Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

JeSko

Forumguru
Door de pauze nog twee aanpassingen vergeten vermelden. Een is duidelijk en dat is de Maxton frontlip. De andere is wat subtieler. Benieuwd wie het opmerkt ;)

Voor

20220810_134300_copy_1431x1567.jpg

Na

Screenshot_20221022-151659_Gallery.jpg

En nog eens gewassen en vol gegooid, altijd leuk die blikken aan de carwash en de pomp van mensen die denken; wat is dat nu??" :ROFLMAO:

Motor doen we ook natuurlijk.


20230315_102321_copy_3024x1431.jpg 20230315_102011_copy_1431x3024.jpg 20230314_110116_copy_1638x3456.jpg

Mijn vrouw had ook een nieuwe smiley uitgesneden met de Cameo en geplakt, zelfde roos als dat van de streep.

Screenshot_20230315_151434_Gallery.jpg

Wat betreft de schroefset, dat gaan we niet meer redden voor de keuring, zijn leverproblemen bij ST. Zonde, moet ik weer twee keer naar daar. c'est la vie :)
 

JeSko

Forumguru
Groene kaart se, kreeg nog de opmerking dat ik aan de uitlaat had geknoeid en dat er Eibach veren onder zaten, de uitlaat heb ik toegegeven maar konden ze toch weinig aan doen aangezien de originele er weer onder zat ( ze zien dat natuurlijk aan de pijpverbinding die ik er op heb zitten ), en de Eibach's heb ik me van den domme gehouden, beweert dat ik hem zo gekocht heb. De keurmeester zei me toch even te overleggen met de stationschef, en dat hij niks kon beloven. Was dus even peentjes zweten aan de kassa, toen hij binnenkwam zei hij ja we gaan dat goedkeuren, omdat hij niet heel laag ligt. Oef!

Alles bij elkaar een half uurtje werk gehad, folie van de lampen gehaald, uitlaat verwisseld, nu laat ik de originele eventjes zitten, want 15 April gaat hij dan EINDELIJK op schroefsetje :yeah:, en daarna keuring geometrie.


20230322_133324.jpg 20230322_120239.jpg

20230322_120237.jpg

Deze ga ik met de spuitbus zwart spuiten volledig, zodat het wat netter is ( ookal zie je het niet ), hij ligt er nu toch onderuit.

20230322_090827_copy_1431x1719.jpg 20230322_090835_copy_2355x1199.jpg

Wel geinig, op het tuning attest dus geen vermelding van de Eibach's, omdat ze het uiteindelijk zo goed vonden omdat ze me geloofde ( terwijl het eigenlijk reglementair zo niet mag ), maar wel weer van getinte ruiten en een custom voorbumper plus spoilerlip, en dat terwijl de bumper standaard is, en de ruiten zijn af fabriek zo getint maar goed, zal maar niet klagen lol :D
 

leon-cupra

Forumguru
Gaat wel over iets: de veiligheid van een wagen in het verkeer. Je zou eens moeten weten wat er vroeger allemaal onreglementair en op een onveilige manier werd aangepast.

Vind het eigenlijk straf dat ze hem erdoor laten met de eibach veren. Is dus duidelijk het niet volgen van de regels door de stationschef. Zou eigenlijk niet mogen. Mazzel voor Jef maar hier zie je duidelijk de willekeur in het toepassen van de regels.
 

JeSko

Forumguru
Er is niets onveilig natuurlijk aan onze Mazda, wellicht omdat wij er zo met bezig zijn is hij veiliger dan vele auto's waar eigenaars totaal niet naar om kijken, maar ik snap je wel @leon-cupra , ik sta er zelf ook versteld van, was men afspraken al bijna aan het maken om hem te laten herkeuren.
 

MarcoO2

Forumguru
Gaat wel over iets: de veiligheid van een wagen in het verkeer.
Nee, het gaat om een folie op de koplampen, om een Eibachsetje en om een andere uitlaat. Die eraf gaan en er direct weer op/ onder gezet worden. dát is gedoe om niks.

Keur dan gewoon de wagen zoals die daadwerkelijk rondrijdt - dan weet je tenminste zeker dat de veiligheid geborgd is.
 

leon-cupra

Forumguru
Folie op de lichten zorgt voor mindere zichtbaarheid in het donker. Hopelijk is jouw zicht dan nog goed genoeg om zo een wagen op tijd op te merken.

een verlagingset kan van mindere kwaliteit zijn dan de originele veren. Beïnvloed de veiligheid.

En knalpot-uitlaat die boven de geluidsnormen ligt heeft uiteraard niets te maken met veiligheid maar met het verstoren van de rust van omwoners.

Dus neen , het is niet een heel gedoe om niets. Voor een overheid is het ook veel gemakkelijker om 1 norm te hanteren en geen uitzonderingen te tolereren.
 

JeSko

Forumguru
Keuren zoals hij rondrijd dan keuren ze hem af, vanwege niet legale uitlaat ( lees, geen Ulter sport van 1000 euro die hetzelfde doet als wat we nu hebben), en getinte lampen.

De koplampunits wil ik nu niet meer tinten, achterlichten dat maakt me niets dat is puur rood LED dat schijnt even hard met de Luxelight folie als zonder, die folie mag trouwens gewoon in anderen landen want veilig @leon-cupra , enkel in België zeggen ze neen folie is folie, wat niet klopt maar goed.

Dus we gaan wellicht nu enkel de achterlichten terug tinten, maar ik hoop dat ze de koplampen niet opnieuw wilt doen, ik vind het fijn dat mooie witte licht vooraan, de lichtkwaliteit en sterkte gaat er niet op achteruit met die folie, maar ze tonen wel geler dan hoe ze werkelijk zijn met de folie erop.

De uitlaat die maakt echt geen knallende geluiden, dat doet ie niet, ook geen farts en machine geweer gedoe, als je hem hoort is het net een sportieve auto, mooi geluid zonder dat het irritant is, mijn vrouw kreeg er zelfs complimenten over van een Porsche/BMW M rijder die hem echt mooi vond klinken. Probleem is natuurlijk dat de keuring niet weet welke stukken er gebruikt worden, wij gebruiken LuxeLightwrap folie, dat kost zo maar eventjes 250 euro voor 4 lampen, omdat deze bewezen dezelfde lichtsterkte behouden, maar de meeste tuners plakken er gewone wrapfolie of AliExpress folie op, en idd, daar zie je gewoon niks mee! En dat is levensgevaarlijk, voor gebruiker en mede weggebruiker.
 

leon-cupra

Forumguru
Daar geef je het aan, jij gebruikt kwaliteitsproducten, een ander brol. Dus eenvoudig om voor de overheid te zeggen “niets mag”. Welke keurder gaat de verantwoordelijkheid nemen om te bepalen welke folie wel of niet mag … geen enkele.
 

MarcoO2

Forumguru
Daar geef je het aan, jij gebruikt kwaliteitsproducten, een ander brol. Dus eenvoudig om voor de overheid te zeggen “niets mag”. Welke keurder gaat de verantwoordelijkheid nemen om te bepalen welke folie wel of niet mag … geen enkele.
Het is niet zo spannend hoor, wij kunnen het hier ook gewoon.
 

MarcoO2

Forumguru
Zwak argument. Iedere idioot kan overal mee de weg op, zowel in Nederland als in België.

Mijn stelling is dat je beter kunt keuren op hoe de auto daadwerkelijk rondrijdt, zoals in Nederland de standaard is, in plaats van het circus zoals dat bij jullie plaats vindt te hanteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
Klopt @leon-cupra daarom dat ik zeg dat ik het begrijp, maar ben het verder gewoon met @MarcoO2 eens, in NL gaat dat allemaal veel beter, omdat daar de regels opgaan voor iedereen, maar men wel kijkt naar de kwaliteit van het product, zoals de airride die in NL wel gewoon kan, omdat de systemen inmiddels gewoon zo goed zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
Dat is dan jouw mening Marco. Voor een overheid is het zoveel eenvoudiger om de constructeur een veilig product af te laten leveren en te zeggen tegen de eigenaar van de wagen “blijf er met je fikken af”.
Wanneer de overheid het toelaat (en dat mag in Be vb bij verlagingen) dien je als overheid dat ook allemaal te reglementeren. Wanneer is een folie doorlatend genoeg , wanneer is de kwaliteit van een verlagingsetje goed, … kan mij inbeelden dat dit de laatste zorg is van een overheid. Er bestaat een reglementering, hou je er dan aan als eigenaar.
Dat eigenaars het niet nauw nemen met de regels is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en wanneer hij gepakt wordt moet hij maar de gevolgen dragen. In die optiek is het heel straf dat de chef Jefrey zijn wagen een groene kaart heeft gegeven.
 
Bovenaan Onderaan