Olieverbruik en reparatie

RogerS

Forumguru
Dit komt als geroepen!

Tijdens de vakantie al na 3500 km 3 liter olie bijgevuld. :banghead: Ik had 2 liter meegenomen en dus nog in Frankrijk 1 liter moeten bijkopen.

Vandaag weer thuisgekomen en na een snelle poetsbeurt bij de dealer, was Primair en deze is vorig jaar overgenomen door Wealer (Audi, VW, Skoda en Seat en is 100% eigendom van Pon!), langs gegaan om onder andere over dit probleem te praten.

Bottom line: Bij Audi (en Volkswagen?) is de coulance regeling ruimer dan bij Seat en Skoda. Bij Skoda is het zou dat men eerst de oliemeting moet uitvoeren, op kosten van de klant, en pas daarna mogelijk gaat praten over een coulance regeling. Men wil dus niet vooraf aangeven of en hoe hoog de coulance zal zijn indien na meeting blijkt dat het olieverbruik te hoog is! :sterretjes: Ik heb aangegeven dat zolang ik dat niet te horen krijg ik dit niet bij Wealer zal laten repareren maar naar een andere partij toe ga.

Tot op heden al mijn beurten netjes bij Primiar / Wealer laten uitvoeren maar deze houding zijn ze mij als klant kwijt.


O ja zie ook mijn ander topic (http://www.skodaforum.nl/forum/i/ervaring-skoda-mobiliteitsservice-in-frankrijk.27795/) over een mijn ervaring met Skoda Mobiliteitsservice voor Frankrijk.

Dat gaat lekker met Skoda... De kans dat de volgende auto nog een auto wordt van de VAG groep is niet zo heel erg groot...
 

Kogamyata

Senior Member
@RogerS Skoda mobiliteits probleem gelezen. Maar daarvan heb je zelf toch voorwaarden, waarin zijn en jouw rechten zijn vervat? Als je rechten hebt en zij die niet nakomen, kun je toch verhaal maken?

Als je nog 'n goede dealer zoekt zo'n 70 km van Sittard, probeer dan Van den Akker in Helmond eens. Meerdere forumleden zijn daar goed over te spreken.

Vlakbij Helmond in Nuenen zit 'n echte VAG-specialist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Spierings

Forumguru
Bottom line: Bij Audi (en Volkswagen?) is de coulance regeling ruimer dan bij Seat en Skoda. Bij Skoda is het zou dat men eerst de oliemeting moet uitvoeren, op kosten van de klant, en pas daarna mogelijk gaat praten over een coulance regeling. Men wil dus niet vooraf aangeven of en hoe hoog de coulance zal zijn indien na meeting blijkt dat het olieverbruik te hoog is! :sterretjes: Ik heb aangegeven dat zolang ik dat niet te horen krijg ik dit niet bij Wealer zal laten repareren maar naar een andere partij toe ga.
Is bij Audi ook niet anders hoor.. Wordt ook altijd eerst een olie weging gedaan! Ook op kosten klant!

Dit zal overal zo zijn, eerst kijken wat het verbruik is en daarna verder kijken..

Op 1 uitzondering na, en dat is dat eerst wordt gekeken of er een gemodificeerde carter ontluchting op zit en kan. Dit wordt dan icm een update gedaan. Hiermee veranderd de carter druk iets.
 

Schippersss

Forumguru
De 2.0 en 1.8 TSi zijn qua opbouw bijna identiek. Volgens mij zijn zelfs de zuigers hetzelfde, alleen de slag van de motoren is anders. Daarom heeft de 2.0 TSI precies dezelfde problemen met olieverbruik als de 1.8.

Nope, dat is het oude type 2.0 tfsi uit de bijvoorbeeld de golf 5 gti (ea113)die geplaatst is. De ea888 die wij hebben heeft wel vaak veel verbruik.
 

Spierings

Forumguru
Collega Passat rijder heeft dit ook gehad. Hij heeft er voor gekozen om bij jb autoservice en andere, gebruikte motor te plaatsen. Een 2.0tfsi die dit probleem niet hebben. Daar is gelijk een nieuewe k04 erop gekomen met het vermogen van 338pk .
.

Nope, dat is het oude type 2.0 tfsi uit de bijvoorbeeld de golf 5 gti (ea113)die geplaatst is. De ea888 die wij hebben heeft wel vaak veel verbruik.
Dan kun je hem beter laten reviseren.. Wat als je hem ooit wilt verkopen... Zo'n wagen zal ook minder waard zijn omdat hij niet meer "origineel" is.


Ik zou hem persoonlijk laten staan ongeacht de prijs, wat moet je nou met zo'n "hobby" auto welke niet meer origineel is.
Is ook niet bepaald handig als er iets kapot gaat. De onderdelen zijn namelijk niet zo te vinden.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Dan kun je hem beter laten reviseren.. Wat als je hem ooit wilt verkopen... Zo'n wagen zal ook minder waard zijn omdat hij niet meer "origineel" is.


Ik zou hem persoonlijk laten staan ongeacht de prijs, wat moet je nou met zo'n "hobby" auto welke niet meer origineel is.
Is ook niet bepaald handig als er iets kapot gaat. De onderdelen zijn namelijk niet zo te vinden.

Deze reactie snap ik niet in relatie tot de geciteerde post en voorgaande posts :sterretjes::pieker:
 

Spierings

Forumguru
Deze reactie snap ik niet in relatie tot de geciteerde post en voorgaande posts :sterretjes::pieker:
als je zijn eerdere reactie leest, dan lees je dat zijn collega een wagen heeft waar hij bij jb een andere motor in heeft laten zetten.

Later typt hij dat het een oudere golf 5 tfsi motor is geweest welke geplaatst is.........

Daarop volgt mijn reactie, heb hem speciaal voor jou aangepast;):tegek:
 

Spierings

Forumguru
Maar zijn voor zo'n ouder blok geen onderdelen te vinden???
Dat kan wel, alleen het levert vaak problemen op..

Ze kunnen namelijk niet meer op kenteken de onderdelen opzoeken en het moet dus om motorcode gedaan worden. En dan heb je nog het probleem dat er waarschijnlijk meerdere varianten van een motor code zijn en er dus in de loop van de jaren veranderingen zijn. Als je dan ook iets moet hebben, km het zijn dat het onderdeel niet klopt.
 

ertromp

Forumguru
oké dus alleen het zoeken van specifieke onderdelen kan wat zoekwerk opleveren

Conclusie: specifieke onderdelen zijn er wel na wat zoekwerk aan de hand van het motortype en het serienummer van het blok.

Dan zie ik niet waarom zo'n auto met andere motor de classificatie "hobby auto" krijgt want het is een compleet VW product welke zelfs door de type goedkeuring van de RDW heen is gekomen.

Natuurlijk is het geen originele wagen meer maar als je toch al diverse updates aan het blok wilt doen en er is meer vertrouwen in het 2.0 blok dan het 1.8 blok dan snap ik de omschreven route best zeker als je nog wat jaren in zo'n auto wilt blijven rijden
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Octavia32

Forumguru
Moet hier wel een kanttekening bij zetten bij Jos heb ik al het groot onderhoud gedaan van mijn O2 naar alle tevredenheid, echter toen ik voor mijn motorswap ging voor de S2 was Jos wel te duur en was het een jonge motor dus ca 30000km op de teller dus geen nieuwe.

Bij Vruggink in Halle was ik €800 goedkoper uit en kreeg een hele nieuwe motor met twee jaar garantie op montage en onderdelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spierings

Forumguru
oké dus alleen het zoeken van specifieke onderdelen kan wat zoekwerk opleveren

Conclusie: specifieke onderdelen zijn er wel na wat zoekwerk aan de hand van het motortype en het serienummer van het blok.

Dan zie ik niet waarom zo'n auto met andere motor de classificatie "hobby auto" krijgt want het is een compleet VW product welke zelfs door de type goedkeuring van de RDW heen is gekomen.
Motor nummer heb je niet veel aan. Bij de dealer bijvoorbeeld wordt alleen op motorcode bekeken en zitten die kleine verschillen op chassisnummer gesorteerd..

Natuurlijk kun je hiervoor terecht bij degene die het zo gebouwd heeft, maar soms wil je toch elders heen. Zeker als je een nieuwe eigenaar bent van zo'n omgebouwde wagen. Deze hebben de meeste geen idee waar het allemaal vandaan komt..

Het is natuurlijk allemaal VW, maar niet dat het zo origineel is. Daarom stond hobby tussen haakjes, bedoel ik niet mee dat het slecht gedaan is. Meer dat het een grondig verbouwde wagen is waarvan belangrijke dingen niet origineel zijn en niet 123 origineel te maken is.

Maar het is wel een feit dat veel mensen afhaken op dit soort wagens. Dan gaat vanzelfsprekend ook de restwaarde omlaag.
 

Schippersss

Forumguru
Naar mijn weten is er niks anders aan. Dit blok past gewoon op de originele plaats. De overige delen zijn gewoon overgezet. Denk aan, downpipe, luchtfilter box enz.

Hij staat zo op kenteken en als hij wordt aangeboden als auto met 2.0 is niemand die er wat van ziet. Want er is niks grondig aan verbouwd, alleen blok is over gezet zoals het in een fabrieks af 2.0 er ook eruit ziet.

Enige verschil is dat hier een k04 turbo op zit, dus er zit idd wat tjoenings waar op wat niet origineel is.
 

Spierings

Forumguru
Naar mijn weten is er niks anders aan. Dit blok past gewoon op de originele plaats. De overige delen zijn gewoon overgezet. Denk aan, downpipe, luchtfilter box enz.

Hij staat zo op kenteken en als hij wordt aangeboden als auto met 2.0 is niemand die er wat van ziet. Want er is niks grondig aan verbouwd, alleen blok is over gezet zoals het in een fabrieks af 2.0 er ook eruit ziet.

Enige verschil is dat hier een k04 turbo op zit, dus er zit idd wat tjoenings waar op wat niet origineel is.
Origineel zit er dan gewoon toch een 2.0 tsi in en geen 2.0 tfsi? Of zie ik dat verkeerd?
Ben zelf met een Audi achtergrond en daar is de tfsi gewoon de voorganger van de tsi...Dus uit een ouder model. Als je dan de motorkap open trekt ziet een kenner toch ook dat het niet klopt aangezien dat een tfsi er heel anders uit ziet dan een tsi...

Weet wat het allemaal inhoud om het voor mekaar te krijgen, vaak zat aan deze motoren gewerkt.
Naast wat jij aangeeft zal er ook een andere kabelboom en regelapparatuur inzittenden.

Misschien niemand die het ziet, maar daar komen ze dan wel achter als ze iets nodig hebben. Want op het kenteken kan dan wel 2.0 staan maar die onderdelen zullen ze niet krijgen maar onderdelen voor de 1.8.
 
Laatst bewerkt:

Schippersss

Forumguru
Das toch het probleem niet, in de 2.0tfsi heb je motorcode AXX,BWA,BWE of BPY meer smaken zijn er niet. Wat hoofdzakelijk zal bestaan uit AXX en BWA.

Snap wel dat verkopen moeilijker zal zijn met niet origneel motorblok af fabriek, maar als toch nog voor een lange tijd wil rijden en genieten van je auto dan heeft dat zich na aantal ook wel terug betaald.
 

Spierings

Forumguru
Das toch het probleem niet, in de 2.0tfsi heb je motorcode AXX,BWA,BWE of BPY meer smaken zijn er niet.
Wat is het probleem niet? Kan je even niet volgen...

Een tsi is iets heel anders als een tfsi.

Als je er zelf in blijft rijden is het natuurlijk geen probleem. Wou met name de nadelen van een motor wissel benadrukken. Maar ieder moet het voor zijn eigen weten wat deze doet...
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@ertromp, wellicht om dezelfde reden als een S tronic en een DSG :deuk:
Zo'n TFSI en zo'n S tronic zijn marketingtechnisch flink opgehemeld, maar..... it's the same piece of shit :jaja:
 

Spierings

Forumguru
Wel een interessant topic dit.

Waarom is een TSI heel anders dan een TFSI?
Grootste verschillen.
-tandriem VS ketting
-klep aandrijving anders (en dus complete kop opbouw)
-compressie is anders
-olie systeem is anders met andere plaats oliefilter
-opbouw injectie is anders...diverse andere sensoren
-aanzicht is anders..door plaatsing luchtfilter bak.

48105765.jpg


62118734.jpg
 
Bovenaan Onderaan