Octavia III 1.2TSI motorische vraag

Testedoene

Forumguru
Een heel leuke wagen en een heel fijn motortje. Niet twijfelen zou ik zeggen!
Zelf heb ik hem onlangs langs de sportschool gestuurd maar de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat dit eigenlijk voor mezelf niet nodig was want standaard rijdt hij ook al heel fijn.
 

flip

Lid
Net een reisje naar Zuid-Frankrijk achter de rug. 4 volwassenen, vol bagage. Ik heb me aan 120 km/u gehouden. Het motortje draait dan vrolijk 2500 toeren. Ik denk (hoop) dat hij zo nog lang kan blijven werken. Heel tevreden over het verbruik tijdens de reis: 5.42 l/100km!
Maar toch, als de bankrekening het toelaat zou de 1.4 ongetwijfeld leuker rijden. Of moeten we toch meer leren 'genoeg' zeggen? Dan volstaat de 1.2...
 
  • Leuk
Waarderingen: W124

yesRS@

Forumguru
Voor de volledigheid, 1.4 TSI heeft geen ketting meer maar opnieuw distributie riem.
Nieuwe EA211 motoren .
 

lock

Actief lid
Ik rij zelf nu al 5 jaar met een 1.2 dsg. Top motor. Ook in de bergen weet hij te presteren.
Ik neem de volgende keer gewoon weer een 1.2 Meer dan genoeg hier in NL.
 

tk23

Actief lid
Ik ben ook zeer tevreden over de 1.2 tsi (handgeschakeld). Enige minpunt is dat het verbruik boven 120 km/u op de teller sterk stijgt. Ik stel(de) de cruise control standaard in op 127 op snelweg (in B). Hij voelt niet te licht aan boven 120, maar het kost hem wel veel extra energie.

Mijn gemiddeld gemengd verbruik krijg ik trouwens maar moeilijk onder de 6,5 liter/100km. Misschien is dit wel te wijten aan het gebruik van ACC op snelweg.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik was wat aan het zoeken over wat beter is euro 95 erin of toch euro 98 , denk dat ik daar maar eens wat tankjes van leeg ga rijden.

ik heb een O3 1.2 combi ,, moet zeggen ding rijd gewoon prima, lekker soepel en makkelijk.
als ik met de stroom mee rij heb ik genoeg aan de 1.2 , wel merk ik dat bij de iets hogere snelheden er wat fut uit is.
had het liefst de 1.4 gehad maar dat zat er financieel niet in.

na een paar proefritten de toch de 1.2 genomen, op zich geen spijt van.

nu rij ik met euro 95 een 1 op 17,5 a 18 lijkt me een behoorlijke score.
 

Fean

Forumguru
ik was wat aan het zoeken over wat beter is euro 95 erin of toch euro 98 , denk dat ik daar maar eens wat tankjes van leeg ga rijden.

ik heb een O3 1.2 combi ,, moet zeggen ding rijd gewoon prima, lekker soepel en makkelijk.
als ik met de stroom mee rij heb ik genoeg aan de 1.2 , wel merk ik dat bij de iets hogere snelheden er wat fut uit is.
had het liefst de 1.4 gehad maar dat zat er financieel niet in.

na een paar proefritten de toch de 1.2 genomen, op zich geen spijt van.

nu rij ik met euro 95 een 1 op 17,5 a 18 lijkt me een behoorlijke score.

ik rijd bijna altijd BP RON98, tenzij het niet anders kan op RON95

Bij de 1.4 voel ik het verschil totaal niet, bij de 1.8 had ik dit gevoel atlijd wel, maar dat blok gaf ik ook veel meer op zijn donder(met name op de Autobahn). Het was meer het gevoel dus misschien zat het tussen m'n oren.

Volgens mij maakt het verschil met tunen en RON98 wel weer veel uit. Wellicht dat iemand dat hier kan beamen?
 
Laatst bewerkt:

lock

Actief lid
Zal misschien aan mij liggen maar naar de 160 à 170 gaat met gemak.
Meer vermogen is altijd fijn maar de 1.2 is echt voldoende. Op de Duitse autobahn loop hij op de teller iets over de 200
 

dj.verhulst

Forumguru
ik heb JP Lochem gebeld, het blok heeft 2 klop sensoren, dus dat betekend dat ie optimaal kan goochelen met inspuiting, ontsteking, en turbo druk, hij kan de ontsteking vervroegen wat meer vermogen geeft, en bij een lager kwaliteit benzine of lager octaan kan ie daarop anticiperen maar ook anders om tussen beroerde euro95 en dure super 100 kan wel 10 pk schelen.

heb twee fabia 1.4 16v 100 pk gehad, die liepen duidelijk merkbaar beter op euro 98, en zuiniger, voldoende om zelfs de meerprijs te dekken...
 

Frank C

Forumguru
Prijs verschil tussen een 1.2 en 1.4 TSI is rond 2300-2500 euro afhankelijk van schakel of automaat. Als je een 1.2 TSI kiest en die voor +/- 600 euro laat chiptunen heb je bijna 1.4 TSI performance en hou je nog geld over. Ook lagere verzekerings kosten en bij de sedan minder wegenbelasting :jaja: .
 

dj.verhulst

Forumguru
mijn combi weegt ook minder dan 1150 kg daar heb ik naar gekeken toen ik hem kocht wat er op het kenteken stond, scheelt toch weer.

maar denk als er 2e hands 1.4 combi die een beetje luxe was in een beetje leuke kleur met een redelijke prijs had ik die gewoon gekocht. 2e is het gat veel groter dan die 2,3 K a 2,5K
dat cilinder uitschakel systeem lijkt erg zuinig te zijn, en je op ringwegen en snelwegen tot een bepaalde snelheid duidelijk een voordeel, al is de 1.2 in de stad zuiniger.
 

flip

Lid
Ondertussen wordt de 140 pk verhoogd tot 150, misschien nu wel met die cilinderuitschakeling (tot nog toe zat die zeker niet op de 140 pk). De 1.2 krijgt nu 110 paardjes, beiden voortaan euronorm 6. Hoe het met de prijzen zal evolueren, dat weet ik niet en trouwens: prijzen in België en Nederland durven nog eens verschillen (met een voordeel voor ons Belgen, dan wel). Voor zover ik weet is het koppel op beide motoren onveranderd gebleven.
 
Ondertussen wordt de 140 pk verhoogd tot 150, misschien nu wel met die cilinderuitschakeling (tot nog toe zat die zeker niet op de 140 pk). De 1.2 krijgt nu 110 paardjes, beiden voortaan euronorm 6. Hoe het met de prijzen zal evolueren, dat weet ik niet en trouwens: prijzen in België en Nederland durven nog eens verschillen (met een voordeel voor ons Belgen, dan wel). Voor zover ik weet is het koppel op beide motoren onveranderd gebleven.
Bij de nieuwe 1.4 motor is bij Skoda geen cilinderuitschakeling ingebouwd. Deze is alleen beschikbaar bij de zustermerken. Jammergenoeg betekent dat Skoda een hogere bijtelling heeft.
 

Gunner

Forumguru
Voor de volledigheid, 1.4 TSI heeft geen ketting meer maar opnieuw distributie riem.
Nieuwe EA211 motoren .
De 1.2 heeft in de O3 vanaf het begin ook al een riem i.p.v een ketting

Bij de nieuwe 1.4 motor is bij Skoda geen cilinderuitschakeling ingebouwd. Deze is alleen beschikbaar bij de zustermerken
Op de Superb 3 zit gewoon ACT op de 1.4 dus je stelling is niet helemaal correct.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik meende dat de huidige 1.4 nu nog steeds die cilinder uitschakeling heeft.

en dat de vernieuwde 1.2 nu 110 pk heeft.,, tja veel 105 pk blijken al een 120 pk op de bank te hebben dus ga je dat echt merken ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mooi meegenomen ook voor de fabrikant dat veel nietsvermoedende (adspirant) kopers zullen denken: wow, nu met nog meer pk's!
 
Bovenaan Onderaan