Olieverbruik en reparatie

jonbongoofy

Forumguru
@Corné de Kluijver heb in deze auto gezeten maar had niet de indruk dat er minder hoofdruimte was dan in onze eigen auto. Loopt de daklijn van de Superb sedan verder door? Dacht dat het achterin te maken had met het feit dat het een sedan was. Kijken naar dit soort auto's blijft geweldig alleen bekroop me een wat naar gevoel toen er geen standaard onderhoudsprijzen beschikbaar waren. :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@jonbongoofy, ik ben zo'n 3 jaar geleden bij Ames in Dordrecht eens gaan proefritten in een 2e handsje, maar achterin kon ik niet zitten zonder met m'n hoofd klem te zitten, toen ben ik toch voor m'n huidige S2 en voor nieuw gegaan :bloos:
 

oco1979

Forumguru
wat zijn de oliewissel bij de meeste hier, om de 30.000km ? ,naar mijn mening als autotechnieker vind ik dat veel te veel, om de 15.000km lijk me mooi alternatief,de kans dat je dan moet bijvullen is eerder klein,zou toch moeten zijn.
Nu is het ook te zien hoeveel km je doe op jaarbasis.
Mijn iveco daily is om de 40.000km/doen ook 100.000km in een jaar. Geen olie bijvullen tussen de onderhouden.
Wagens zien het meest af van korte ritten te doen en opwarmen van blok en terug afkoelen.
 

CDK

Forumguru
@s-line, wat zijn we weer grappig :deuk: m'n ouders zijn ook niet de kleinsten en op leeftijd, die hebben ook ruimte nodig en er rijden ook wel eens klanten mee :)
 

Octavia32

Forumguru
De olie interval staat nu gewoon op 30000 longlife olie. Mijn dealer wil eigenlijk nog steeds naar service intervallen van 30000 voor onderhoud echter voor de motorolie wil hij uit voorzorg naar 15000 service intervallen.
 
Ook dit topic nog maar even aanvullen dan, zoals bij vergelijkbare topics al gedaan: lijkt wel of mijn vele korte ritjes bijdroegen aan het vrij hoge olieverbruik. Mijn 1.8 TSI (CDAA met DSG7) uit 2011 verbruikte voor de beurt en de vakantie zo'n 1 liter op 8000 km. En dat was bij meest heel korte woon-werk ritjes van slechts 12 km per dag (en maar 8000 km per jaar). Dat blijkt nu gehalveerd tijdens de vakantie naar Zuid-Frankrijk, met uiteraard veel snelweg (max. 150 km/u) en zware en zeer hete ritten door de bergen (volgeladen maar niets aan de trekhaak of op het dak): hooguit 1/4 liter op zo'n 4000 km = 1 op 16000. En benzineverbruik rond de 1 op 12. Ik vind het netjes en ben heel tevreden, want ik vreesde al dat ik wel olie zou moeten bijvullen maar dat hoefde dus helemaal niet. Ik heb al die km's zelf/alleen gereden en heb genoten van de motor en de bak (in S door de bergen) en de hele auto. Wat een heerlijke snelle en comfortabele reiswagen met veel ruimte!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RogerS

Forumguru
Helaas ben ik nu aan de beurt. Het olieverbruik van de auto is steeds hoger geworden. Uit voorzorg heb ik twee liter olie meegenomen op vakantie (nog nooit gedaan....) en na 2500 KM zijn deze allebei op.. :nailbiting: en ik moet nog zo'n 1200 km afleggen. Nog maar wat olie kopen in Frankrijk zodat ik nog thuis kan komen.

Maar wat dan? Maar eens bij de dealer langs gaan (helaas is de kleine Primair dealer opgekocht door Wealer en zij zitten nu met Skoda in zo'n glazenpaleis). De auto is nu 5 jaar oud en heeft 124.000 km gereden.

Nu heb ik een paar vragen:
  1. Zal ik eerst contact opnemen met TVS engineering want daar is de motor (en DSG) getuned om eventueel de tuning terug te draaien?
  2. Zou er nog een coulance regeling op van toepassing zijn?
  3. Indien dat niet meer het geval is kan ik net zo goed naar een universeel motorrevisiebedrijf gaan? Kan TVS engineering dat ook?
Wat zijn jullie adviezen?
 

CDK

Forumguru
@RogerS, dat is verschrikkelijk balen :( ik zou eerst proberen om coulance te krijgen idd, als je daarvoor in aanmerking komt zou je uit voorzorg de tuning kunnen laten overschrijven met originele software. Indien geen coulance dan zou ik naar een revisie specialist gaan, TVS doet dat bij mijn weten niet.
 

andrehj

Forumguru
@RogerS : Je zou het idd eerst via de dealer (die de auto nu in onderhoud heeft?) kunnen proberen. Volgens mij moeten in zo'n geval de zuigers en zuigerveren worden vervangen, en, omdat de boel dan toch los ligt, worden ook de distributieketting en -spanner vervangen.
Overigens zou ik de deal die je bij een dealer krijgt wel even vergelijken met de aanbieding van een goeie VAG-specialist. (Ex-Skoda dealer Vruggink in Halle is er bijv. zo eentje).
Dealers beginnen vaak met zeer hoge bedragen voor materiaal en werkloon, waarop je dan een beetje coulance krijgt. Onder aan de streep kunnen de "vrije jongens" best wel eens goedkoper (en minimaal net zo goed) zijn.
 

RogerS

Forumguru
@Corné de Kluijver en @andrehj dank voorje jullie antwoorden. Ik woon zelf in het zuiden van het land (Sittard-Geleen) dus maar eerst bij de dealer gaan praten, ja daar is hij steeds in onderhoud geweest, maar ook eens op zoek gaan naar goed VAG-specialist in het zuiden. Het kost al veel tijd om naar TVS in e achterhoek te gaan om de tuning eraf te laten halen...... Ik vrees dat als de dealer het woord Tuning hoort alle aanspraken afwimpelt... :dankje:

Of toch maar als ik thuis kom naar de BMW dealer rijden en een 3 GT bestellen???
 

Schippersss

Forumguru
Collega Passat rijder heeft dit ook gehad. Hij heeft er voor gekozen om bij jb autoservice en andere, gebruikte motor te plaatsen. Een 2.0tfsi die dit probleem niet hebben. Daar is gelijk een nieuewe k04 erop gekomen met het vermogen van 338pk .

Dit zal ook mijn voorkeur hebben. Mocht het probleem bij mij voordoen, dan ga ik opzoek naar een goede gebruikte golf edition 30/35 motor. Die hebben ook een riem ipv ketting en mooi vermogen.
 

Octavia32

Forumguru
Dan moet je ook naar rdw voor type goedkeuring.
Je kunt niet zomaar een 2.0 plaatsen waar een 1.8 in hoort te zitten.
 

Schippersss

Forumguru
Idd hij is gekeurd door het rdw. Dit heeft jb allemaal netjes gedaan. Hij voor de rdw nog naar jd geweest, dus hij staat et dat vermogen ook op kenteken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kogamyata

Senior Member
@RogerS Hallo,

Als je toch geen garantie krijgt en overweegt grote vervangingskosten te maken, zou je misschien 'n alternatiefje kunnen proberen. Ik weet dat velen dat discutabel vinden, maar je hebt alleen maar te winnen. Probeer voor € 12 - 15,- eens Wynns No-Smoke. Ik heb dat in het verleden met succes toegepast en verbruik van 1-2000 teruggebracht naar 1-8000 km. Maar ik zeg erbij het was geen turbo auto.
Ik heb niet het hele topic gelezen. Maw als dit al behandeld is gaat het gewoon over.
Joop.
 

andrehj

Forumguru
Collega Passat rijder heeft dit ook gehad. Hij heeft er voor gekozen om bij jb autoservice en andere, gebruikte motor te plaatsen. Een 2.0tfsi die dit probleem niet hebben.
De 2.0 en 1.8 TSi zijn qua opbouw bijna identiek. Volgens mij zijn zelfs de zuigers hetzelfde, alleen de slag van de motoren is anders. Daarom heeft de 2.0 TSI precies dezelfde problemen met olieverbruik als de 1.8.
 

andrehj

Forumguru
@Corné de Kluijver en @andrehj dank voorje jullie antwoorden. Ik woon zelf in het zuiden van het land (Sittard-Geleen) dus maar eerst bij de dealer gaan praten, ja daar is hij steeds in onderhoud geweest, maar ook eens op zoek gaan naar goed VAG-specialist in het zuiden. Het kost al veel tijd om naar TVS in e achterhoek te gaan om de tuning eraf te laten halen...... Ik vrees dat als de dealer het woord Tuning hoort alle aanspraken afwimpelt... :dankje:
Ik zou ook eens bij Hartog Tuning gaan kijken. Hun aanbod lijkt wel interessant. Zie deze post.
 
Bovenaan Onderaan