Daarnaast gaat het ook moeilijk worden om 35 extra pk (dat is 33 % meer!) uit die 1,2 te halen middels enkel een chiptuning.
Het kan, maar zal de 'levensverwachting' van de motor (sterk?) bekorten.
Dus de dealer zal na een dergelijke 'tuning' vermoedelijk alle garantieclaims afwijzen.
Dat valt wel mee natuurlijk, hoe veel % van de tijd rijdt je nu daadwerkelijk vol gas, hoog op toeren?
Een tuning gebruik je in het dagelijkse verkeer meestal voor wat extra koppel. Het vermogen wat eerder pas bij 5000rpm beschikbaar was, heb je dan al bij 2500rpm, waardoor je regelmatig niet eens hoog in toeren hoeft door te trekken.
Naast dat de fabriek software moet leveren voor alle landen met de verschillende uitstoot-eisen en brandstofkwaliteiten, moet een fabrikant een auto echt hufterproof maken, het moet ook 2+ jaar en 100.000km heel blijven als je elke dag met een koude motor de straat uit plankt.
Je andere opmerking is uiteraard terecht, elke vorm van tuning, geeft verlies van je motorgarantie. (mist ze er achter weten te komen uiteraard, tijdig software origineel maken bedoel ik hiermee..).