So hey, wat een reacties! Bedankt mannen
Nou hoop ik niet dat ik per ongeluk een vrouw beledig die er toevallig tussen staat.
Ik ga proberen mijn info op alle reacties toe te voegen.
@Rallye : Als ik kijk naar mijn kilometers tot vandaag een jaar terug: 27.250 km
Aantal liters getankt: 1816L
Totaal uitgegeven aan brandstof: 2.966,- (gemiddeld 1,63 EUR, het heeft voordelen om dicht bij de grens te wonen)
Gemiddeld over afgelopen jaar: 1:15,01
Bij 1:12 zouden dit 2270L zijn, waar 3700EUR aan brandstofkosten tegenover staan (dit rond ik af op 700EUR extra). Bij 1:10 hebben we het over ca 4440 EUR (1.475,- EUR extra).
Ik besef dat dit allemaal heel er specifiek en op de brandstofkosten bekeken is, maar goed, beter van tevoren goed overwogen dan spijt achteraf. Ik heb al vaker aan een diesel gedacht, maar mijn kilometers kijk, zijn deze niet constant. Ik werk nu op een uitzendbasis, waarbij ik ca 1000km per week wegtik aan woon-werk verkeer en een beetje prive. Als deze "uitzending" afgelopen is, ga ik terug naar minder dan de helft. Deze "uitzending" zit ook maar voor 5 maanden in mijn kilometers. Ik ben niet van plan om nu een auto aan te schaffen die over een (paar) maand(en) te duur wordt (bv diesel of hybride).
@leon-cupra : ik ga zeer binnenkort eens babbelen met iemand die een Ibiza FR heeft met 1.5TSI ACT met ca 180pk en voelen hoe dat loopt en horen hoe die zich gedraagt kwa verbruik. Alles valt of staat natuurlijk met je rechtervoet.
@JeSko : Hybride met onze regering? Nooit! Eerst lokken ze je een hybride in en na een paar jaar slaan ze je in je nek omdat je wegenbelasting mag gaan betalen over de 1500kg van bv een Golf 7 GTE.
Daarnaast heb ik voor mijn hond een auto nodig met een redelijke kofferbak, bij voorkeur iets groter dan de 350L van mijn Golf. En nee, liever geen station. Ik overweeg daarom ook om naar een Ibiza/Scala 1.5tsi (150pk) of een Leon/Octavia 1.5tsi (150pk) of 1.8tsi (180pk) te kijken.
Het klopt, van de hak op de tak en kiezen tussen auto's die je lastig met elkaar kan vergelijken (vRS met de rest bedoel ik dan). Ik heb nog met geen van allen gereden, maar met de info die ik hier lees, heb ik al fors wat extra stof tot nadenken.