Onze gekke Cactus op wielen

Status
Niet open voor verdere reacties.

larsy

Forumguru
Goed dat je hem terug hebt (een hele som moeten leggen )
proberen niet meer aan te denken
En op naar het volgende .

Nu na de keuring … ! Toevallig?
Of ga je hem al laten keuren vvk
Dan zou ik echt wachten dat je een koper hebt … en dan pas naar de keuring (da kost nog eens ~64€ en is maar X aantal dagen geldig)
Beter rijden tot je een deal maakt en dan zie je wel wat ….
 

JeSko

Forumguru
Neenee @larsy dit is gewoon periodieke keuring, ik moet zowiezo op 21 Januari gekeurd zijn, dus met dat gedoe zat ik ook nog. Daarvoor was de auto eigenlijk binnen gegaan, onderhoud en nazicht keuring.
 

JeSko

Forumguru
Auto goedgekeurd, die zakkenrollers van de keuring rekenen wel weer extra tuning toeslag omdat mijn ramen zogezegd achteraf getint zijn, euhm neen dat is standaard zo. Maarja dat vragen ze niet aan je, je ziet het pas op je papieren staan NA het betalen.
 

MarcoO2

Forumguru
Maarja dat vragen ze niet aan je, je ziet het pas op je papieren staan NA het betalen.
... dus toen ben je terug gegaan, neem ik aan?

Ik mag tenminste hopen dat je niet meteen mensen beschuldigt van het zijn van zakkenrollers zonder dat je er een fatsoenlijk gesprek over hebt gevoerd (en je er wellicht achter kwam dat er gewoon een verkeerde inschatting is gemaakt)?
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

Jij hebt geen idee hoe de Belgische keuring getunede auto's viseert, heb het met m'n Skoda ook altijd aan de hand, ga er maar iets van zeggen weet je wat ze dan zeggen? Ga maar naar de stationschef, en weet je wat die zegt? Sorry meneer maar dat kunnen wij niet ruiken, dus knallen ze er maar op wat hun het meeste opbrengt. Dus ten lange leste moet jij bewijzen dat de auto af fabriek getinte ruiten heeft, omdat zij de kennis niet hebben, en ben je heel veel extra tijd, moeite en zever kwijt voor die 5 euro extra. Mijn vader had het vroeger ook met zijn Vectra, is toen ook gaan klagen bij de stationschef, maar dat brengt allemaal geen zoden aan de dijk.

En ja, ik noem de keuring zakkenrollers, het zijn afgezanten van "onze" regering, één pot nat.
 

JeSko

Forumguru
Tuning toeslag…. Ben toch wel blij soms dat ik in Nederland woon :-)

Iemand op Bimmerboard gaat 15 jaar met dezelfde sticker op de voorruit naar de keuring, jaar 16 rekenen ze hem voor diezelfde sticker 15 euro extra aan. Er is te veel willekeur op de keuringen, en ze zullen het niet laten vooral de getunede auto's te viseren.

Al een geluk dat ze geen 15 euro per vakje op die Cactus geteld hebben, of het was een dure grap geweest.
 

MarcoO2

Forumguru
Dus ten lange leste moet jij bewijzen dat de auto af fabriek getinte ruiten heeft, omdat zij de kennis niet hebben, en ben je heel veel extra tijd, moeite en zever kwijt voor die 5 euro extra.
Maar... ff een stap achteruit en uit je emotie: dat is toch ook logisch? Zij zien getinte ramen: dat kan de af-fabriek-tint zijn, maar ook een aftermarket. Dat de auto ooit origineel was, wil niet zeggen dat die dat nu nog is. En zeker de jouwe oogt niet bepaald standaard. Als één van de keuringseisen is dat getinte ramen een x-percentage licht moeten doorlaten, wordt dat bij getinte ramen gemeten én berekend. Dat is toch niet gek?

Heel kort door de bocht: je weet wat de geldende eisen zijn, en je kiest voor een afwijkende auto. Dat levert je dan extra aandacht en extra controle op. Part of the game, zou ik zeggen.
 

Tees

Donateur
Ach, 5 euro, ik zou me er niet al te druk om maken Jefrey, mij zou die 5 euro iig de drukte niet waard zijn...:pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
@MarcoO2 ze moeten dit dan op voorhand vragen aan de eigenaar en niet zomaar veronderstellen en aanrekenen.


Binnenkort met de M2 naar de keuring, heeft ook getinte ramen. Eens benieuwd of ze dit aanrekenen. Ga er eens op letten.
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 ze moeten dit dan op voorhand vragen aan de eigenaar en niet zomaar veronderstellen en aanrekenen.
Waarom? Zij worden geacht te meten en te controleren. Als jij zegt "het is af-fabriek", moeten zij jou op je woord geloven? Lijkt me niet.

Vergelijk het met een roetmeting, off een lichtspreidingsmeting... daar vraag je ook niet aan de eigenaar of de auto aan de eisen voldoet, nee, dat wordt gewoon gemeten en doorberekend.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik begrijp nog niet goed waarom zulke zaken tot extra kosten zouden moeten leiden.
Er zijn nu eenmaal keuringseisen en de keurmeester onderzoekt of al dan niet aan die eisen is voldaan, indien nodig door te meten (bv. de minimaal vereiste lichtdoorlatendheid). Daar zal een keuringsstation de benodigde apparatuur voor in huis hebben, net als een remmentestbank om te meten of de remvertraging aan de getalsmatige minimumeis voldoet. Daar wordt toch ook niet extra voor aangerekend (hoop ik althans)?
 

larsy

Forumguru
keuring
Ja een Nederlander kan dit niet snappen
Dan moet je Belg zijn .
Kan een boek schrijven …
 

MarcoO2

Forumguru
Ik begrijp nog niet goed waarom zulke zaken tot extra kosten zouden moeten leiden.............
't Is maar net wat voor kostendoorrekeningssystematiek er wordt gehanteerd. Alle kosten delen door het totaal aantal keuringen en met een fixed price werken is het ene uiterste, doorberekenen op basis van daadwerkelijk uitgevoerde metingen een andere optie. Blijkbaar wordt in België de laatste methode gebruikt.

Persoonlijk vind ik het ook een logische keuze: daarmee wordt iemand met een simpele, kale uitvoering niet belast met de kosten die verbonden zijn aan minder standaard zaken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Hmmm. Ik vind wel dat degene die iets in rekening brengt moet bewijzen dat de rekening juist is.

Maar kun je dit soort misverstanden niet voorkomen door een garage vooraf te waarschuwen? Desnoods onder verwijzing naar de (vast nog wel ergens vindbare) standaarduitrusting van de auto?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Waarom? Zij worden geacht te meten en te controleren. Als jij zegt "het is af-fabriek", moeten zij jou op je woord geloven? Lijkt me niet.

Vergelijk het met een roetmeting, off een lichtspreidingsmeting... daar vraag je ook niet aan de eigenaar of de auto aan de eisen voldoet, nee, dat wordt gewoon gemeten en doorberekend.
Als het origineel is , moeten zij niet meten want dan is het volgens de wetgeving al in orde. Nu hebben ze bij Jef getinte ramen gezien en gedacht “nageplaatst” dus meten en aan te rekenen. Ze hadden moeten vragen aan Jef “is het origineel?” En hadden ze nog twijfels hadden ze op hun eigen “kosten” de tint moeten opmeten.

Is zoals Jef zegt, pure geldklopperij. Weinigen die zagen over 5€ en wss de meesten gaan dit zelfs nog niet gezien hebben op hun ticket. Je zou eens moeten rekenen op jaarbasis hoeveel meer omzet ze zouden hebben met bij iedere wagen met getinte ramen die 5€ aanrekenen (en wss in veel gevallen zullen ze zelfs niet meten, heb dat nog nooit bij 1 van mijn wagens zien meten en toch al een paar gehad met getinte ramen).
 

JeSko

Forumguru
Je kan dat door de garage laten doen, maar dat kost je vaak nog eens 50 euro extra, dan zit je al aan 100 euro periodieke keuring, dan rijd ik zelf wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan