Okki' s Arona

hemi24

Forumguru
@PizzaPieter : waarschijnlijk heeft @Okki de gangbare 95V XL variant gemonteerd gekregen, dus dat gaat dubbelop: load- en snelheidsindex die al aardig hoog is voor een dergelijke wagen én dan ook nog in de extra load uitvoering.

Naast stugge band, kan dit ook negatief uitpakken in de vorm van een band die (achter) vroegtijdig gaat cuppen…
 

Okki

Donateur
Zou dit echt het verschil kunnen zijn? Dan ga ik dat even navragen. Of staat het ook op de band zelf.?
 

hemi24

Forumguru
Op de zijkant van je band:


Zal ook wel op de factuur terug te vinden zijn?
Tenzij je omwille van de korting niet om een bonnetje mocht vragen…
 

Okki

Donateur
Het zijn inderdaad de XL banden. Ik ga nog wel even vragen bij de bandenboer.
Wel vreemd, want dit staat op de site van Michelin, met name voor het brandstof verbruik. Maar de XL zou zuiniger zijn dan de "normale"

Als uw voertuig geen XL-banden nodig heeft, is er geen reden om ze te gebruiken.

Een versterkte band is namelijk zwaarder dan een standaardband, wat resulteert in een grotere stijfheid, met als nadeel iets minder comfort. Deze banden hebben ook een hogere rolweerstand, wat een iets hoger brandstofverbruik betekent.

Omgekeerd, als uw voertuig versterkte banden nodig heeft, is het niet aan te raden om standaardbanden te monteren. Met dezelfde spanning zouden ze worden platgedrukt en niet goed werken op de weg. Ze zouden ook sneller slijten.

michelin.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Een Arona zal toch niet zo zwaar zijn dat je de XL variant nodig hebt? Op m'n Octavia zit gewoon de 91 variant (maar dan in 16"). Wel reden om dat even na te vragen bij de garage, en als ze geen goede reden hebben, misschien vriendelijk verzoeken de 91W's alsnog te monteren...
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Vriendelijk verzoeken kan altijd. Wie weet werkt t, wie weet niet. Hoe dan ook is t raar dat ze veel te zware banden monteren.
 

hemi24

Forumguru
Veel bandenhandelaars kijken naar de maat (en prijs) en grote kans dat de XL-versie met hogere loadindex gangbaarder is, omdat deze maat vaker onder grotere (station)wagens wordt toegepast…
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Als klant betaal je voor de service en expertise, dan mag je wel verwachten dat de "expert" er de juiste banden onder legt ;) klant moet niets, alleen betalen, hoeveel mensen zijn er trouwens die zo'n bandenmaat nog niet zouden kunnen aflezen, moesten ze er een cursus voor kunnen volgen.
 

PizzaPieter

Donateur
Ik heb overigens óók XL onder mn Seat liggen en heb deze vervangen door XL omdat ze er al onder zaten... Bij nader inzien mss dikke kolder en i.c.m. 18" en sportonderstel 3dubbel hard over de drempels
 

EdK

Forumguru
Sorry hoor, ik vind dit echt de omgekeerde wereld.
Tsja dit vind ik dan ook weer kort door de bocht......
Wel oriënteren op merk wat we eronder willen , maar dan niet even verder kijken wat er voor modellen verder van die band bestaan ???

Als we allen maar blind vertrouwen op de trouwe blauwe hondenogen van de verkoper dan gaan er alleen maar de duurste onder !
Maar dan weten we dus wel wat we willen....

Dat het een plicht is wat Hemi zegt is dan ook weer het andere uiterste, lijkt bijna een uitspraak uit de dienstplicht.... :koffie:
 

Okki

Donateur
Ja, ik wist dat er 2 types bestaan.
Nee, ik wist niet dat een XL band mogelijk minder comfortabel is.

Op diverse sites worden voor de Arona toch/ook XL banden geadviseerd

Ik ben ook bij de bandenzaak langs geweest. Volgens hun (trouwe blauwe hondenogen) kon het daar niet aan liggen.

Als ik op voertuig zoek bij Michelin kom ik ook op de XL uit.

Of het nou echt hobbelen is weet ik ook niet. Ik voel gewoon wat meer in mijn stuur. Hiervoor had ik altijd banden met profiel in de lengte richting en bij deze is het overdwars (V profiel) wellicht komt het daar door. Of ik ben gewoon erg gevoelig (zeker bij veranderingen)

Enfin, het zal hopelijk wennen. Want om nou een paar honderd euro weg te gooien en weer ander banden te proberen is ook weer zo wat.
Ik moet me maar focussen op het feit dat ze aanmerkelijk stiller zijn.

Het is of het één of het andere.
 

Tees

Donateur
Merkwaardig...de Arona heeft een maximaal toelaatbare massa van 1740 kg. Gedeeld door 4 is 435 kg, dat komt overeen met een loadindex 79. Dus 91 (615 kg) is al zeer ruim bemeten, laat staan de XL versie met 95 (690 kg).

Maar goed, eerst maar even de bandenspanning controleren en daarna veel gewenning toegewenst!
 
Bovenaan Onderaan