Oeps.... Hulpvering gemonteerd, toch maar andere velgen?

arjahoekstra

Actief lid
Dit is precies wat ik wilde voorkomen, daarom gekozen voor niveauregeling van MAD (NR-197086).
Dit zijn luchtbalgen die in de veer gemonteerd worden. Doorslaan van vering wordt hierdoor voorkomen.
Heb er ook een 12v compressortje bij gekocht, zodat ik de druk in de balgen zelf kan regelen wanneer dat nodig is.
857601_BB_00_FB.EPS.jpg
NR-197086.jpg
 

andrehj

Forumguru
Heb je die ook al ingebouwd? Zelf of bij door de dealer? En wat kost zoiets? Ziet er wel interessant uit, maar het nadeel is dat je weer met die compressor loopt te zeulen...
En waar zit de pompaansluiting van die balgen? Ergens (vies) bij de wielen of netjes in de kofferruimte?

Mooie compressor trouwens... Heb je daar een typenummer van? Lijkt mij ook wel wat....
edit: Gevonden bij Conrad:
http://shop.conrad.nl/857601.html
 

arjahoekstra

Actief lid
Heb het nog niet ingebouwd, wilde het eigenlijk dit weekend doen, maar het is te mooi weer om onder de auto te gaan liggen.
De aanluitingen ga ik maken in het vak links in de kofferbak, daar kan ik ook meteen de compressor aansluiten op de sigarettenaansteker.
Compressor (KD 7.0) kost € 39.95 en de set van MAD heb ik gekocht voor €200.00.
Foto's volgen.
 

bverp

Lid
Heb het nog niet ingebouwd, wilde het eigenlijk dit weekend doen, maar het is te mooi weer om onder de auto te gaan liggen.
De aanluitingen ga ik maken in het vak links in de kofferbak, daar kan ik ook meteen de compressor aansluiten op de sigarettenaansteker.
Compressor (KD 7.0) kost € 39.95 en de set van MAD heb ik gekocht voor €200.00.
Foto's volgen.

Interessant! Is het inbouwen uiteindelijk gelukt?
 

arjahoekstra

Actief lid
Wegens tijdgebrek helaas nog niet.
Vrijdag 3 juni een vrije dag, dus dan moet het gebeuren.
Denk dat het niet al te veel werk is, kan nl. de bedrading van de trekhaak naar binnen volgen.

Wanneer het gelukt is, of niet, laat ik het weten.
 

E10

Nieuw lid
Waarom die hulpveren? En op een bouw terrein rij je toch rustig dus zo snel raak je de grond dan ook weer niet.
Zelf heb ik sportonderstel en 18inch. Perfect. En ik ben ook regelmatig op de bouw te vinden...
 

jalex_h

Forumguru
Simpel, met volle belading of een caravan op de haak hangt'ie gewoon te ver door en gaat'ie te veel deinen.
En ja, op bouwterreinen rij ik rustig, maar toch is dat geen garantie dat je dan niet raakt. Kuilen en hobbels zijn nu eenmaal diepr/hoger dan de auto aan kan.
 

arjahoekstra

Actief lid
Zelf heb ik gekozen voor de hulpveren omdat de vering nu al doorslaat op drempels, zelfs zonder belading en/of fietsendrager.
Denk dat het hiermee op een mooie manier is opgelost. Aangezien PON zegt dat ik mijn rijstijl maar moet aanpassen en dat ze verder nooit klachten krijgen ga ik het zelf maar proberen op te lossen.

Heeft iemand dit doorslaan wel eens aangekaart bij de dealer/PON?
Is er trouwens verschil in vrije hoogte tussen de vaste en afneembare trekhaak?
 

jalex_h

Forumguru
Tijdens de montage van de hulpvering maakte ik even een praatje met de verkoopleider. Deze gaf aan dat dit toch wel verstandig was om ze te monteren, want inderdaad, de achterkant zakte wel ver door. kortom, probleem was inmiddels al bekend.
 

SC 4*4

Nieuw lid
Goedenavond, ik heb dit probleem ook aangekaart bij m'n dealer. Hij heeft nu hulpveren gemonteerd, dit ter compensatie van alle voorgaande problemen. Ik heb ook een vaste trekhaak, de nieuwere trekhaak is al iets aangepast waardoor deze minder gauw doorslaat op drempels en dergelijke.

Ik vind de auto er niet mooier op geworden maar het is wel praktisch. Vooral straks met de caravan aan de knobbel.

Groet,

Erik.
 

arjahoekstra

Actief lid
@bverp
Niveauregeling eindelijk geplaatst. Was wel meer werk dan vooraf gedacht.
Luchtbalgen in schroefveer plaatsen ging niet zonder slag of stoot.
P1020462.jpg P1020463.jpg P1020464.jpg P1020466.jpg P1020468.jpg
Alleen de waarschuwingszoemer voor te lage luchtdruk moet nog worden aangesloten.
 

andrehj

Forumguru
Mooi stukje werk. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de slijtage van de coating van van de binnenzijde van de veer. Dit omdat het daar niet bepaald een schone omgeving is. En is die AEG pomp wel 100% dicht als ie uit staat? Want anders zou door die pomp langzaam lucht weg kunnen lekken.
 
En hoe bevalt t nu met deze hulpveren? Hoe rijdt t solo en hoe gaat t met bepakking en caravan? Ik sta voor de bestelling van de S2C en heb bij mijn O2C behoorlijk last van doorzakken (2 kids en een caravan).
 

jalex_h

Forumguru
Hallo Gerard,

De hulpveren bevallen me prima. Los van het feit dat de achterkant wat hoger staat (maar dat is visueel en went), merk je er solo niets van. Beladen echter des te meer. Zonder de veren werd het weggedrag ietwat vaag en deinerig, maar met de veren is dat geheel verdwenen (hetgeen met autozieke kinderen een zegen is, want ze hebben er nu vrijwel geen last meer van). Ook zakt de achterkant veel minder in en kunnen forse drempels nu genomen worden zonder een "kloeink"-geluid.

Met caravan heb ik alleen ervaring met de ulpveren eronder, maar dat gaat prima. Met de kofferbak volgeprot en een flinke kogeldruk zakte de achterkant maar iets (ca. 3 à 4 cm, schat ik zo) in, zodat drempels ed geen probleem zijn.
 

williamk

Nieuw lid
Hallo Superb rijders, ik heb zelf een Superb Combi 1.8 tsi van juli 2010 (ben eerste eigenaar). Ik sta ervan te kijken wat jullie voor problemen hebben. Ik heb er afgelopen zomer een grote Knaus achter gehad waarbij ik de kogeldruk op 80 kg heb gezet. Ook mijn kofferbak was zwaar beladen koelkast proviant etc. Mijn hele combinatie lag echter nog horizontaal en zakte nagenoeg niet in. Ik heb mijn Superb wel laten afleveren met een standaard verlaagd sportonderstel, denk dat dat zowieso wel scheelt en het rijd strak.

Blijft een superbak!

grt William
 

arjahoekstra

Actief lid
@andrehj,

Ben je nog steeds op zoek naar een goed werkende niveauregeling? In dat geval kan ik je zeker de MAD set aanbevelen die ik zelf gemonteerd heb.
De druk in de balgen is aan elke belasting aan te passen.
P1020955.jpg
Bij het wisselen naar winterbanden ook eens goed naar de coating gekeken van de schroefveren,maar daar is nog geen slijtage aan te ontdekken
 
Bovenaan Onderaan