Octavia RS kan zijn vermogen niet kwijt, alsmede wat 'uitlaatvragen'.

Hallo,

mij heb mijn Skoda laten tunen en heeft nu rond de 300 pk en 440 nm koppel

alleen nu kan ik het vermogen niet kwijt op de straat hebben jullie tips hoe ik dit kan verbeteren?
Alles voor de rest is standaard aan de auto.

JeSko

Forumguru
Gekend probleem bij gechipte RS'n hier. Welke band heb je liggen? De leden hier met een RS neigen veelal naar de dure michelin PS4S banden, deze geven de nodige grip. @leon-cupra had deze ook op zijn gechipte RS liggen.

Oké dus wellicht alleen andere banden? Heb het hele verhaal van het sperdifferentieel gelezen maar hier kan ik dus niks mee omdat ik dat dus niet heb. Mijn rs is van het bouwjaar 2014.

JeSko

Forumguru
Klopt, even aftikken voor die banden en het zou beter moeten zijn. Bij nat weer blijft het echter lastig vertrekken met zoveel vermogen ( neem aan dat dat het grootste probleem is ).

Canon-Eye

Forumguru
Dan zit er dus weinig anders op dan na het monteren van betere banden je gasvoet een beetje te beheersen zodat hij net niet doorslaat, want
doorslippen=tijdverlies... :pardon:

Troost je: met mijn 115pk TSI en de DSG in sportstand heb ik hetzelfde "probleem"... :D

BramVRS

Forumguru
Dat had ik ook inderdaad. Betere banden monteren maar je blijft spinnen, geloof me maar.

Rosinfield

† In Memoriam
Echt wel een specifiek probleem voor deze auto. Met slechts 30 pk minder en 10 Nm meer, heb ik er geen last van. Met n.b. Crossclimates. Tenzij ik meteen vanuit stilstand er vol in ga. Maar dat zal lijkt me voor elke voorwielaangedreven auto met een dergelijk vermogen gelden

Fmoon

Forumguru
Ik vind het temperatuur afhankelijk ook nog. Nu het al wat kouder aan het worden is buiten merk ik dat m’n Michelins al minder tractie hebben en gaan van het weekend de winterbanden erop.

eriktv

Forumguru
Gewicht helpt natuurlijk ook niet mee, dat heb ik al met een goede 200pk. Op m’n Michelins PS4. Er zijn trouwens ook nog PSS’s (Super Sports).

En idd @Fmoon ik kreeg dit weekend ook een reminder dat de winterbanden wel weer mogen, ik trok wel heel aso hobbel-de-hobbel op na een rotonde :facepalm:. Bij het gewicht heeft een Polo als die van Menno natuurlijk ook flink wat voordeel.

leon-cupra

Forumguru
Herhaling van voorgaande berichten maar met het verschil dat ik eigenaar ben geweest van een RS 220 en dan ook nog gechipt(308pk). gripverlies was bij mij een enorm frustratie bij de RS. Had idd de pilot Supersport 4S gemonteerd. Verschil in grip was enorm maar ook van redelijke korte duur. Na 5.000km voelde dat de band al wat begon te verslijten en de grip niet meer hetzelfde was als voordien. Na 10.000km waren ze op. Klaar om vervangen te worden.
Dus een 4S-band monteren is een beperkte oplossing. Het probleem is gewoon structureel. Ligt puur aan het vermogen icm de wagen die dergelijk vermogen niet aan kan. Mijn advies zou zijn : probeer er mee te leren leven, doseer het gaspedaal of verkoop de RS en koop 1 met sper.

JeSko

Forumguru
Een RS Octi is gemaakt om wat sneller en vlotter te zijn in hernemingen etc etc, en daardoor een bepaald gevoel van power in combinatie met luxe op te werpen, niet om snel de hoek om te vliegen of om GTI's te pesten op de lijn.

leon-cupra

Forumguru
@JeSko de 220pk versie is gewoon een slecht ontwerp. Heeft niets te maken met een vlotte familiewagen of dergelijke.
De latere versies bewijzen dat het beter kon. Dus ergens moet Skoda hun fout wel ingezien hebben.

Tees

Donateur
Ik dacht dat in de Octi RS wel een electronisch sperdifferentieel (XDS) zat? Zal vast niet zo goed zijn als een mechanische, maar helpt toch wel wat neem ik aan?

LimoIncognito

Actief lid
Ik herken het probleem alleen dan niet alleen bij een Octavia RS; veel alleen voorwiel aangedreven auto’s kunnen lastig het vermogen kwijt met mindere omstandigheden (weer, temperatuur, banden). Daarom merk ik vaak weinig dat de 225pk die ik heb ‘tekort’ komt bij het optrekken tov van de op papier rappere auto’s. 4x4 is a bliss…..

ja 4x4 is mooi alleen ik moeste wel naar een familie auto toe i.v.m. gezinsuitbreiding. toen ik deze auto zag was ik gelijk verkocht en wil eigenlijk ook niet weer anders.
nu nog een ander uitlaat systeem op iets meer geluid eruit te krijgen alleen heb ik geen idee hoe en wat ik Daar mee aan moet

JeSko

Forumguru
@dekker12

@LimoIncognito heeft ook een gezinsauto hoor ;)

Maar laat je vooral niet ontmoedigen hier door alle verhalen, je hebt gewoon een steengoede auto gekocht die bovendien redelijj betrouwbaar is. Ik zou gewoon een goede band zoeken en wat doseren met he gaspedaal, eens je weg bent en je hebt die tractie gaat de auto als een speer. Ik kan zelfs mijn 1.6tdi'tje laten spinnen bij nat weer, het is maar normaal dat zo'n RS daar wat meer "last" van heeft.

Bovenaan Onderaan