Octavia III RS

Witte76

Forumguru
Hankook? Ben benieuwd naar je ervaringen. Veel meer als dat ze sponsor zijn van Real Madrid weet ik er niet van.

Dank voor de feedback, ik had op internet al verschillende recensies gelezen van zeer positief tot zeer negatief. Wat wel opviel is dat bij de meeste de banden 50k tot 60k meegingen. Iets wat mij nog nooit gelukt is :D
Inderdaad, goede en slechte commentaar. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen ermee. Prijsverschil met de ps4s was genoeg om het te overwegen

MaxN

Donateur
Ergens kijk ik er niet van op, dat wanneer je dezelfde band zelf koopt je een andere ervaring kan hebben.
Ik heb dit al meerdere malen meegemaakt met mountainbikes, de af-fabriek band is daar vaak ook "goedkoper" gemaakt dan de losse verkoop varianten.

Tuner111

Forumguru
Fijn, das de tweede hier... wordt dus vervangen na de zomer :jaja:
Waarom wordt er niet standaard voor een goede band gekozen....

wel dat kan ik je wel uitleggen ;)

VAG groep een een deal met Pirelli en dat houd in dat zijn de banden leverancier zijn voor bijna alle modellen binnen de groep. ze moeten ook van Pirelli een x aantal banden afnemen om die deal in stand te houden en de prijzen per band zeer laag te houden. voor hun kost zo een band als groot afnemer maar bv 40 euro. Maar Pirelli maakt dan ook banden speciaal voor de VAG groep. zodat deze sneller verslijten dan een band dat je bij je bandenboer gaat halen. Maar de VAG groep heeft ook een deal met Michelin voor hun cup 2 banden die enkel bij meerprijs geleverd worden.

kortom alles draait rond deals en geld... ;)

dirkie996

Forumguru

VAG groep een een deal met Pirelli en dat houd in dat zijn de banden leverancier zijn voor bijna alle modellen binnen de groep. ze moeten ook van Pirelli een x aantal banden afnemen om die deal in stand te houden en de prijzen per band zeer laag te houden. voor hun kost zo een band als groot afnemer maar bv 40 euro. Maar Pirelli maakt dan ook banden speciaal voor de VAG groep. zodat deze sneller verslijten dan een band dat je bij je bandenboer gaat halen. Maar de VAG groep heeft ook een deal met Michelin voor hun cup 2 banden die enkel bij meerprijs geleverd worden.

En waarom liggen er dan Bridgestones op m’n RS? Heeft soms ook te maken met beschikbaarheid van banden.
Ik kan me moeilijk inbeelden, dat ‘n bandenfabrikant als Pirelli, speciaal minderwaardige banden zal produceren voor VAG.
Dat is ook geen reclame voor hen, met als bijkomend nadeel, dat wanneer er vervanging aankomt, de mensen dan sowieso voor ‘n ander merk kiezen.
Dat er op centen wordt beknibbelt en onderhandelt tot op één cent, zal wel.

oco1979

Forumguru
Zomer vs winterband en er tussen is 4 seizoensbanden :D
Ne band die zowel winters als zomers en koude en neerslag moet goeie grip hebben,deze zal je moeilijk vinden.
Toch zeker met de nodige pk's op de voorwielen.
Bepaalde keuzes zal moeten maken

Tuner111

Forumguru
En waarom liggen er dan Bridgestones op m’n RS? Heeft soms ook te maken met beschikbaarheid van banden.
Ik kan me moeilijk inbeelden, dat ‘n bandenfabrikant als Pirelli, speciaal minderwaardige banden zal produceren voor VAG.
Dat is ook geen reclame voor hen, met als bijkomend nadeel, dat wanneer er vervanging aankomt, de mensen dan sowieso voor ‘n ander merk kiezen.
Dat er op centen wordt beknibbelt en onderhandelt tot op één cent, zal wel.

Bridgestone heeft ook een deal natuurlijk met de vag groep. maar geloof het of niet er worden banden speciaal gemaakt voor de groep ;) kijk maar eens naar Mercedes... die hebben zelfs op sommige banden hun stempel staan namelijk "MO = Mercedes original"

leon-cupra

Forumguru
Ja, gripverlies, met name wielspin, is een probleem van de RS. Nee, van een sportieve zomerband mag je niet teveel verwachten in de winter. En, vierwielaandrijving kan de wielspin deels opheffen, maar bij remmen onder koude en natte omstandigheden komt het gripprobleem terug; bij remmen is er geen verschil tussen twee en vier aangedreven wielen.
@leon-cupra het is dus een goed voornemen om, juist bij een auto die van sportieve zomerbanden voorzien is, goede winterbanden te monteren.
na een wintertje ben ik mij daar nu wel van bewust. dacht van tja, voor die 400-500km die ik amper rij per maand, we zullen het zo wel doen maar op deze manier verdwijnt het hele plezier.

leon-cupra

Forumguru
Inderdaad ik wou al zeggen, standaard Cupra (draait 306pk op de bank) en met zo goed als versleten PS4S nog steeds geen wielspin... Ook in het nat meer als voldoende grip om lekker snel weg te zijn! De hele winter mee gereden, koud, sneeuw, regen, ... geen enkel probleem!

Met de tuning die ik had was het op het droog, perfect te gassen met 400pk en 550nm met amper wielspin (1ste en 2de vermogen wel begrensd) in het nat was het inderdaad gewoon teveel. Maar dit lag niet aan de banden, eerder aan de +500nm over het hele bereik...

Wat ik me begin af te vragen, is je uitlijning van de RS wel in orde? Ik heb dit nog al gehoord dat in het begin de banden goede grip geven maar door de verkeerde uitlijning de band niet goed afslijt en je erna gewoon miserie hebt in bijna elke weersomstandigheid...
betreft de uitlijning, was ook iets wat in mij opkwam. Binnenkort eens binnenspringen bij bandenboer en dit voorleggen.

leon-cupra

Forumguru

en om het nog zotter te maken: bepaalde invoerders zoals Pon, die invoerder zijn van een bepaald bandenmerk, gooien de vw-banden eraf en monteren hun merk :D

oco1979

Forumguru
Bridgestone heeft ook een deal natuurlijk met de vag groep. maar geloof het of niet er worden banden speciaal gemaakt voor de groep ;) kijk maar eens naar Mercedes... die hebben zelfs op sommige banden hun stempel staan namelijk "MO = Mercedes original"

mo = Mercedes prijsje :D

Witte76

Forumguru
en de eerste indrukken ? :)
Heb nog maar 40 km gereden. Rond punt gaat tegen 50 km en zijn zeer stil qua rolgeluid. Moeten nog inlopen qua grip. Maar is al 300% verbetering tov pirelli. Sper komt nu enkel nog minimaal tussen bij launch control. Dat was wel heel anders bij de pirelli, zelfs toen ze nieuw waren

Rallye

Forumguru

Tja. Je kunt dat als een vorm van oplichting of geld-uit-de-zak-klopperij zien, maar de officiële verkaring voor merk- of modelspecifieke banden is dat ze volledig zij ontworpen voor bepaalde auto’s. Zie voor meer codes https://www.bandenconcurrent.nl/verklaring-bandenmarkeringen/:

584DCCCF-B206-4A6E-AEB1-AC202D4119C1.png

Spector

Forumguru
De winterbandjes zijn eraf en de Pirelli's liggen er onder, nu de komende weken eens kijken wat ik van de PZero's vind.
Ook gelijk net ff door de TD hier m'n luchtfilter laten vervangen door 1 van K&N (dank @Witte76). Nog niet mee gereden, dus ook nog geen idee of er een merkbaar verschil is...

Duijzer

Donateur
en om het nog zotter te maken: bepaalde invoerders zoals Pon, die invoerder zijn van een bepaald bandenmerk, gooien de vw-banden eraf en monteren hun merk :D
Klopt, hebben een machine staan die er honderden per dag omdraaid. Af fabriek gaat weer retour, Continental erom. Zodoende is Continental één van de best verkochte banden van NL

Ik rij sinds een dag op Dunlop 225/40/18. Goed grip en stil. Scheelt opvallend met de Michelin. Slijtage nog niets over bekend, maar voorlopig ben ik er tevreden over.

MaxN

Donateur
Bij ons zijn vandaag nieuwe Crossclimate+ banden gemonteerd. Uit financieel oogpunt voor deze banden gekozen.
Als er weer budget beschikbaar is wil ik er graag een mooie set bij met zomerbanden en dan deze voor de winter.

Mijn vriendin vondt de auto direct een stuk stiller dan de Bridgestone Turanza’s die er onder zaten. Al waren de achterbanden meer slinks geworden. Tot voorbij de slijtage indicators versleten

• Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Bij ons zijn vandaag nieuwe Crossclimate+ banden gemonteerd. Uit financieel oogpunt voor deze banden gekozen.
Als er weer budget beschikbaar is wil ik er graag een mooie set bij met zomerbanden en dan deze voor de winter.

Mijn vriendin vondt de auto direct een stuk stiller dan de Bridgestone Turanza’s die er onder zaten. Al waren de achterbanden meer slinks geworden. Tot voorbij de slijtage indicators versleten
crossclimate :thumbsup:
Heb die even op mijn vorige Superb gehad. Waren enorm goed bij hevig regenweer. Was precies of je op een droog wegdek reed.

MaxN

Donateur
Wij hebben er inderdaad ook goede ervaringen mee, maar even afwachten hoe ze het onder de RS uit gaan houden.
Met 380nm en een DSG zullen de voorbandjes af en toe wel eens moeite gaan hebben denk ik.
Maar gelukkig ben ik niet zo'n stoplicht racer, maar vind ik het leuker om gebruik te maken van het koppel en vermogen bij tussen acceleraties.

Bovenaan Onderaan