Octavia RS 220 en RS 230

CDK

Forumguru
XDS is eigenlijk niets meer dan dat bij vlot genomen korte bochten / rotondes het binnenste wiel geremd wordt, waardoor de auto min of meer in het spoor gehouden wordt.
 
Whoop whoop, van 2016 naar 2019 en van 2019 naar 2024 !!

Ik ben me nu aan het oriënteren naar een andere auto en heb mijn oog laten vallen op een VRS 230 Hatchback uit 2018. Wat ik me nu afvraag is hoeveel pk en koppel de aandrijflijn van die auto eigenlijk kan hebben. Standaard is ie 230pk (ook al zeggen velen dat die meer richting de 250pk gaat) met 350Nm koppel, maar na een chippie zo ie 310pk en 440Nm koppel moeten leveren (volgens JD Engineering).

Hoe lang gaat dit goed? Over slip en grip maak ik me niet zoveel zorgen, met een beheerste rechtervoet moet dat goed komen.
 

hemi24

Forumguru
maar na een chippie zo ie 310pk en 440Nm koppel moeten leveren (volgens JD Engineering).

Dat zijn bij benadering de gegevens van een Golf R, die eveneens de 2.0TSI heeft...

Gaat het stuk? Vast niet...
Is het bevorderlijk voor de levensduur? Vast niet...
Ga je 50d km per jaar rijden met een dergelijk wagen? Vast niet...
:pardon:
 

JeSko

Forumguru
Deze auto's kunnen het prima hebben en lang ermee doen als je uitgaat van volgende

1 - Heilig warmrijden
2 - gas geven enkel bij 80°+ olietemp
3 - echt knallen enkel bij 90° ✓ olietemp
3 - geen longlife gedoe, elk jaar nieuwe olie ( best nog elke 10.000 km
4 - techniek respecteren, dus niet elke straat willen laten zien wat je auto kan

Zelf geef ik enkel eens wat gas (half gas) vanaf 75 graden olietemp en vol gas vanaf 90, ik houd dat religieus aan want ik wil er lang met doen en ik respecteer techniek en alles wat er achter schuilgaat, wees goed voor je auto dan is hij dat ook voor jouw zeg ik altijd.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er in de buurt eentje zien staan die volgens mij zowat de hele optielijst aangekruist heeft. BJ2018, nog geen 55.000km gelopen. Ik kan me op dit moment zoiets permitteren en wil er net als jullie graag zo lang mogelijk mee doen.

Hoe zit het met het praktijkverbruik? Ik verwacht uiteraard niet dat ik met een pittige rijstijl 1:25 ga rijden, maar voor het idee: De Golf 6 waar ik nu in rij, "doet" gemiddeld 1:15 en tijdens vakantieritten 1:16-1:18. Ik rij meestal met een rustig voetje.

Die krijgt momenteel zo'n elke 6 maanden nieuwe olie en oliefilter. Het luchtfilter vervang ik elke 2e oliebeurt en de bougies gewoon wanneer nodig.

Is er van dit model (230pk) overigens een uitvoering geweest met rode accenten aan de buitenkant van de auto? Ik heb het dan over:
- boven de daglichten
- onder de koplampen
- middendeel van de spoilerlip
- onderkant van de achterspoiler
- onderste "lip" van de achterbumper
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Mijn RS Combi (uit 2015, dus met 220pk) verbruikte tussen de 1:12 en 1:13. Ik ken geen versie met rode accenten.

Er zijn van de 230 twee versies geweest. Voor de facelift had de 230 volgens mij een sperdifferentieel, na de facelift was de 230 de basis en had alleen de 245pk-versie een sper. Zeker omdat tractie altijd een probleem is geweest van de RS, is een sper erg fijn.
 

LT83

Forumguru
Ik zou inderdaad altijd een sper kiezen, dan kun je met deze omstandigheden ook nog wat gebruik maken van de paardjes.
Heb bijna al mijn auto's laten tunen en ze gaan er ook gewoon fijner van rijden (zeker icm DSG tune), gewoon niet bezuinigen op onderhoud. Van Longlife afstappen, ieder jaar de olie en om de 30k km de bougies en bakolie meenemen. En wat er al gezegd wordt, rustig warmrijden met respect voor de techniek!
 

Fmoon

Forumguru
Die rode accenten zijn dingen die je zelf kan aanbrengen, is volgens mij geen officiële versie van geweest die dat had, misschien in Duitsland maar dat weet ik niet.
 
Degene die ik gezien heb is een 2018, facelift 230pk.

Ik had eigenlijk gehoopt wat dichter bij de fabrieksopgave kwa verbruik te zien. Ik weet dat het een 2L is en het aan de rechtervoet ligt, maar 1 op 12/13 is bijna 50% meer dan mijn huidige auto. Hij heeft dan ook wel 2x zoveel power, maar toch, ik rij dezelfde afstanden. Toch nog eens goed over nadenken.
 

JeSko

Forumguru
Een VRS koop je best niet met enige vorm van ambitie richting verbruik in gedachte, dan zijn er veel betere auto's voorhanden. Ik doe zo'n 450-650 km op één tank, afhankelijk van de rechtervoet. En dat betreft een stage 2 auto. Voor de PK's en het gemak dat deze auto mij bied vind ik dat echt fantastische cijfers, maar goed, ik doe ook maar 7-10k per jaar, anders had ik ook eerder een 1.5 TSI gekocht, die halen echt sterke verbruikscijfers.
 
Nah, misschien moet ik die "droom" dan maar laten varen. :(

Ik begreep dat een "gepeperde" 1.5TSI ook goed vooruit gaat en toch nog zuinig is. Eventueel staat ook nog een Leon 1.8TSI op het lijstje. Ik wil sowieso binnen de VAG-groep blijven.

Moet ik overigens die nieuwe DSG-7 nog schuwen?
 

leon-cupra

Forumguru
Maja als je dan naar een gepeperde 1.5 kijkt , kan je even goed voor een vRS (standaard) dan zien. Een gepeperde 1.5 zal ook wel wat lusten.
En ook, hoeveel km’s doe je per jaar? Groot verschil in budget bij 5k/j of 30k/jaar.
 

octaviabas

Senior Member
Whoop whoop, van 2016 naar 2019 en van 2019 naar 2024 !!

Ik ben me nu aan het oriënteren naar een andere auto en heb mijn oog laten vallen op een VRS 230 Hatchback uit 2018. Wat ik me nu afvraag is hoeveel pk en koppel de aandrijflijn van die auto eigenlijk kan hebben. Standaard is ie 230pk (ook al zeggen velen dat die meer richting de 250pk gaat) met 350Nm koppel, maar na een chippie zo ie 310pk en 440Nm koppel moeten leveren (volgens JD Engineering).

Hoe lang gaat dit goed? Over slip en grip maak ik me niet zoveel zorgen, met een beheerste rechtervoet moet dat goed komen.
nee hoor... ook met beheerste rechtervoet is het zoeken naar grip :D


gemiddeld 1:14... ja , als ik veel op de snelweg zit.

zit nu op 8.1/100 over de laatste 2500km

Dat zijn bij benadering de gegevens van een Golf R, die eveneens de 2.0TSI heeft...

Gaat het stuk? Vast niet...
Is het bevorderlijk voor de levensduur? Vast niet...
Ga je 50d km per jaar rijden met een dergelijk wagen? Vast niet...
:pardon:
Nee, 40k :rolleyes:
Deze auto's kunnen het prima hebben en lang ermee doen als je uitgaat van volgende

1 - Heilig warmrijden
2 - gas geven enkel bij 80°+ olietemp
3 - echt knallen enkel bij 90° ✓ olietemp
3 - geen longlife gedoe, elk jaar nieuwe olie ( best nog elke 10.000 km
4 - techniek respecteren, dus niet elke straat willen laten zien wat je auto kan

Zelf geef ik enkel eens wat gas (half gas) vanaf 75 graden olietemp en vol gas vanaf 90, ik houd dat religieus aan want ik wil er lang met doen en ik respecteer techniek en alles wat er achter schuilgaat, wees goed voor je auto dan is hij dat ook voor jouw zeg ik altijd.
^, dat dus..
 

Rallye

Forumguru
Het verschil tussen 1:15 (je Golf nu) en 1:12-13 is geen 50%. Bij 40.000km per jaar ben je zo’n 700 liter extra kwijt, dus zo’n €1350. Daar krijg je ook wel een heel andere auto en veel lol voor terug - aan jou de keus. Je jaarkilometrage is gewoon erg hoog voor een benzine. Zegt degene die vorig jaar 30.000km met zijn GTI gereden heeft…..
 

JeSko

Forumguru
Met die km's had ik zelf uitgekeken voor een hybride benzine, lekker kachelen op de autosnelweg en al de rest elektrisch afleggen.
 
So hey, wat een reacties! Bedankt mannen :thumbsup::thumbsup:Nou hoop ik niet dat ik per ongeluk een vrouw beledig die er toevallig tussen staat.

Ik ga proberen mijn info op alle reacties toe te voegen.

@Rallye : Als ik kijk naar mijn kilometers tot vandaag een jaar terug: 27.250 km
Aantal liters getankt: 1816L
Totaal uitgegeven aan brandstof: 2.966,- (gemiddeld 1,63 EUR, het heeft voordelen om dicht bij de grens te wonen)
Gemiddeld over afgelopen jaar: 1:15,01
Bij 1:12 zouden dit 2270L zijn, waar 3700EUR aan brandstofkosten tegenover staan (dit rond ik af op 700EUR extra). Bij 1:10 hebben we het over ca 4440 EUR (1.475,- EUR extra).

Ik besef dat dit allemaal heel er specifiek en op de brandstofkosten bekeken is, maar goed, beter van tevoren goed overwogen dan spijt achteraf. Ik heb al vaker aan een diesel gedacht, maar mijn kilometers kijk, zijn deze niet constant. Ik werk nu op een uitzendbasis, waarbij ik ca 1000km per week wegtik aan woon-werk verkeer en een beetje prive. Als deze "uitzending" afgelopen is, ga ik terug naar minder dan de helft. Deze "uitzending" zit ook maar voor 5 maanden in mijn kilometers. Ik ben niet van plan om nu een auto aan te schaffen die over een (paar) maand(en) te duur wordt (bv diesel of hybride).

@leon-cupra : ik ga zeer binnenkort eens babbelen met iemand die een Ibiza FR heeft met 1.5TSI ACT met ca 180pk en voelen hoe dat loopt en horen hoe die zich gedraagt kwa verbruik. Alles valt of staat natuurlijk met je rechtervoet.
@JeSko : Hybride met onze regering? Nooit! Eerst lokken ze je een hybride in en na een paar jaar slaan ze je in je nek omdat je wegenbelasting mag gaan betalen over de 1500kg van bv een Golf 7 GTE.
Daarnaast heb ik voor mijn hond een auto nodig met een redelijke kofferbak, bij voorkeur iets groter dan de 350L van mijn Golf. En nee, liever geen station. Ik overweeg daarom ook om naar een Ibiza/Scala 1.5tsi (150pk) of een Leon/Octavia 1.5tsi (150pk) of 1.8tsi (180pk) te kijken.

Het klopt, van de hak op de tak en kiezen tussen auto's die je lastig met elkaar kan vergelijken (vRS met de rest bedoel ik dan). Ik heb nog met geen van allen gereden, maar met de info die ik hier lees, heb ik al fors wat extra stof tot nadenken.
 

octaviabas

Senior Member
Met een literprijs van 1,85 slechts een kleine 6 k€ aan brandstofkosten op jaarbasis;
Beetje hobby mag wat kosten… :laugh:

Er gaat geen 95 /E10 in :shutup: (Maarja, indd hobby mag een beetje kosten)


Klein (beetje) positief detail, flink deel is zakelijk en wordt redelijk goed vergoed;)
 
Bovenaan Onderaan