Octavia III 1.2TSI motorische vraag

Pendragon

Donateur
Niks mis met de 1.4Tsi hoor, ik rij dagelijks in mijn Superb met veel plezier rond met de 1.4TSi. Ik zou persoonlijk wel voor de 1.4TSi gaan in de Octavia. Ik heb hem met de 1.2TSi gereden en ondanks dat hij wel van z'n plek wil is het het voor mij toch niet. Maar ook ik kom van een 1.8TSi / 2.0TDi etc. dus teruggaan naar 1.4TSi was al heel wat :)
 

Noord26

Forumguru
Vrouwlief en ik zouden serieus een nieuwe Fabia Combi met 1.2 TSI met full-options overwegen als die bij dealer staat. Maar ik ben idd ook bang dat wij verwend zijn beiden met de motorisering van de huidige bolide; hoe goed die Fabia III Combi ook zal rijden..
 

Joske

Forumguru
En ik kom uit een O2 2.0TDI en nu een 1.4TSI in de O3.. en dat nog wel als Belg zeg (a rato van 20k km per jaar :maakmegek:) en moet zeggen dat ik weinig tekort kom, juist wat koppel in de lage toeren.. Dus kan me voorstellen dat een 1.2TSI toch wel iets krapper is dan de 1.4TSI. Maar voor gewoon van A naar B mee te rijden lijkt het me toch een fijne motor. Om het vergelijk met een 1.6TDI te maken.. dat vond ik nu helemaal niets hoor :facepalm:.

Maar toch, onderschat die 1.2TSI niet.. @peterrapid met de Rapid 1.2TSI zat me toch aardig op te stangen op de weg terug naar huis van op de meeting bij Vag Techniek :D, ik steek het nog altijd op de ECOmodus waar ik op dat moment in reed maar toch was ik verbaasd hoe goed die van zijn plek kwam :lezen:
 

Joske

Forumguru
mja, dat is met alles zo é

als je het budget er niet voor hebt moet je het ook niet aanschaffen.. toch?

je moet de wensen aan je budget aanpassen, niet andersom :)
 
Ik heb pasgeleden een nieuwe Golf Variant gereden met 1.2 TSI motor en 6 versnellingen. Reed zeker zo vlot als mijn huidige O2 1.6tdi greenline. Komt niets te kort op de Nederlandse wegen... Al denk ik als ik zelf zou kiezen ik toch voor iets meer power zou kiezen en voor de 1.4tsi gaan.
 

deusjevo

Forumguru
Ik heb nu een Octavia 2 1.2 TSI Combi en had hiervoor een Octavia 1 1.6 MPI.
De 1.2 TSI wint op alle punten van de ouderwetse 1.6 MPI.
Heb beide met 1200 kilo caravan gereden en de 1.2 TSI doet dat beter dan de 1.6 MPI deed.
 

peterrapid

Forumguru
@Joske jaja eco-modus :deuk: of was het slechte schoenen of het inrijden van de wagen ? Nu alle gekheid op een stokje 1.2TSI gaat vlotjes in de Rapid maar als je koppel en lui schakelen verwacht zou ik toch voor een maatje meer gaan.
 

dvdlely

Forumguru
Ik heb momenteel de 1.2 TSI in mijn O2 en ook weer de 1.2 TSI besteld voor mijn O3. (naar mijn weten niks gewijzigd aan de motor) Ik rij 25K per jaar en vind het een prima motor. Hij is lekker vlot en komt prima mee. Tevens is hij enorm stil! Wel heb ik nu gekozen voor een DSG, maar dat is meer voor het vele filerijden en het comfort.

Ik zou hem zeer zeker aanraden.
 

Darkside

Forumguru
Ben ook tevreden over mijn huidige 1.2. En ben ook niet getreurd dat er straks weer een 1.2 in komt te leggen.
De 1.4 is een fijne(re) motor. Maar overstijgt mijn budget. Vandaar gewoon weer lekker karren met dit fijne torretje
 

dvdlely

Forumguru
@dvdlely: ik zie in je onderschrift na levering tuning door ABT staan. Maar volgens mij doet PON niets meer met ABT?

Ja dat is een lang verhaal. Dealers doen het nog gewoon en garantie is nog geldig. PON is met promoten gestopt ivm het 'groen denken'. Tunen past niet in het plaatje
 

Joske

Forumguru
Euhm? Waarom is OCT dan de "officiële" tuner geworden?

Dat heeft toch niets met green thinking te maken?
 

dvdlely

Forumguru
Ik weet het ook niet mannen. LM vertelde me dat. Overigens is 140pk prima haalbaar uit de 1.2. ABT en veel andere halen dat.
 

Race Eend

Forumguru
Daarnaast gaat het ook moeilijk worden om 35 extra pk (dat is 33 % meer!) uit die 1,2 te halen middels enkel een chiptuning.
Het kan, maar zal de 'levensverwachting' van de motor (sterk?) bekorten.
Dus de dealer zal na een dergelijke 'tuning' vermoedelijk alle garantieclaims afwijzen.

Dat valt wel mee natuurlijk, hoe veel % van de tijd rijdt je nu daadwerkelijk vol gas, hoog op toeren?

Een tuning gebruik je in het dagelijkse verkeer meestal voor wat extra koppel. Het vermogen wat eerder pas bij 5000rpm beschikbaar was, heb je dan al bij 2500rpm, waardoor je regelmatig niet eens hoog in toeren hoeft door te trekken.

Naast dat de fabriek software moet leveren voor alle landen met de verschillende uitstoot-eisen en brandstofkwaliteiten, moet een fabrikant een auto echt hufterproof maken, het moet ook 2+ jaar en 100.000km heel blijven als je elke dag met een koude motor de straat uit plankt.

Je andere opmerking is uiteraard terecht, elke vorm van tuning, geeft verlies van je motorgarantie. (mist ze er achter weten te komen uiteraard, tijdig software origineel maken bedoel ik hiermee..).
 

The Vipe

Actief lid
Vergeleken met de 1.6 benzineblokken van Renault waar ik hiervoor mee reed, is de 1.2 van mijn O3 nu veel pittiger.
 

The Vipe

Actief lid
Geen idee. Ik heb 10 jaar met hetzelfde 1.6 blok gereden. Eerst in een megane hatchback, grandtour en tot slot de grand scenic. Hoewel de 1.6 in die laatste wel flink moest werken.
 

MeneerB

Forumguru
Dat valt wel mee natuurlijk, hoe veel % van de tijd rijdt je nu daadwerkelijk vol gas, hoog op toeren?

Een tuning gebruik je in het dagelijkse verkeer meestal voor wat extra koppel. Het vermogen wat eerder pas bij 5000rpm beschikbaar was, heb je dan al bij 2500rpm, waardoor je regelmatig niet eens hoog in toeren hoeft door te trekken.

Zeg je nu eigenlijk dat het op (die extra) koppel rijden geen extra slijtage optreedt ?
Dat extra koppel komt ergens vandaan. De inhoud neemt niet toe. En verder wordt er fundamenteel niets veranderd aan nokkenassen etc. Het grotere koppel komt dus grotendeels door verhoging van de turbo druk. Dit heeft tot gevolg dat de gemiddelde cylinderdruk en de thermische belasting toeneemt en dus een grotere belasting vormen voor zuigers, zuigerveren etc... Dit geeft zonder aanpassingen domweg een hogere slijtage!

Een goed voorbeeld vind ik de 1.8 en 2.0 TFSi motoren. Wat daar in 3 motor generaties uit de kast is getrokken om er én meer vermogen uit te halen én schoner te worden is geen kattepis. Terwijl als je de oudere generatie met met je pc'tje tuned (om het even chargerend te zeggen) ook dat vermogen van de nieuwe blokken er uit kunt peuren. Kan allemaal wel maar het gaat altijd ten koste van iets..

Je andere opmerking is uiteraard terecht, elke vorm van tuning, geeft verlies van je motorgarantie. (mist ze er achter weten te komen uiteraard, tijdig software origineel maken bedoel ik hiermee..).

Met deze opmerking heb ik wel een beetje moeite:
Hoe zou je het vinden als je na flink sparen een leuk 2e hands ex leasertje met anderhalve ton op de klok wilt kopen en daarmee een flink tijdje wilt gaan rijden maar het blijkt een ex getuned exemplaar te zijn.
Ik zou me besodemieterd voelen.
Wees dan een kerel en doe niet geheimzinnig over de tuning en accepteer de gevolgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fean
Bovenaan Onderaan