Olietemperatuur skoda super2 1.6 TDI greenline

hemi24

Forumguru
Gisteren teruggekomen van de vakantie met de sleurhut. Bij een lange klim in Duitsland met 39 graad buiten liep de watertemperatuur op tot 115 en de olie tot 130.
Heenreis tussen Bologna en Florance soortgelijk fenomeen; ik had het idee dat de auto op dat moment ook aan het regenereren was...

Zal eens kijken of deze thermische belasting het service interval ook verkort heeft (die van de heenreis in elk geval niet)
 

duiveltje

Forumguru
superb combi 1.6 tdi met 155 paardjes bij normaal gebruik zo'n 98 graden... de motor beetje schoonblazen op de snelweg (140/170) zo'n 103 graden...
 
Gisteren terug van Spanje met caravan erachter. Omhoog met 110 km/u olietemp op 128 graden. Omstandigheden 40gr buiten hellingen van 5%+. Helaas ging de koelvloeistof temp ook steeds naar 130gr!?! Volgens mij is dat niet de bedoeling, tevens stopte de airco een aantal malen spontaan ook met koelen. Ga wel terug met de auto naar de dealer.
 

Cordoba

Forumguru
Dat een diesel een hogere olietemperatuur heeft is niet zo vreemd: een diesel heeft tenslotte ook een hogere verbrandingstemperatuur. (ik zie ook wat reacties van benzinerijders). Bij mijn vorige auto kon ik de olietemperatuur ook aflezen van display, en meestal bleef ie net onder de 90 graden steken (benzineblok), en duurde het een km of 7-8 vanaf koude start voor ie de 50 graden bereikte en de olietemperatuur was af te lezen.

Daarnaast heb ik het idee dat motoren tegenwoordig ook wat minder olie bevatten, en daardoor dus sneller op temperatuur (beter voor verbruik en uitstoot), maar dat ook de olietemperatuur snel wat hoger oploopt. Zolang de olie daar ook op is berekend, lijkt dat me geen probleem.
 

Tafkah

Forumguru
Gister terug naar huis vanuit Oostenrijk.
Situatie: 43,5C op boordcomputer, A3 Frankfurt --> Oberhausen, stevige hellingen, probeer vrachtauto's voor te blijven (rond 100km/u, maar terugzakkend naar 80), 1300 kg aan de haak en auto volgeladen:

Zie watertemp oplopen naar 120C, check olie:134C. Gelukkig loopt het weer naar normaal (water 90, olie onder 120) als we boven zijn...
 

oco1979

Forumguru
Mogelijk uitleg zou zijn dat de niet gechipte motoren te arm staan,zuinigheid,milieunorm enz...

Als je de nodige power nodig hebt,iets aan de haak,zal deze moeten werken.

105PK en 250NM is niet slecht maar een helling oprijden geladen en dan nog in warmweer.

ecu zal de power zelf terugregelen als de temperatuur te hoog komt.

beter laten chippen.

Kunnen de vraag stellen van temperatuur niet gechipt vs wel gechipt
 

Kogamyata

Senior Member
@Tafkah Hallo.

Je post gelezen. Ik vind dat je in het risico gebied bent geweest. Koelmiddel 120 gr C is te hoog en dat van de olie ook, volgens eerdere berichten in dit topic. Boven 130 gr C neemt smering af. Je bent m.i. te snel naar boven gereden en had beter even achter die vrachtwagens kunnen blijven. Immers de kans is aanwezig dat de motor nu olie gaat verbruiken. Houd dat goed in de gaten en ook koelvloeistofpeil. Waren alle luchtgaten voor de motor vrij? Geen kenteken die gedeelte verhindert? Ik hoop voor je dat je motor het gered heeft. Overigens vraag ik me wel af waarom er op het display geen waarschuwing kwam over (kokende) motor. Ik heb in 't verleden ook zoiets gehad en praat over ervaring. Olieverbruik van 1;10.000km naar 1; 2500km. Doe dat nooit meer. Met 80 km naar boven in het Siebengebierge met flinke lange hellingen van 7% of meer, is veel te hoog met zo'n zware combinatie. Blijf in zo'n geval achter vrachtwagen op het kruipspoor en haal in tijdens de afdaling. Zie het als 'n positieve bijdrage. Immers het dient om je van grote kosten, koppakking e.d. af te houden.
Succes. Joop.
 

oco1979

Forumguru
Gister terug naar huis vanuit Oostenrijk.
Situatie: 43,5C op boordcomputer, A3 Frankfurt --> Oberhausen, stevige hellingen, probeer vrachtauto's voor te blijven (rond 100km/u, maar terugzakkend naar 80), 1300 kg aan de haak en auto volgeladen:

Zie watertemp oplopen naar 120C, check olie:134C. Gelukkig loopt het weer naar normaal (water 90, olie onder 120) als we boven zijn...

:nailbiting: Lijk me niet gezond deze waarde !!!!!

Is koelvloeistofniveau oke.

best eens circuit controleren
 

hemi24

Forumguru
Mensen, laat je niet gek maken, je auto begint echt wel te piepen als het te warm wordt...
Als je de motor maar goed op toeren blijft houden, kan het geen kwaad als deze een keer boven de normale waarde stijgt. Wel alles natuurlijk in de gaten blijven houden!
Meeste motoren gaan olie 'zuipen' als ze langduring met te weinig omwentelingen gesmoord lopen te trekken, dan is de smeringsdruk te laag en gaat één en ander teveel op elkaar inslijten.
En op de parkeerplaats en bij de pomp aan de snelweg even rustig stationair laten afkoelen is ook iets wat velen vergeten.

Dat sommigen hier vinden dat het risico gebied al voor het rode gebied begint lijkt me ietwat overdreven.
 

Kogamyata

Senior Member
Neen @hemi24. Het is 'n goed bedoelde waarschuwing. Te heet is te heet. Anders laat die meters maar weg, zeg. Want die zijn er toch om te negeren. Zelf meegemaakt zonder dat de auto begon te piepen. Maar je moet het zelf maar weten. So-isses!
 

oco1979

Forumguru
heb dan ook zo die niets zien.
Meter in het rood,lampjes aan en nog blijven doorrijden en dan boem,motor stuk.
Bekijk dan het dashboard en zie dat die vol rommel lig.
Niet moeilijk dat ze niet zien :fool:

16 jaar depanage heb ik al wat gezien :cool:
 

Tafkah

Forumguru
Kan overal wel een probleem van maken, maar ik kan mij niet voorstellen dat als de waarden kortstondig (!) oplopen, dit meteen tot problemen komt. Laten we eerlijk zijn, ik zie de situatie ontstaan, en kort daarna gaat alles weer terug naar normale waarden. Zelfs al zou ik rustiger zijn gaan rijden, die berg blijft net zo lang, de temperatuur wordt niet minder, en volgens mij zou ik dan juist langer in sub-optimale omstandigheden blijven rijden.. tenzij ik langs de weg was gaan stilstaan (en krijg dan de combi maar weer eens aan de gang tegen zo'n helling op.. zo sterk is die Sup 1.6 niet onderin).

Natuurlijk ben ik het met jullie eens dat dit niet optimaal is, en misschien tot slijtage van de motor zal leiden, maar het feit dat ik met hartje winter en enige graden vorst, 16km moet rijden naar mijn werk, de motor op mijn werk nog niet eens echt warm is gelopen en hem daar alweer uitzet, en dat 5 dagen in de week is ook niet optimaal voor het blok en zal ongetwijfeld leiden tot overmatige slijtage... maar daar hoor ik weer niemand over.

Velen van ons leven nu eenmaal niet in de (gelukkige?) omstandigheid om de auto altijd het meest optimaal voor de motor te kunnen gebruiken.

Vooralsnog is alles goed. Auto moet wel nodig naar de garage voor zijn 'maiden' servicebeurt (@30k).
 
@ZEVENACHTENVEERTIG het is maar de vraag of je temperatuurmeter echt exact is, en zolang het een gesloten systeem is (en vooral blijft, geen lekkage!) kan dat niet veel kwaad. De airco zal uitgeschakeld worden wanneer het motormanagement het nodig vindt, dit om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen.
Je vemeldt niet in welke versnelling dit gebeurde: wanneer het nog 'ns zover oploopt, misschien een tandje (verder) terugschakelen.;)
Peter-036, ik heb een DSG. Maar heb uiteraard alles geprobeerd, hogere en lagere versnelling, meer en minder toeren. Maakte allemaal niet uit. Op de heenweg met dezelfde omstandigheden geen problemen, terug wel.
 
Bovenaan Onderaan