km met een tandemasser autotransporter gereden met eigenlijk een te hoog gewicht (tot aan 2.100 kg aan toe bleek achteraf, maar 1.800 kg is regelmatig voor gekomen). Of het nu door de Eibach Prokit komt of dat het spul gewoon super stabiel is (gewichtsverdeling, goed neer zetten), gaat gewoon probleemloos, geen slingertje, trekt en remt alsof het zo gemaakt is (door omstandigheden de laatste weken 5 x zo'n rit gemaakt, mijn 2.800 kg trekwagen is nog altijd niet klaar.... spuiter laat het nog altijd afweten en zonder klep en bumper kom je niet ver... incl. APK die inmiddels verlopen is).

Oh... het moet wel erg worden (6%helling in Duitsland) wil de motorolie de 108 graden halen (meestal 104, is solo nauwelijks minder).

Ik sta er nog altijd versteld van, wat deze vlieggewicht (mijn vorige was 350 kg zwaarder en deed het zeker niet beter) allemaal kan.
 
Bovenaan Onderaan