Octavia 3 1.4 tsi met adria caravan

louigi58

Senior Member
Weliswaar geen 1.4 maar misschien toch waardevolle info voor Skoda- en caravanbezitters:

O2 2.0 TSI DSG 6 bak, 4 volwassenen volle kofferbak (150kg), Caravan Fendt 470 (1560 kg) ja ik weet het, iets te zwaar. Kogeldruk 75 kg, hulpveerset rode balg van MAD op 2 bar.
Deze zomer 2600 km CC op 105 km (100 km op GPS), gereden in D en bergaf in S zodat hij eerder terugschakelt en de snelheid niet verder oploopt. Olietemp tussen 100-118 graden, water niet meer dan 90 graden. Buitentemp van 32-38 graden. Gemiddeld verbruik over 2600 km, 1:8,3.
Nooit een slinger gehad ook niet bij iets te enthousiast inhalen bij 130 kmh.
In D stand reed de auto meestal in 6 en bij bergop tot 5% schakelde hij terug naar 5. Bij meer dan 5% helling terug naar 4.
Erg stabiele combinatie zolang je maar genoeg kogeldruk hebt, min 75 kg. Nooit een slinger en een acceptabel verbruik.
 

Bijlagen

  • O2 RS Fendt Caravan.jpg
    O2 RS Fendt Caravan.jpg
    300,3 KB · Weergaven: 46

MaRco2

Forumguru
Oh ja, niet onbelangrijk: beladen ga ik niet hoger dan IV. Dan draait hij mooi 3.000 rpm en rij je niet onder z'n toeren (en qua verbruik maakt het niet uit, met zware trailer zuiniger dan 1:11.... er is een tijd geweest dat dergelijke grote auto's met grotere vermogen (minder power, of het moest een V6 zijn, maar die haalde het ook niet... ik denk aan een Galant 2.0/2.5) solo dat al nauwelijks haalden.

Maar te weinig toeren is voor de temperatuurhuishouding niet best (en ook technisch niet voor de lagers bij zware belasting).
 

Joske

Forumguru
inderdaad, +1 @MaRco2 :thumbsup:

even een aanvulling met eenzelfde inhoud maar een ander doel: onlangs heb ik bij cc 126 op de autosnelweg de auto in 4e versnelling geplaatst, en dit gedurende een aantal kilometer.. Geloof het of niet, of het zit tussen mijn oortjes, maar nadien was de wagen terug wat vlotter..

@Cordoba had me ooit die tip eens gegeven, toen ik nog dieselde.
 

rouwehand

Senior Member
Wel jammer dat de DSG niet het gewenste resultaat geeft (te) laag toerental met caravan/aanhanger
Zal in de toekomst (handmatig)hogere toeren maken.

Verder wel veel fun met de DSG in sport stand en uiteraard tijdens het fileleed in NL.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Geloof het of niet, of het zit tussen mijn oortjes, maar nadien was de wagen terug wat vlotter..
Ik trek regelmatig op met volgas in de kicdown stand en ga dan van 3 naar 6 bij invoegen op de snelweg bijvoorbeeld. (handbak)
Als tot kicdown stand gas geef gaat het veel trager, het lijkt er op dat pas echt volgas komt inclusief kicdown.
Mogelijk kan jij dat monitoren met VCDS?
 

Spierings

Forumguru
In Duitsland schijnt bij montage van de trekhaak ook de koeling aangepast te worden!
De dealer in NL weet daar weer niets van??????????
Is Duitsland kun je het extra bestellen..
Weet dat ze bij pon bij VW en Audi alle auto's standaard met verbeterde koeling bestellen (gratis optie in de dealer lijst). Lijkt mij dat ze dat bij het Skoda merk ook doen.

Hadden hier toen bij Audi diverse keren problemen mee gaat ivm ontbreken van de extra koeling bij import auto
 

Skoda-MAN

Forumguru
Bij onze vrachtwagens moest je het gaspedaal inleren inclusief kicdown als je dan het pedaal tot kicdown intrapte zag je op de laptop 75% en bij kicdown 85%.
Die 85% is een pwm signaal en word door de managementcomputer vertaald naar 100 ‰regelweg in het brandstof systeem, dus 75% is niet volgas.
Gedaan om zuinig te rijden maar vooral om de automatische versnellingsbak niet zo nerveus te laten schakelen.
Mogelijk bij Skoda ook zoiets

Motorkapgasveren : denk aan sneeuw op de motorkap
Wind uit ongelukkige hoek
Waar moet je die stok laten als je hem gedemonteerd hebt, schuurvulling
 

rouwehand

Senior Member
Vandaag na een eerdere uitlezing van het motormanagement ( niets door de dealer kunnen terugvinden m.b.t. mijn probleem) de auto naar de dealer gebracht.
Resultaat;
- airco systeem werkt goed en heeft geen lekkages en voldoende koudemiddel.
- wederom geen meldingen terug kunnen vinden in het systeem
- er zou al een grotere koeling af fabriek in de auto zitten?!
- motormanagement is af fabriek zo ingeregeld dat wanneer de motor in de buurt komt van een te hoge temp. de airco automatisch wordt uitgeschakeld
- de dealer en importeur PON verder niets kan doen?!

Oftewel, leer er maar mee omgaan is mijn eigen conclusie.

Maar mijn inziens moet de O3 bij 25C en een vlakke weg in NL eenvoudig 1350 kg trekken met 90 km/h, zonder dat de airco uitvalt.

Daarom heb ik de leasemaatschappij ingelicht en zij gaan hier verder mee aan de slag. Wordt vervolgt.....
 

rouwehand

Senior Member
Vandaag contact gehad met leasemaatschappij; ook zij kunnen helaas niets verder betekenen.
Helaas moet ik concluderen dat de 1.4 TSI 140 PK - DSG niet voldoende is om een caravan van 1300 kg
te trekken :mad::banghead:.
Bij gemiddelde / warme buitentemperaturen en ook in NL op vlakke wegen bestaat de kans dat het motormanagement ingrijpt en b.v de Airco uitschakelt.:angry:
 

rouwehand

Senior Member
@Peter-036 klopt, DSG schakelt heel snel op. Ik rijd meestal 105 op de teller en geeft een toerental van 2000 rpm.
En het toerental zal ik inderdaad de volgende keer handmatig hoger houden. En hopen op een beter resultaat :dankje:
 

Nelissuh

Actief lid
Vandaag op een warme dag van Noord Italië door Zwitserland naar Duitsland.

ACC op 83 Km/u (is ca. 80 echt) door Zwitserland bij een buitentemperatuur van rond de 33 - 35 Gr. Tot 3x toe schoot bij lange stukken bergop de koelvloeistof temperatuur op richting het rode gebied. De temperatuur schoot dan in een korte tijd van een constante 90Gr zeer snel omhoog.

De 1e keer gebeurde het vlak voor de top. Op de top ging de temperatuur weer in een paar seconden terug naar 90gr.

De 2e keer schoot hij door. Rode melding "motor overhit". Auto richting vluchtstrook, maar voor ik stil stond was temperatuur al weer onder de 90gr. Met 70 km/u naar tankstation gereden, koelvloeistof gecontroleerd, maar niets vreemds.

3e Keer snelheid terug genomen, bij 70 km/u beleeft de temperatuur constant op ca. 115 Gr, net onder het rode gebied. Ik heb getwijfeld of ik airco uit zou zetten, omdat eventuele airco fans ook voor airflow zorgen (geen idee of OC3 aparte fans voor airco en koeling heeft, ik kon 1-2-3 maar 1 fan ontdekken) IMG_20170706_172242713.jpg

Ik had het gevoel dat de werking van de airco af nam bij de hoge watertemperatuur, maar meteen weer 100% werkte als de watertemperatuur weer op 90gr was.

In Duitsland bij 103 km/u en 35gr buiten is ook nog 1x de temperatuur opgelopen. Ook hier loste het terugnemen van de snelheid het probleem op.

Combinatie:
OC3 1.4 TSI 140pk DSG7 2013 + dakkoffer
Fendt 496 970 kg leeg, 1300 kg max 1995
2 Volwassenen, 2 kleine kinderen
Dakkoffer voornamelijk om gewicht verhouding tussen auto en caravan zo gezond mogelijk te houden. M.i. ben ik.niet te zwaar beladen.

Kogeldruk gecontroleerd, 75 kg. De combinatie heeft trouwens altijd stabiel gevoeld.

IMG_20170706_230036.jpg

De airco problemen van de TS heb ik niet gehad, maar de overhitting bij vrij hoge buiten temp wel.

Ik zal me bij de dealer melden met dit probleem. Als het antwoord "je vraagt teveel van de auto" is, dan ben ik wel zwaar teleurgesteld in de Octavia. 80Km/uur op een Europese autosnelweg bij 35gr buitentemperatuur met een caravan beladen met 200 - 400 kg onder het max trekgewicht van 1500 kg vind ik niet idioot. Ik werd toen ik terug moest naar 70km/uur ingehaald door een Megane met een sleurhut van minimaal de zelfde maat als de mijne, met ca. 100km/uur. Ik schaamde me dood.

Wat ik vooral vreemd vond was de sterke stijging en daling van de temperatuur, van 90 naar overhitting en weer terug.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Volgende keer toch maar de automaat is 'S' zetten. Of handmatig in 4 of 3.

Met dit toerental heeft de motor veel te weinig koeling.
Helemaal eens. In het toerengebied waar je in rijdt zit niet de trekkracht van de 1.4TSI
Je moet 2 fans hebben die zeker bij belasting allebei draaien 1x Airco en 1x de V7 fan voor je koelradiator
 

CDK

Forumguru
Meer toeren draaien is meer koeling, met minder dan 2000rpm de berg op met een caravan is ook wel de kat op het spek binden hoor ;)
 

andrehj

Forumguru
Dat de thermometer in één keer oploopt tot bijvoorbeeld 110 of 120 graden komt omdat die thermometer geen thermometer is, maar gewoon een wijzertje met drie standen: koud, OK en te warm. Die wijzer wordt softwarematig op 90° gehouden bij alles tussen de 70 en 110°.
Ik vind het nergens op slaan en heb daarom al vaker gepleit om die hele wijzer maar gewoon te vervangen door drie led'jes: een blauwe voor te koud, een groene voor OK en een rode voor te warm...
Om echt te weten hoe warm de motor is moet je de oliethermometer gebruiken, of via een OBD-adapter de werkelijke koelvloeistoftemperatuur uitlezen.

En verder: Als je temperatuur te ver oploopt, kun je het volgende doen:
  1. Terugschakelen. Met 1800 toeren met de caravan de berg op is echt niet goed. Dat mag gerust het dubbele zijn.
  2. Airco uitschakelen. Heeft dubbel effect. Ten eerste omdat de motor het vermogen voor de AC niet hoeft te leveren, en ten tweede omdat de condensor (die voor de radiator zit) de koellucht voor de radiator niet meer opwarmt.
  3. (Nog minder prettig:) kachel aanzetten om warmte aan de koelvloeistof te onttrekken.
 
Bovenaan Onderaan