Oeps.... Hulpvering gemonteerd, toch maar andere velgen?

Canon-Eye

Forumguru
Mijn nekharen gaan al recht overeind staan van vepreda
Verrassend.
Ben daar vele jaren zeer goed en prettig bediend, totdat ik vanwege mijn werk op zo'n 250km afstand ging wonen.
Dat werd me wat te ver voor een beurtje... :pardon:
(maar na mijn verhuizing en pensionering heb ik er nog wel mijn huidige auto gekocht).

Edit:
Zie pas later dat de opmerking van @nomad stond in een 3 jaar oude post, die mijn aandacht trok toen ik even terugscrolde n.a.v. de nieuwste posts.
Maar dat is voor mij geen reden om er anders over te denken, dus ik laat het toch maar staan.
 
Laatst bewerkt:

oboly

Lid
Is het makkelijk om de ventielen onder de luchtbalg te bereiken na installatie? Of moet je tijdens de installatie alvast een slangetje richting je kofferbak leiden?
 

andrehj

Forumguru
Ja, er worden slangetjes bijgeleverd, en een koppelstukje, zodat ze beide op één ventiel uitkomen. Dat ventiel kun je ergens bereikbaar monteren. Ik heb dat in de kofferbak in het linker opbergvak gemonteerd. Overigens was daarvoor wel te weinig slang bijgeleverd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oboly

Lid
Ik krijg van de skoda dealer te horen dat ze de MAD luchtbalg afraden, vanwege het slechte rijgedrag in onbeladen toestand. Ze advieseren de standaard MAD hulpveren. Wat is jullie mening hierover?

Ik ben dus van plan om elk weekend met volle kofferbak, 2 fietsen op het dak en 1800kg tandemasser caravan rond te rijden en neig dus meer naar de luchtbalgen aangezien ik bang ben dat de standaard hulpveren (ongeveer 30% meer veerdruk) niet genoeg zijn en m'n tandemasser te veel voorover hangt.
 

andrehj

Forumguru
Mijn s2 rijdt prima met de balgen in onbeladen toestand, ik vraag me af hoe ze bij dit verhaal komen. Is het geen excuus omdat ze geen zin hebben in het extra werk wat het installeren van
balgen met zich meebrengt?
Overigens denk ik niet dat de balgen meer druk leveren dan de hulpveren.
Bovendien, ook bij een 1800 kg tandenasser is de kogeldruk van een S2 maximaal 80 kg. Dit moet met de standaard MAD hulpveren makkelijk kunnen.

En mocht ik nog eens een nieuwe S2 kopen, dan bestaat ook zomaar de kans dat ik niet meer voor de hulpveren ga, omdat ik denk dat de levensduur van de balgen beperkt is (ze schuren t.o.v. de hoofdveren) en de hulpveren zoveel makkelijker te installeren zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oboly

Lid
Ok, het leek mij dat de balgen de auto onder zware belading hoger kon laten staan dan de standaard hulpveren. Aangezien jij met 60 kg kogeldruk en volle kofferbak (schat ik op 200kg?) de auto horizontaal krijgt met 1.5 a 2 bar. De standaard hulpveren zouden volgens wat gegevens van internet hetzelfde moeten doen.
Uiteraard is dit ook maar een beetje gokken. Ik ga het voor de zekerheid even aan MAD vragen voordat ik ze bestel...
 

oboly

Lid
MAD had gereageerd dat de tegendruk ongeveer gelijk is, alleen dat je bij de luchtbalgen ze dus ook weer leeg kunt laten lopen als je zonder lading rijdt. Ik had zelf gehoopt op meer veerdruk bij 2.5 bar...
 

oboly

Lid
Goed om te weten, maar lijkt me helemaal afhankelijk van de kwaliteit van de balg, slang en vulnippel etc. Deze set van MAD wordt in de veer zelf gemonteerd en is vrij simpel. Minder dan 0.2 bar mag niet, want dan verfrommelt de balg en komt hij tussen de veren. Meer dan 2.5 mag ook niet. Ik neem aan dat de balg dan ook te hard tegen en misschien tussen de veer wordt gedrukt... Er zal vast nog wel wat marge op zitten als je de drempels niet te hard neemt. (Het laatste wat je wilt is een kapotte balg tijdens de vakantie...)
 
Bovenaan Onderaan