Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

Canon-Eye

Forumguru
Niet, handig; er is een goede reden om mistlampen zo laag mogelijk te plaatsen en dus niet in de koplampen..!
"Onder de mist doorschijnen" bedoel je?
Is niet alleen-zaligmakend, want hoe dichter ze bij de grond zitten, hoe minder je van het wegdek zelf ziet. Een heel goede en scherpe licht/donkergrens (zo weinig mogelijk strooilicht omhoog) is veel belangrijker.
Ik herinner me Mercedesmodellen* waarbij de mistlichten ook op gelijke hoogte met de koplampen zaten, zelfs achter hetzelfde glas. Werkte prima.

* <edit>
Bijvoorbeeld de W123 en W124 serie. Het grote voordeel daarvan was trouwens dat zulke mistlichten wel altijd in combinatie met dimlicht mogen branden, ook als het niet mistig is, omdat de hele koplamp inclusief mistlicht als één lichtunit wordt beschouwd.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
De Fabia is de derde wagen met mistlampen voor, en tsja ze zaten er standaard al op bij de versies die ik aanschafte.
Maar per wagen kun je op twee handen tellen dat ik ze gebruikte....
Met gewoon de standaard lampen zie ik genoeg, met of zonder mist..
Maar zoals eerder wel eens verteld, met mist en regen pak ik vaak de bril met de gele glazen..... voor MIJ perfect.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb rond ons nogal landelijk gelegen dorp regelmatig te maken met roedels reeën die met een noodvaart oversteken van het ene naar het andere weiland of akker. Daarom rij ik de laatste paar km in het donker altijd met grootlicht plus de breedstralers aan (en niet sneller da ca. 50 km/u). De breedstralers maken dat ik die beesten nét effe eerder zie aankomen, vooral als ze van links naar rechts oversteken. En aangezien ze per stuk al snel een kilo of 30, 40 wegen heeft deze gewoonte me al diverse keren behoed voor een boel schade.
Dat dit formeel niet is toegestaan als het niet mistig is, interesseert me niet zo.
 

EdK

Forumguru
nogal landelijk gelegen dorp regelmatig te maken met roedels reeën die met een noodvaart oversteken van het ene naar het andere weiland of akker.
Ja woon niet landelijk, maar hier met noodvaart overstekende koters, honden en katten en poesjes.....
Maar mijn ervaring is dat hoe feller het licht hoe langer ze stil blijven staan.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Koters misschien wel. Reeën hebben dat toch minder...
Die lijken er juist een sport van te maken om nog even voorlangs te piepen.
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24

Er is bepaald door het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) dat de mistlampen van Mazda in de koplampen net zo goed hun werk doen als traditionele, en daar zijn ze dan ook naar beoordeeld. Lijkt me sterk dat deze mensen er weinig van af weten :)
IIHS is Amerikaans, en daar lopen ze zo ver achter dat ze onder de vorige president zelfs geen covid hadden.

Serieus: de reden om pakweg 50 jaar terug mistlampen ónder de bumper te plaatsen in plaats van er boven op, heeft te maken met de reflectie van het lamplicht tegen de mist. Door de lampen onder de bumper te plaatsen heb je een grotere reflectiehoek tussen ogen van de bestuurder en de lampen, waardoor mistlampen de bestuurder minder verblinden. Nu heb je in de randstad tegenwoordig eigenlijk bijna nooit meer echte dichte mist: doordat alle polders volgebouwd zijn, en er overal gigantisch veel warmte wordt gegenereerd is echte dichte mist heel bijzonder. Dus wat dat betreft ben ik het wel met EdK eens dat je ze tegenwoordig nog maar zelden gebruikt.
 
  • Wow
Waarderingen: EdK

JeSko

Forumguru
Auto is op onderhoud geweest, moest wel wat aan gebeuren, o.a. nieuwe wissers voor en achter ( had ik al een vermoeden van ) en nieuwe Aircofilter, remolie vervangen, olie vervangen plus nieuwe carterplug, deze schijnen bij dit model Mazda na enkele services wel eens stuk te draaien, dus steken ze telkens een nieuwe olieplug uit voorzorg, dan de luchtfilter, plus nog wat kleingoed wat ik vergeet.

Hij is in goede staat, wat ik ook wel verwacht had maar je weet nooit natuurlijk, ik had gevraagd om hem eens goed na te kijken op eventuele meer verdoken gebreken maar die zijn er niet, vorige eigenaar heeft wel 2 keer zijn bougies laten vervangen bij de Mazda dealer elders, wat met een km stand van 70.000 wel bizar is, deze moeten nl pas op 120.000 eruit.

Verder geen opmerkelijkheden, duidelijke heldere garage, hebben mij ook opgebeld om te vragen of ze hem perfect in orde mochten zetten voor iets meer kosten, of het zo goed was, keuze was aan mij, uiteraard direct 100% laten goed zetten.

Alles samen net geen 400 kwijt. Software, geen kaarten, hebben ze gratis geupdate, nu zou de navi en dergelijke nog sneller en vlotter moeten werken, dat vind ik wel topservice, bij elk dealeronderhoud word de software indien mogelijk naar de laatste nieuwe gezet, geen idee of zoiets gebruikelijk is.

En tot slot moet ik hem komen showen als hij getuned is, er werken daar wel enkele tuning fanaten blijkbaar, mijn Skoda hadden ze namelijk ook al zien schitteren op de parking en dat maakte de tongen onder de mecaniciens nogal los, positief of negatief :tongue:

Vriendelijke garage, aangename eerste ervaring, vaste klant erbij.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Klinkt allemaal als standaard onderhoud toch? Alleen dat alles samenvalt is hooguit onprettig, maar interieurfilter en olie + filter moet meestal elk jaar, luchtfilter elke 2 jaar, remvloeistof elke 3 jaar. Dus t kan wel eens samevallen.
En bougies gaan normaliter toch geen 120k mee, de langste die ik ken gaan 60k mee (en velen doen t liever sneller)? Ik wissel liever bij 30-40k
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Mazda houd 120.000 aan voor hun bougies, dat valt in mijn manual te lezen, en dat is ook wat de baliebediende me vertelde. Ook online vind ik het zo terug op de officiële Mazda site.

ONDERDEELONDERHOUD

Afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt

Interieurfilter elke 2 jaar / 40.000km

Remvloeistof elke 2 jaar / 40.000km

Luchtfilter elke 3 jaar / 60.000 km

Brandstoffilter enkel diesel: elke 3 jaar / 60.000km

Bougies Skyactiv-G benzine: elke 120.000 km

Skyactiv-X benzine: elke 60.000 km

Versnellingsbakolie
Enkel handgeschakeld: elke 180.000 km

Koelvloeistof
Elke 10 jaar / 200.000 km

De rood omcirkelde is ons type, dus 120.000 km.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Grappig hoe verschillende fabrikanten zo verschillende dingen aan kunnen houden. Voor motoronderdelen zoals bougies snap ik t nog wel hoor, dat is natuurlijk erg verschillend per motor, maar een interieurfilter, dat is toch bij elke auto hetzelfde. Als ik zie hoe mijn interieurfilter eruit ziet na 1 jaar, dan vervang ik die toch graag (zeker omdat ik beroepsmatig weet wat voor fijnstofconcentraties er op de N- en snelwegen hangt). De kosten zijn t bovendien niet, €20 voor een premium type van een A-merk.
 

JeSko

Forumguru
Moet toegeven dat ik me daar wel lopen vergapen heb in de showroom, Mazda 6 station, bloedmooi, de nieuwe 3, bloedmooi, interieurs zo knap in elkaar gezet, geen overdreven design maar wat je ziet aan de buitenkant loopt naadloos over in de binnenkant. Jammer dat het nu weer even "op" is, want ik zie mezelf echt wel die stap zetten.

Buiten stond dezelfde te koop als die van mijn vrouw, 2.0, zwart, sjieke velgen eronder, 14.000 dealeronderhouden en ook maar net 70.000 op de klok. Ik beelde me die al in op een schroefsetje en JR wielen, stiekem was ik al verkocht.
 

JeSko

Forumguru
Dat zou je denken ja @Tees , die mag van mij ook elk jaar vervangen worden, ik denk echter dat de meeste fabrikanten liever niet telkens die filter vervangen, bij sommige merken kan die ook lastig geplaatst zitten wat vervangen lastig maakt.
 

leon-cupra

Forumguru
Moet toegeven dat ik me daar wel lopen vergapen heb in de showroom, Mazda 6 station, bloedmooi, de nieuwe 3, bloedmooi, interieurs zo knap in elkaar gezet, geen overdreven design maar wat je ziet aan de buitenkant loopt naadloos over in de binnenkant. Jammer dat het nu weer even "op" is, want ik zie mezelf echt wel die stap zetten.
Doel stellen voor op termijn en er naar toe werken. Doe dit voor mezelf steeds (ook op niet-auto gerelateerd vlak) … “the chase is (mostly) better than the catch” :jaja:
 

leon-cupra

Forumguru
Ga je terug kleiner rijden na de Superb? Lijkt mij wel een grote stap terug in ruimte . Of je het echt nodig hebt die ruimte is natuurlijk de vraag .. meesten hebben dit niet nodig maar het is “leuk” om te hebben.

Betreft okkaziemarkt, verwacht maar niet bij Mazda dat het aanbod veel ruimer wordt (en daardoor prijzen lager). Is het een heel stabiele markt met een redelijk beperkt aanbod en vraag tov andere merken zoals Skoda.

Als je zo al een gewone 3 op de oprit staan hebt, zou ik voor een sedan gaan. In die juiste kleur en juiste opties plus plat op de buik met dikke velg toch ook wel enorm dik.

5549DAEC-B24B-4176-999B-F025D2D57A91.jpeg

Dik en stijlvol :jaja:
3D01FA3E-AF95-4DC5-9672-F52A70F4F76E.jpeg
 

Cordoba

Forumguru
Jefrey, carterplug bij elke oliewissel vervangen was bij VAG zo'n 50 jaar terug al standaard, alleen sinds er garages zijn gekomen die niet de oude olie er uit laten lopen, maar zuigen, is dan niet meer zo standaard. Ik weet tenminste niet beter dan carterplug los halen, is nieuwe plug of tenminste nieuwe zuurstofvrije koperen pakkingring voor de plug.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ik wil inderdaad na de Superb kleiner, wij zijn geen grote mensen en ja de Superb is handig, maar hoe vaak heb ik dat nodig? Weinig. Ik wil compacter rijden, betere wegligging bekomen en een auto met meer fun erin. Ruimer in aanbod niet maar enigszins betaalbaarder dan nu alleszins, ze zullen wel iets zakken uiteindelijk. De sedan zegt me niet zoveel, de HB vind ik knapper :) sportiever ogen ook.

@Cordoba

Aha had ik geen idee van, is me vroeger op school ook nooit wat van gezegd, daar staken we enkel telkens een nieuwe koperpakking, of ik was niet aan het opletten, dat kan ook ;) waarom het :( icoontje op mijn vorige reactie trouwens? :D
 
Bovenaan Onderaan