philippe bakker
Forumguru
En trouwens : ik kuis mijn auto enkel voor naar een Skoda meeting te gaanbest mooi @philippe bakker wel even de auto schoonmaken hé zo veel stof op en rond je scherm
En trouwens : ik kuis mijn auto enkel voor naar een Skoda meeting te gaanbest mooi @philippe bakker wel even de auto schoonmaken hé zo veel stof op en rond je scherm
En trouwens : ik kuis mijn auto enkel voor naar een Skoda meeting te gaan
Misschien al een veel besproken topic, maar kent iemand een deskundige test of artikel waarin bewezen wordt dat benzine met octaan 98 of hoger betere prestaties en verbruik geeft dan 95?
In mijn geval voor een RS230.
en hoe "gezonder""is het? Het is toch niet dat je wagen ineens stuk gaat van 95 te tankenbewezen is het niet. maar het is wel gezonder voor je motor en nu zeker met al die ethanol in 95
en hoe "gezonder""is het? Het is toch niet dat je wagen ineens stuk gaat van 95 te tanken
Tank al meer dan een jaar 95 met de vRS, sinds een maand tank ik nu 98 maar merk helemaal geen verschil. Verbruik is nog steeds hetzelfde als met 95 en beter rijden? Denk dat enkel een race-piloot dit merkt. Binnekort stage 1, dus in principe 98 best tanken maar ben toch aan het twijfelen of ik hem niet op 95 ga laten afstellen. Gaat amper wat pk-tjes minder zijn en is toch al snel genoeg
Eindelijk ben ik in de bergen ( vogezen) en kan ik es lichtjes testen. Wat ik me nog afvraag : hoe rem je af op de motor met een dsg ? Met mijn vorige auto kon ik amper de locals volgen in de bergen. Nu totaal geen probleem. Voorbij steken daar moet ik de dsg toch even voor in S zetten maar dan vlieg ik iedereen voorbij. Plots lijken de Fransen traag te rijden in de bergen
en hoe "gezonder""is het? Het is toch niet dat je wagen ineens stuk gaat van 95 te tanken
Tank al meer dan een jaar 95 met de vRS, sinds een maand tank ik nu 98 maar merk helemaal geen verschil. Verbruik is nog steeds hetzelfde als met 95 en beter rijden? Denk dat enkel een race-piloot dit merkt. Binnekort stage 1, dus in principe 98 best tanken maar ben toch aan het twijfelen of ik hem niet op 95 ga laten afstellen. Gaat amper wat pk-tjes minder zijn en is toch al snel genoeg
de bak daarnet maar even gevuld met 98. Kwestie dat we aan de gedachte van duurder tanken kunnen wennenSnap niet dat je daar niets van merk eerlijk gezegd, ik vond het verschil tussen goede brandstof en RON95 echt een wereld van verschil bij mijn 2.0tfsi.
Zeker als je hem wilt gaan tunen is 98 eigenlijk wel een must. Met Euro 95 en een tuning ga je zeker wel flink wat pk's en souplesse mislopen hoor.
Daarnaast is het ook beter voor de motor, 98 heeft gewoon een betere verbranding en stookt het zooitje wat minder warm bij langdurige belasting (lagere EGT). Heb zelf bij de octavia altijd minimaal RON98 getankt, meestal 98+15%E85 en op het einde RON102.
De Audi tank ik alleen maar 102 mee, hier is sowieso ook van bekend dat je bij lagere RON getallen en stevige belasting de kats eruit gaat branden.
Het is een bekende discussie, maar ik heb diverse 100-200 sprints getimed en dan merk je echt grote verschillen tussen de verschillende brandstoffen. Een vriend van mij heeft een gechipte Focus ST, die tankte vaak challenger van de Gulf (dat zou RON99 moeten zijn). Dat was dus echte prutsbenzine. Als ik met de Octi tegen hem sprintte terwijl hij Gulf rommel erin had was ik 2 autolengtes sneller 100-200, tankte hij ook Competition 102 was hij 1,5 autolengte sneller.
Dat is wel een groot verschil hoor.