Olieverbruik en reparatie

Louis

Lid
Ook ik ben een eigenaar van een Superb uit 2010 met een hoog olieverbruik. Zie mij overige topics hierover.
Afgelopen weken heb ik via social media mijn ongenoegen kenbaar gemaakt aan Skoda,
cq. Pon. Dit heeft zijn uitwerking gehad en Pon heeft gereageerd om aan een oplossing te werken!

Deze week contact gehad met mijn dealer en zij boden aan om voor een bedrag van € 1.500 de, reparatie uit te voeren om het probleem op te lossen. Uiteraard betaal ik liever niets daar ik vind dat het een productiefout is, maar ja, je moet redelijk blijven na 140.000 km gereden te hebben.

Wat vinden jullie? Is dit een redelijk voorstel, of niet?
Gaarne jullie input.

Louis
 

Octavia32

Forumguru
Weet je wat ze gaan doen dan,?

Kijk als je voor €1500 een nieuw blok krijgt is dat ondanks dat het nog een hoop geld is geen geld.

Maar persoonlijk denk ik niet dat dit gebeurd.

Mijn advies probeer aanwezig te zijn bij de reparatie en maak foto's.
Aanwezig zijn zullen ze wel niet leuk vinden maar geef aan dat je geïnteresseerd bent in de techniek en de oorzaak van het probleem.
Meestal zijn ze dan wat gemoedelijker.
 

Louis

Lid
Dat ligt er aan wat ze voor die €1500,- gaan uitvoeren.

@Louis : via welke media heb je baat gehad?


Ik heb via Twitter de boel aangekaart, rechtstreeks met @skoda. Dan krijgt elke volger van Skoda dit te zien.

Kijk dit is nu het gebrek aan mijn technische kant, niet eens gevraagd hoe ze het gaan oplossen..... Maar neem nog contact op met de dealer.
 

CDK

Forumguru
dan maar een account aanmaken @Noord26 :jaja:

@Louis zoals @Octavia32 zegt in geval van een nieuw blok is 1.5k echt een koopje en dan zou ik geen seconde twijfelen, maar is dat niet het geval zou ik wel willen weten wat ik daar voor terug krijg.....
 

RogerS

Forumguru
Ik zal dit draadje zeker volgen! Want bij mij neemt het olieverbuik ook toe. Nu 1 liter op 4.500 km...

Ik heb 112.000 km gereden.
 

Highway

Forumguru
Ik ben me aan het verdiepen in de 1.8tsi rond bouwjaar 2010 i.v.m. mijn mogelijke aankoop. Problemen met olieverbruik kom ik op veel plaatsen tegen, maar hoevel % het probleem ontwikkelen kan ik nergens vinden.

Wat ik wel heb gevonden qua mogelijke oplossingen:

- onderdelen van de carter ventilatie vervangen
- vervangen van de zuigers+veren
- ander blok

Hoe permanent de oplossingen zijn kan ik geen uitspraak over doen.

Ik ben heel erg benieuwd welke oplossing ze willen gaan toepassen bij jou. Net als RogerS zal ik dit topic zeker gaan volgen.
 

Louis

Lid
Ik heb inmiddels verdere informatie gekregen.
Het wordt geen nieuw motorblok. maar dat vermoedde ik al.

Wat er wel gebeurt is de vervanging van zuigers, zuigerveren, zuigerstangen en andere motorstangen(?).
Kortom er wordt veel vervangen, dit in samenwerking met Pon.
Mijn auto staat een aantal dagen in de garage voor deze reparatie en krijg een leenauto mee.

Hoop dat dit voldoende is om het probleem op te lossen, volgens de garage wel.

Hoe dit in de toekomst uitwerkt is maar afwachten.
Al en al een redelijke oplossing lijkt me.
Dealer was wel blij met mij actie, omdat zij nu ook eisen konden stellen aan Pon met betrekking tot een oplossing.
 

ertromp

Forumguru
Heftige reparatie. Zou wel een paar keer een blik gaan werpen als ik jou was op deze reparatie als je auto in de garage staat. Dat er inderdaad het e.e.a. te doen is met zuigers/zuigerveren had ik al wel eens eerder gelezen op het duitse forum Skodacommunity.de
 

Louis

Lid
Even een vervolg op de reparatie. Vandaag de auto weer opgehaald. Volgens de garage hebben zij ongeveer 25 uur werk gehad aan de reparatie. Onderstaande informatie kreeg ik van de herstelwerkzaamheden:

* Uit -en inbouwen van de motor.
* Bak en vliegwiel de- en monteren.
* Cilinderkop uit- en inbouwen.
* Boven en ondercarter uit- en ingebouwd.
* 4 zuigers en drijfstangen vervangen.
* Distributieketting en spanner vervangen.
* Delen reinigen van pakkingsresten.
* Keerringen van krukaspoelie en vliegwielzijde vervangen.
* Airco leeggehaald en gevuld.

Zo krijgen jullie een indruk van de omvang van de reparatie.

Nog even voorzichtig weer gaan inrijden en nu maar uiteraard hopen dat het probleem weg blijft en weer een aantal jaren vooruit kan.
 

s-line

Forumguru
Ben benieuwd hoor! Ben je niet even stiekem gaan kijken af en toe?
Hopen dat ze daad werkelijk alles gedaan hebben. Ook dealers belazeren de boel, alleen mensen zijn näief en vertrouwen blind op de dealer. Net als de boekjes...... ook zoiets?
 

MennoW

Forumguru
Nederland olieverbruik land nr1, geen bergen en veelal auto's die niet op hun donder krijgen.
Heb je last van olie verbruik? Knoop dr een flinke aanhanger achter met een pak stenen en ga eerst een dagje te toeren voor je allerlei reparaties gaat uitvoeren. Weekje Oostenrijk mer een zware rechtervoet wil ook wel eens helpen.
 

MennoW

Forumguru
Nee heb ooit verplicht zakelijk slOpel (afdanker van collega) moeten rijden. Daar was het een veel voorkomend probleem.
Een oude rot van een monteur keek eerst of ik een trekhaak had toen ik het probleem melde.
Volgens hem konden 85% van de olie zuipers zo opgelost worden.
De rest was aan revisie toe.
En hij had gelijk, middagje beulen en het was klaar.

Vakmanschap met een praktische oplossing door ervaring :thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
heb ooit verplicht zakelijk slOpel (afdanker van collega) moeten rijden. Daar was het een veel voorkomend probleem.
Mijn dienst-Ascona 1.6S van 1982 had er ook last van. Ik heb er bij elke beurt over geklaagd bij de dealer - buurman en goede vriend van de baas, dus alle dienstauto's waren Opels (behalve die van de baas zelf...) - maar deze vond het geen probleem zolang het niet meer werd dan 1 liter op 1000 km.

Totdat ik het bij de 60k-beurt helemaal zat was: ik heb eerst de leenauto (toevallig een mooie gloednieuwe Ascona) buiten gezet en ben toen even teruggelopen om mee te delen dat ze me konden bellen als ze het probleem aangepakt én opgelost hadden, en dat ik vóór die tijd niet meer terug zou komen. Dat hielp: ze hebben klepsteelrubbertjes gemonteerd en het ding heeft de rest van z'n actieve diensttijd (nogmaals ca. 60k) geen druppel meer verbruikt...
 

Lordje

Actief lid
Hier heeft mijn Superb plots ook kuren met olie.
Plots heb ik een alarm gehad, moest de motor uit zetten.
Bij nazicht bleek de maatstaf van de olie niet meer aan de olie te tippen.
Ik heb hiervoor 1l 3/4 olie moeten bijvoegen tegen de maatstaf weer normaal volume aangaf.
Op geen enkel moment heeft mijn wagen vermeld dat hij olie te kort had.
Dus zomaar plots alarm en een hoop olie weg.

Ik was uiterst ontevreden en heb de dag er na, ook na enig googlen Skoda gecontacteerd.
Hierbij kreeg ik een mail om naar de dealer te gaan.
Dit laatste wil ik deze week nog doen, maar heeft nog iemand dergelijk fenomeen gehad?

In meeste gevallen lees ik dat de zuigers 1mm te klein zijn en dit een reden kan zijn.
Indien zo is dat toch wel een serieuze fabrieksfout?
 

Louis

Lid
@Lordje: Zo begon het helaas ook bij mij. Olie bijvullen en dan lange tijd geen last meer. Totdat het sneller achter elkaar gebeurt, Heel vervelend allemaal! Uit welk bouwjaar en welke motortype is jouw Superb? Nog binnen de garantie?

Hopelijk valt het allemaal mee voor je.
Fabrieksfout of niet, over het algemeen is Pon niet zo scheutig met vergoedingen buiten de garantietermijn om. Blijkt dat niet iedere Skoda hier last van heeft. Maar blijft wel opvallend dat het bouwjaar 2010 is met 1.8 motor.

Hou ons op de hoogte welke oplossing ze kiezen.
 
Bovenaan Onderaan