De schakelindicator ook direct vergeten als er iets aan de haak hangt..
Dat dacht ik ook voordat ik vertrok met ongeveer de maximaal toegestane 1000 kilo achter m'n F2C GL, maar in de praktijk blijkt dat toch toch niet helemáál te kloppen. Die schakelindicator werkt namelijk niet alleen op snelheid en toerental, maar ook op de actuele belasting van de motor.
Op de Franse snelwegen door en rond het Massif Central - die af en toe ook heel behoorlijk stijgen en dalen - heb ik me af en toe door de indicator laten verleiden om toch maar naar 5 op te schakelen, een beetje tegen mijn gevoel in zelfs. Daarbij een scherp oog houdend op toerenteller én maxidot en laatstegnoemde vaak switchend tussen actueel verbruik en olietemperatuur
(jammer trouwens dat die niet naast elkaar zitten in de schakelcyclus, nu moet ik steeds via de reistijd die in dit verband minstens zo oninteressant is als de gemiddelde snelheid).
Ik was aangenaam verrast door het feit dat de GL-tor die 5e versnelling veel vaker makkelijk aan bleek te kunnen dan ik op basis van de helling had ingeschat: olietemperatuur tot 108 of 110 graden, verbruik niet verder oplopend dan 11 à 12 L/100km en netjes de ca. 1700 rpm vasthoudend. Zodra het verbruik verder begon op te lopen richting de 14-15 liter en tevens het toerental iets
begon terug te vallen werd het tijd om terug te schakelen, hetgeen meestal voldoende was om de snelheid boven de 80 gps-km/h te houden. Wat in de klim toch nog meer is dan de (meeste) vrachtwagens op de baan voor véhicules lents aankunnen, dus die hadden toch geen last van me.
De moraal: kijk wél naar de schakelindicator, maar hanteer die informatie altijd in samenhang met andere gegevens!
Daarbij is het toerental - met name het toerengebied waar minstens 80% van het maximumkoppel beschikbaar is - voor mij leidend; een boven 110 graden of zo oplopende olietemperatuur is voor mij daarnaast een nadrukkelijke hint om het even wat kalmer aan te doen. En ja: op de parking de motor een minuutje of 2, 3 laten draaien totdat de olie terug is naar 99 graden is een absoluut gebod waar ik niet tegen zondig - ook niet toen een campingmevrouw wilde dat ik de motor meteen bij aankomst afzette. Mais non madame...
Goeie oefening in Franse spreekvaardigheid trouwens, maar dit geheel terzijde.