Als de 1.4 motor van de auto ge-chipt is naar 160pk, is dit dan ook van invloed op het maximale trekgewicht? Of staat dat er helemaal los van.
Als ze dat voor de 1.4TSI aanbieden, zijn het oplichters die alleen incasseren en niets doen (of minder power afleveren, want origineel zit deze motor op de bank al ruim hier boven>>>166-169 pk en plm. 297 Nm).
De laatste lange vakantierit met de Adria Adora 482PS (09), max. 1.300 kg, was naar Oostenrijk op en neer en was na drie weken na aankomst (originele onderstel). Op de Duitse hellingen had ik omlaag nu niet echt een save gevoel, ondanks goede belading en kogeldruk (zal plm. 70 kg geweest zijn), ging af en toe wat slingeren, maar kan ook door de spoorvorming geweest zijn op die 6% hellingen.
De motorolietemperatuur bleef altijd onder de 120 graden (116-118 vond ik al aan de hoge kant), snelheid rond de 100 soms 110. Verbruik iets boven de 1:9.
Let wel dit was vóór de Eibach montage.
Met een best zware tandemasser 2 paardstrailer gaat het prima (beter), wel merk je dat met een lege kar en een zware windstoot (werd ook voor gewaarschuwd) i.c.m. het passeren van trekker+oplegger hij even een stap opzij deed na het passeren, toen werkte TSA (en gooide hij hem van de cruise af).
Sinds een jaartje heb ik 8.000 km met een tandemasser autotransporter gereden met eigenlijk een te hoog gewicht (tot aan 2.100 kg aan toe bleek achteraf, maar 1.800 kg is regelmatig voor gekomen). Of het nu door de Eibach Prokit komt of dat het spul gewoon super stabiel is (gewichtsverdeling, goed neer zetten), gaat gewoon probleemloos, geen slingertje, trekt en remt alsof het zo gemaakt is (door omstandigheden de laatste weken 5 x zo'n rit gemaakt, mijn 2.800 kg trekwagen is nog altijd niet klaar.... spuiter laat het nog altijd afweten en zonder klep en bumper kom je niet ver... incl. APK die inmiddels verlopen is).
Oh... het moet wel erg worden (6%helling in Duitsland) wil de motorolie de 108 graden halen (meestal 104, is solo nauwelijks minder).
Ik sta er nog altijd versteld van, wat deze vlieggewicht (mijn vorige was 350 kg zwaarder en deed het zeker niet beter) allemaal kan.