Dat over die veiligheid marges kan een hele discussie an sich worden. Feit blijft gewoon dat de meeste tuners die veiligheids marge verkleinen. (lees opsouperen) tenzij je structurele wijzigingen aanbrengt zoals de heren van AMG , Brabus, Alpina enz doen.
Ik durf ook te beweren dat bijna geen één tuner de veiligdsmarge's echt weet zoals de fabriek dit doet.
Dit kan hij/zij alleen bepalen door een blok te tunen en deze dan op een motor testbank bij bijvoorbeeld 50°C omgeving ontzettend op zijn flikker te geven en dan kijken hoe lang hij het uithoudt. Doen ze niet want dat kost ze elke keer een motor. Kan iemand mij een (software) tuner aanwijzen die dit doet ?
Hoogstens kunnen zij zich baseren op gebruiks ervaringen. En inderdaad het meerendeel blijft wel heel, maar heeft wel een heel ander slijtage profiel dan een niet getunde motor. Maar ja.... dat is een probleem voor de volgende eigenaar.
Wat betreft de DSG tuning: Ook niet volledig mee eens (Sorry
)
Bij mij is het maximaal koppel bij 1250rpm beschikbaar maar zelfs bij heel rustig accelereren schakelt hij niet op onder de ca 1800 rpm. En niks slippen etc..
Dat hij zodra je een meter hebt gereden al gelijk in zijn 2 staat kun je je bedenkingen over hebben maar dat zal een (technische) reden hebben. Niemand heeft mij ooit kunnen vertellen waarom de fabrikant dit zo gekozen heeft.
Veel file rijden is voor elke (plaat)koppeling een slijtage slag.
Sorry maar ik blijf kritisch over tuning en allerlei (puur softwarematige) aanpassingen.
Maar zolang iedereen er open over is en niet de boel verzwijgt voor o.a. de volgende eigenaar heb ik er geen probleem mee.