Octavia III 1.2TSI motorische vraag

Rosinfield

† In Memoriam
Het punt dat werd gemaakt was nu juist dat de slijtage van eea niet zozeer afhankelijk is van tuning als wel van de manier waarop je rijdt. Wanneer je het extra vermogen en koppel slechts incidenteel gebruikt en verder normaal rijdt, blijf je ruim binnen de veiligheidsmarge. Wanneer je constant het uiterste vraagt en/of de zaak ook niet laat opwarmen, zal de slijtage veel groter zijn, getuned of niet. Maar ook dan voorzien de veiligheidsmarges van de fabrikant er in dat de auto in ieder geval zonder kleerscheuren door de garantieperiode komt.
 

MeneerB

Forumguru
Dat begrijp ik wel. maar de praktijk is anders.
Waarvoor heb je de motor dan getuned ? o.a.voor dat verbeterde rijcomfort toch? Dus juist dan gebruikt men het koppel.

Ik zie de gemiddelde rijder niet voorzichtig met het gaspedaal spelen om de op dat moment beschikbare koppel gedeeltelijk te gebruiken. De praktijk is gewoon dat je, zeker met wat zwakkere motoren, altijd het op dat moment maximaal beschikbare koppel gebruikt om te accelereren.

Na het tunen zal men over het algemeen sneller opschakelen om vervolgens weer met het beschikbare koppel verder te accelereren. Dit is toch de essentie van met een krachtige motor schakel lui rijden wat de meesten prefereren?
Ten minste ik wel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar dat kan ook makkelijk wanneer je een beetje normaal rijdt. Je hoeft helemaal niet voorzichtig met het gaspedaal te spelen. Een goede tuner blijft ruimschoots binnen de veiligheidsmarges. Verhalen over schade door slijtage agv tuning zijn dan ook niet of nauwelijks te vinden. Overigens schakelt een dsg standaard al ongewenst snel op, hetgeen de koppelingsplaten niet bepaald spaart. Vooral bij veelvuldig file rijden. Daarom is dsg tuning aan te bevelen en het rijdt ook een stuk prettiger (waarbij tevens de S-stand op een aangename wijze te gebruiken is).
 

MeneerB

Forumguru
Dat over die veiligheid marges kan een hele discussie an sich worden. Feit blijft gewoon dat de meeste tuners die veiligheids marge verkleinen. (lees opsouperen) tenzij je structurele wijzigingen aanbrengt zoals de heren van AMG , Brabus, Alpina enz doen.

Ik durf ook te beweren dat bijna geen één tuner de veiligdsmarge's echt weet zoals de fabriek dit doet.
Dit kan hij/zij alleen bepalen door een blok te tunen en deze dan op een motor testbank bij bijvoorbeeld 50°C omgeving ontzettend op zijn flikker te geven en dan kijken hoe lang hij het uithoudt. Doen ze niet want dat kost ze elke keer een motor. Kan iemand mij een (software) tuner aanwijzen die dit doet ?
Hoogstens kunnen zij zich baseren op gebruiks ervaringen. En inderdaad het meerendeel blijft wel heel, maar heeft wel een heel ander slijtage profiel dan een niet getunde motor. Maar ja.... dat is een probleem voor de volgende eigenaar.
Wat betreft de DSG tuning: Ook niet volledig mee eens (Sorry :pieker:)
Bij mij is het maximaal koppel bij 1250rpm beschikbaar maar zelfs bij heel rustig accelereren schakelt hij niet op onder de ca 1800 rpm. En niks slippen etc..
Dat hij zodra je een meter hebt gereden al gelijk in zijn 2 staat kun je je bedenkingen over hebben maar dat zal een (technische) reden hebben. Niemand heeft mij ooit kunnen vertellen waarom de fabrikant dit zo gekozen heeft.
Veel file rijden is voor elke (plaat)koppeling een slijtage slag.

Sorry maar ik blijf kritisch over tuning en allerlei (puur softwarematige) aanpassingen.
Maar zolang iedereen er open over is en niet de boel verzwijgt voor o.a. de volgende eigenaar heb ik er geen probleem mee.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat RaceEend maar eens een deskundige reactie moet geven ;) Structurele wijzigingen zij idd nodig wanneer je spreekt van verder gaande vormen van tuning dan de standaard stage 1 tuning. Dan is dat niet nodig en een getunede motor in combinatie met een verstandige chauffeur, heeft veel minder te lijden dan het ongetunede equivalent, gereden door iemand die constant hoog in de toeren rijdt en/of niet doet aan rustig opwarmen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat betreft de dsg tuning, is er wel meer over te zeggen behalve dat hinderlijke en verwoestende (zo goed als) wegrijden in de 2. Wat ik eigenlijk wil, is dat de dsg op ongeveer dezelfde momenten opschakelt als dat ik het met de hand zou doen. Dat doe ik redelijk vlot, maar wel iets minder vlot dan de dsg doet. Net als ik ook bij een handbak liever iets later opschakel dan de indicator aangeeft. Verder is de S-stand in de standaard versie eigenlijk nauwelijks bruikbaar, omdat onaangenaam lang wordt doorgetrokken in de toeren. Dat wordt door de tuning juist wat minder, zodat je ook plezierig in de S-stand kunt rijden.
 

MeneerB

Forumguru
Ik moet zeggen dat ik nooit de behoefte heb gehad, of dat er een noodzaak is om in de S stand te rijden.
Bij het inhalen is het een kwestie van vloeren het gaspedaal en hij trekt soepeltjes door tot het maximum toerental.

Die opmerking over het zg verwoestende wegrijden in de 2 deel ik niet. Het blijft een gevoel maar is niet gestaafd met technische uitleg. (Zie mijn opmerking hiervoor)

een getunede motor in combinatie met een verstandige chauffeur, heeft veel minder te lijden dan het ongetunede equivalent, gereden door iemand die constant hoog in de toeren rijdt en/of niet doet aan rustig opwarmen.

Deze opmerking deel ik dan weer wel....... :dankje:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er is wel degelijk de nodige evidentie voor versleten (2e) koppelingsplaten agv veelvuldig file rijden. Het druk gefrequenteerde (ook soms zelfs dealer gestuurd) fenomeen "dsg dokter" bestaat niet voor niets. Ook niet zo gek, zelfs voor een leek als ik, als je bedenkt wat er dan telkens gebeurt. Bij aanpassing blijft hij gewoon netjes in de 1 bij langzaam voorwaarts kruipen, ipv constant naar 2 en weer terug te springen.
 
Ik heb er 20.000 km opzitten met een 1,2 tsi met dsg en ben zeer tevreden. Rijd ook af en toe met een verhuisaanhanger en ook dat gaat prima. Auto komt echt niet tekort. Ik heb wel het gevoel dat de dsg voor een groot deel bijdraagt aan het succes. Ik probeer de auto ook wel eens met de hand te schakelen. Ik schakel dan later dan de dsg zou doen. Hoger in de toeren dus. Dan rijdt de auto voor mijn gevoel minder fijn. De dealer had me er er al op gewezen dat de combinatie 1,2 met dsg ideaal zou zijn. Ik heb getwijfeld maar ben erg tevreden over de combinatie 1,2 met dsg
 
Ik heb er 20.000 km opzitten met een 1,2 tsi met dsg en ben zeer tevreden. Rijd ook af en toe met een verhuisaanhanger en ook dat gaat prima. Auto komt echt niet tekort. Ik heb wel het gevoel dat de dsg voor een groot deel bijdraagt aan het succes. Ik probeer de auto ook wel eens met de hand te schakelen. Ik schakel dan later dan de dsg zou doen. Hoger in de toeren dus. Dan rijdt de auto voor mijn gevoel minder fijn. De dealer had me er er al op gewezen dat de combinatie 1,2 met dsg ideaal zou zijn. Ik heb getwijfeld maar ben erg tevreden over de combinatie 1,2 met dsg

Ik ben nu een maand en ruim 3000 km onderweg met een O3 Combi 1.2TSI met DSG in combinatie met 18" Alaris velgen en een Eibach verlagingsset. Motorisch heb ik er geen op- of aanmerkingen aan: hij komt lekker vlot mee. Enige wat mij (tot nog toe) als nadeel opvalt is het verbruik (gemiddeld 7,5l/100km). Is dit normaal voor deze combinatie? Ik heb niet echt een sportieve rijstijl aangezien daar het blok wel wat te licht voor is.
 

Darkside

Forumguru
Toen ik mijn 1.2 in de O2 kreeg reed ik eerst ook 1:12 pas na zon 10k begon hij los te komen. En nu rij ik gemiddeld 1:15,5
 

flip

Lid
Een goeie 13.000 km gereden, en een gemiddeld verbruik van 6.1l/100km of 1 op 16.39 (woon-werk, soms met aanhangwagen en af en toe wat autosnelweg, ik hou me aan de toegelaten snelheden)
Ik vind dat netjes. En dat kleine motortje is een ferm dondertje... alhoewel ik de volgende maal toch de 1.4l zou nemen, denk ik. Toch wat meer reserve, en dat is altijd leuk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, ook dat nog natuurlijk. Maar als ik moest kiezen tussen een 1.2 en 1.4 en ik zou niet meer willen besteden dan de prijs van die 1.4, dan wist ik het wel ;).
 
Bovenaan Onderaan