Olietemperatuur skoda super2 1.6 TDI greenline

Baphi

Forumguru
Leuke discussie over motorolietemeperatuur :-)
Ik rijd naast watergekoeld ook een luchtgekoeld exemplaar, waarbij de olie ook (deels) zorgt voor de koeling.
Bij deze motoren is het in de gaten houden van de temperatuur nogal belangrijk want er zit maar 2.5L olie in én verder geen koelvloeistoffen ;)

Voor de geïnteresseerden onder ons, leuk artikel over motorolie temperatuur en de mogelijke gevolgen van te hoge (boven 130C) olietemperatuur...

Tafkah

Forumguru
@Bakkertje : je schrijft "onder de 110 graden", begrijp ik hieruit dat de temperatuur wel oploopt?
Als dit zo is terwijl je er alleen nog maar mee in NL hebt gereden en ook nog met een buitentemperatuur van 20 graden, dan wordt bv Frankrijk met een (lange) helling van 7% en buitentemperatuur van 35 graden een uitdaging lijkt me....
Geen kritiek hoor, maar viel me wel op.

Dan is 40+ en een lange helling al helemaal niet haalbaar.. en dat was pas het moment dat ik problemen kreeg...

Tafkah

Forumguru
Nog even een update mijner zijde:
Leasemaatschappij heeft twee verschillende berichten van twee verschillende dealers. Zij hebben nu een vraag uitstaan bij PON, ons allen welbekend. Verwacht volgende week antwoord.

Zou verwachten dat zij een soort 'definitief' uitsluitsel kunnen geven op wat er precies voor mijn auto nodig is. Dat hoeft overigens niks te zeggen of dat voor alle SII greenlines FL geldt.. er kunnen tussentijdse wijzigingen zijn geweest. Volgens mij is die van mij in feb 2014 van de band gerold (in mei op kenteken gezet).
Had wel het idee dat de LM niet zat te wachten op een investering van extra ventilator....

Ericw

Forumguru
Er zijn S2 FL geweest die 0kg als trekgewicht hadden in eerste instantie, vervolgens werd daar de grill en wielkuipen van vervangen en daarna gaf de RDW een kenteken af met 1500kg trekgewicht.

@Tafkah : blijf het verhaal van extra ventilator raar vinden aangezien dit je niet gaat helpen bij snelheden van 40kmh of hoger.....
Maar ben wel erg benieuwd met welk antwoord PON gaat komen.

Ericw

Forumguru
FF een update: van de week is het laatste onderdeel (nieuwe ondergrill) van de modificatie uitgevoerd.
De andere wielkuipen waren een 2-tal weken al vervangen door exemplaren met een luchtopening.

Dus laat de zomer maar komen. :deuk:

Ericw

Forumguru
@oco1979: gisterenavond auto pas opgehaald, dus hier kan ik nog niets over zeggen.
Maar om eerlijk te zijn verwacht ik ook niet dat ik het nu al aan de olietemperatuur zou kunnen zien aangezien die hier in NL altijd zo rond de 100 graden zit.
Gaat "fout" op het moment dat er flink geklommen wordt met de caravan aan de haak EN erg hoge buitentemperatuur (>35 graden)

oco1979

Forumguru
Zou daar een oliethermostaat in het circuit zitten die naar oliekoeler loopt ?
iemand daar tekening van ?

Ericw

Forumguru
Er zit geen oliethermostaat in het system.
Olie wordt via warmtewisselaar (boven op het oliefilter) geleid en geeft daar z'n warmte af. (en warmt op na koude start)

Tafkah

Forumguru
Ja.... Twee weken terug meldde de LM dat ze contact met PON zouden hebben vorige week.

U snapt al... Nog niets gehoord.
Misschien dat PON het nu druk heeft met andere zaken met diesels, dan koelingsproblematiek.....???

Bovenaan Onderaan