internetboarder
Donateur
Ik trek nog een blikje azijn open en ga slapen . Gaap..
Ik heb in de afgelopen 15 jaar, om de drie jaar een nieuwe auto gehad en ken dit hogere olie-temperatuurprobleem niet.
Niemand leest dat mijn nieuwe auto met krap 25km op de teller in noodloop ging en ik zonder turbodruk op de snelweg zat? kennelijk is dat acceptabel en regulier?
Misschien heb ik geen recht van spreken omdat ik a een leaserijder ben en het b op de linker baan gebeurde. (kende de regel trouwens niet, bedankt voor de opheldering @octaafje IV, heerlijke azijnpisser). Houd je er rekening mee dat het de leaserijders zijn die je pensioen betalen? beetje respect ja? hoest iedere maand een flink bedrag voor je op en een fatsoenlijk dankjewel kan er niet vanaf?
Watertemperatuur is iets heel anders dan de temperatuur van de olie. Olie en dus in het blok zelf duurt toch wel 15minuten voordat dat ergens rond de 85 graden is.
+1 @Corné de Kluijver En dan heb je ook nog de versnellingsbak@Tom RS toch is dat niet de juiste manier, als de meter van je koelwater netjes in het midden staat is je blok zelf absoluut nog niet op bedrijfstemperatuur!
Als daardoor altijd de turbo kapot zou gaan zou ik gelijk een zaak beginnen in turbo's. Dan gaan er honderden per dag kapot.Ik heb dit eens niet gedaan met een Volvo V40 op de Duitse autobahn, namelijk een half uur lang topsnelheid gereden en toen meteen de motor afgezet om te tanken. De turbo kon ik een week later vervangen want deze was volledig aan stront.
Hierdoor gaan toch echt turbo's stuk! Even stationair draaien na een flinke rit is het advies om veel ellende te voorkomen.( zeker na een flinke klim met caravan) En er gaan er ook echt veel stuk, de turbo revisie bedrijven varen er wel bij. Het nakoelen heeft dan ook te maken met de smering van de turbo, die op dat moment wel 800 graden kan zijn, en bij het stil zetten van de motor stopt . Het is dan ook niet moeilijk te begrijpen dat de turbo lagers dit niet prettig gaan vinden (verkoling van de olie). Bij de meeste auto's blijft daarom ook een tijdje een waterpompje draaien die de koelwater circulatie op gang houdt in de turbo.Als daardoor altijd de turbo kapot zou gaan zou ik gelijk een zaak beginnen in turbo's. Dan gaan er honderden per dag kapot.
Mijn auto's zijn netjes verdeeld: half diesel / half benzine.
Waar ik wel nooit op bespaard heb is olie. De smeereigenschappen van een 5W40 zijn bij koudere temperaturen bijvoorbeeld duidelijk beter dan een 10w40. Ik heb trouwens ook nog nooit enig olieverbruik van betekenis bij een auto gehad.
Dat van die turbo kan overigens wel. Sommige turbo's worden gekoeld door het smeer- of koelsysteem van de auto. Bij sommige auto's, zonder electrische pompen die dus niet kunnen nadraaien, stopt dat koelingssysteem van zodra je de motor stillegt. Wanneer die turbo dan gloeiend heet staat kan die zijn hitte niet kwijt met als gevolg kromme assen of lagers.