Octavia RS 220 en RS 230

Rallye

Forumguru
Was mijn €700 extra dus niet zo gek. Een RS heeft overigens het liefst 98. Dat is in Duitsland (ik woon ook bij de grens) relatief goedkoper dan hier.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Wat @JeSko vermelde over Hybride is zeker wel een goede optie in Nederland hoor, zolang je het maar niet met stekker doet. Ik ging van de Octavia RS naar een HEV Tucson, dat scheelde enorm in de maandlasten kan ik vertellen.
 
Wat @JeSko vermelde over Hybride is zeker wel een goede optie in Nederland hoor, zolang je het maar niet met stekker doet. Ik ging van de Octavia RS naar een HEV Tucson, dat scheelde enorm in de maandlasten kan ik vertellen.
Tot de regering haar plannen gaat doorvoeren en je normaal belasting moet gaan betalen ervoor. Dat is namelijk wat ik begrepen heb: Nu nog gereduceerd, in de toekomst gewoon kiloprijs.
 
Uiteraard! Het is een van de zaken die belangrijk zijn aan een auto. Ik voel er weinig voor om straks niet met de auto te willen rijden omdat de euro's zo de uitlaat uit rollen. In principe is dat zelfs de hoofdkostenpost. Welke kosten zie jij dan extra ten opzichte van een andere auto? Ze hebben allemaal onderhoud nodig, bandenslijtage ligt aan jezelf, wegenbelasting is niet anders dan een standaard auto uit dezelfde klasse.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
@mischa72

Een VRS gaat echt sneller door zijn banden, bij gelijke rijstijl met een 1.5/1.4/1.8 tsi ga je zowiezo vlotter door je banden heen. Zelf zat ik met mijn Superb (1.6tdi) altijd tussen 180-350 euro aan Onderhoudskosten bij de specialist, nu gaat het al snel over 300-800 euro, ook mede omdat ik nu een DSG heb, de tdi was manueel. Voor het overige valt het goed mee, het is geen RS6, dat zijn andere niveaus zowel qua performance als qua bijhorende onkosten. Zelf zou ik voor het beetje extra aan OH kosten een VRS niet laten staan, als je éénmaal ook gewend bent om sneller van 100-200 te gaan dan sommige auto's van 0-100, is het ook moeilijk terug gaan, het zijn verslavende auto's, maar het zijn dus vooral brandstofkosten die het zwaarder maken, 850-1000 km op een tank vs 450-650 is een enorm verschil, de nieuwe 1.0 tsi's en 1.5tsi's halen echt bizare cijfers qua verbruik namelijk!
 
Helder. De auto die je nog extra noemt is wel mijn droomvoiture. Ik heb altijd gezegd dat als ik ooit eens niet naar geld hoef te kijken, dan komt die er. Maar goed, weer met beide benen op Moeder Aarde realiseer ik mij dat een vRS waarschijnlijk het dichtstbij is dat ik ooit zal komen :eek:. En als daarbij brandstofverbruik een afweegpunt is, zal dat ook wel niet gebeuren :LOL:.

Ik heb straks nog even gesproken met de knul hier die een gechipte Ibiza 1.5 (150) heeft. Hij trapt hem vrijwel continue en zit kwa gemiddelde rond de 1 op 12. Lange stukken op de snelweg doet ie 1 op 18 bij 130km/u. Dat zijn acceptabele cijfers. Ik denk dus dat ik de VRS maar laat schieten en me ga concentreren op een 1.5 Scala of een 1.5/1.8 Leon/Octavia. Ok moi !
 

JeSko

Forumguru
@mischa72

Niks mis met de 1.5tsi, en als je hem laat chippen draaien die blokken ook 190 pk en ben je vlotter dan heel veel andere auto's! Die komt prima mee en kan zelfs dat beetje extra waar nodig. De 1.8 tsi met stage 1 gaat zelfs naar 240 pk! Dan heb je al best wat speciaals bij :) kennis van me heeft deze in zijn Leon, die gaat daar echt veel dikkere auto's met voorbij.

Ga dan voor een mooie O3 sedan, imo is dat echt een niet te kloppen combinatie qua looks en praktische aspecten. Eventueel als het kan eentje in een wat sportiever jasje mooi wiel eronder en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de positieve reactie. Daar zit ik wel aan te denken. Deze is ook nog geleverd met de 1.8TSI met 180pk. Ik ben dus serieus mijn keuzemogelijkheden aan het afslanken en de Scala staat er alleen bij vanwege zijn royale bagageruimte, al is dat ook een erg prettige auto om te zien. Punt is alleen nog dat de 1.5-jes een semi-onafhankelijke achterwielophanging hebben en de 1.8 een multilink.

Bij voorkeur dan een O3 pre-facelift. Ik hou niet zo van die dubbele koplampen, al weet ik dat dit de enige mogelijkheid is voor LED-verlichting.
 
Laatst bewerkt:

Michelv.

Forumguru
Beetje spam, maar mijn golf 7,5 variant 1.5 met dsg(beide aangepaste software) staat te koop, en dan heb je ook gelijk de semi onafhankelijke achterwielophanging ;)
 
Ik wil geen variant, geen Golf en geen DSG. Helaas, dat wordt niks vrees ik ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjan1985

Forumguru
Ik heb ook de 1.5tsi ongechipped in de O3FL. Heel zuinig op lange afstanden. Heb 1/19 gehaald.
Laatste 1000 km korte ritjes (7 tot 15 km) 1/14. Met af en toe onnodig hard optrekken mee gerekend.
Als je budget voor de VRs hebt dan kan je een hele mooie O3FL /PFL kopen en die helemaal optisch en ook wel technisch naar je hand zetten:D ik bedoel je kan het zo gek maken als je wilt met downpipes, uitlaat en inlaat traject aanpassen etc.

Ps ik knikker er ook standaard 98 in. Maar rij dan ook niet zo veel als jou.
 

Arjan1985

Forumguru
Alles is duurder. Je remschijven zijn groter. Je blokjes dus ook groter en dus ook duurder. De banden zijn groter dan een standaard auto.
 

leon-cupra

Forumguru
verzekering is enorm afhankelijk van jouw leeftijd en inderdaad ook van de schadevrije jaren.
Ik heb altijd mijn wagens full risk verzekerd. 10 jaar geleden betaalde ik voor een 2.0tdi superb evenveel als paar jaar geleden voor mijn 718 Cayman, BMW m2 als nu voor voor Tesla model Y. De wagen zijn verdubbeld in waarde, verdrievoudigd in vermogen en premie altijd hetzelfde gebleven. Ben wel ondertussen 10 jaar ouder (ze verwachten dat de wilde haren dan ook weg zijn en je wat slimmer bent geworden met de jaren :deuk: )
 

Raoul Skoda

Actief lid
Ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje, eerder gekeken naar een RS PHEV maar dit is me afgeraden door verschillende dealers/garages. Complexe techniek, een elektromotor + verbrandingsmotor, bij het minst of geringste moet de complete motor worden uitgebouwd voor toegang (versnellingsbak, distributieriem, etc) en een hogere onderhouds interval i.v.m. hogere olie belasting (15dkm) hebben mijn focus verplaatst naar een RS 2.0 TSI. Maar met 17dkm/jaar vind ik het allemaal toch wel wat gortig. Helaas is de tussenmaat, 1.8 TSI, niet meer beschikbaar in de O4, uiteraard nog wel in de O3. Momenteel rij ik een gechipte 1.0 TSI, ik zou er toch graag op comfort en kracht op vooruit gaan.

lastig die afwegingen en keuzes :-).
 

Rallye

Forumguru
Sperdifferentieel heeft ook onderhoud nodig (oliewissel). Vergeleken met een Golf GTI is de RS overigens goedkoop in de verzekering..... Kost mij €30 per maand extra (50%).

Ik zou het er gewoon nog een keer van nemen. Nu kan het nog......
 
Bovenaan Onderaan