Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
Heb anders ook een heel mooi ontwerp voor op de Mazda. Wil het nog gerust betalen ook, alleen moet het dan wel minimaal 2j op de wagen blijven plakken :D:D
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ben toch weer aan het twijfelen om de Mazda te laten chiptunen, bij BR-Performance bieden ze een stage 1 aan, vraag me alleen af of het de moeite is. Mazda begrensd deze motor jammer genoeg vanaf 4000 tpm, dan vlakt het koppelcurve af. De 165 pk versie die in België niet verkrijgbaar was is dezelfde motor, zelfde hardware, maar zonder begrenzing van Mazda uit. Daar haalt deze N/A motor zijn "winst" ten opzichte van de 120 pk versie.

Wat ze denk ik dus doen bij BR is simpelweg de begrenzingen eraf halen en dan geeft de testbank 170-175 pk aan, wat kan kloppen aangezien de fabrieksopgave altijd 10-15 pk lager ligt dan werkelijk bij Mazda. Bv de 120 maakt eigenlijk al 140, en de 160 ongvr 175 pk. De grote kosten zijn het niet, maar vraag me toch af of je er werkelijk veel van gaat voelen... En het dus wel de moeite is er 500+ euro aan uit te geven.

Screenshot_20240710_185934_Samsung Internet.jpg Screenshot_20240710_185920_Samsung Internet.jpg
 

Arjan1985

Forumguru
Heb je al dingen aangepast aan de auto? Zoals air intake, andere uitlaat etc? (Sorry heb dit topic niet helemaal doorgelezen:giggle:)
Is het dan wellicht niet meteen geld technisch gunstiger naar een tuner te gaan waar die op roller bank voor en na gaat en ze dus eigenlijk stage 2 doen?
 

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Enkel een custom einddemper delete, maar verder niets. Luchtfilter vervangen gaat niets doen, soms maakt het de auto zelfs minder krachtig vanwege het feit dat het een atmosferisch blok is. Stage 2 bestaat niet voor deze auto's, stage 1, wat in deze eigenlijk gewoon een fancy benaming is voor het weghalen van een begrenzer, is het enige wat mogelijk is. Eigenlijk zijn dit niet de beste platformen om vermogenswinst te boeken, een supercharger en Turbo kit zijn beschikbaar, maar dat kost 4-5000 euro zonder installatie. Dan ben je beter af met iets anders te kopen.
 

Arjan1985

Forumguru
Ah atmosferisch wist ik niet. Nou dan zou ik asap die begrenzer er afhalen :D
Er zitten dan wel heel veel pk’s in die laatste 2000 rpm. Ken je mensen uit het Mazda circuit die hem er al afgehaald hebben?

@Peter-036 ik haal als het blok warm is vaak even die 5000 rpm.
 

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Ja ik lees wel redelijke ervaringen op het MazdaForum in Amerika, sommigen spreken zowiezo van een nog vlotter rijdende auto das altijd mooi meegenomen.
 

EdK

Forumguru
Rijd die nu slecht ??
Kom je nu vermogen te kort ?

Of gaat het alleen om de cijfertjes ?
Tsja indien laatste, zou ik het niet doen en lekker het geld in andere dingen steken
 

Arjan1985

Forumguru
Dat is wel grappig. Want ik zat dus inderdaad (vandaag) op 140 en dacht serieus (zonder gekheid):
Ik mis die stage 1 of 2 want ik wil ipv 140 op 160 zitten (gewoon zo snel als kan). Heb geen meer asfalt (korte polderwegen) om dat nu te halen.
Dat zal idd voor atmosferische auto veel minder doen. Maar 120 VS die 182 pk in die advertentie is wel significant vind ik.
 

JeSko

Forumguru
Amai wat een reacties, wij doen meer met onze auto's dan mee slenteren met het verkeer, daarom hebben wij vlotte lage auto's, dat is niet enkel voor de show maar ook voor de kick van eens door te trekken op buitenbaantjes en bochten aan te snijden, je weet wel... Echt auto rijden. Ik begrijp dat voor sommigen een zo hoog mogelijk rendement halen kicken is, maar dat geld niet voor ons, soms willen wij eens doortrekken en ja dan haal je met warm blok al eens 5-6000 toeren in 2de of 3de, en ja dan ga je hard, das de bedoeling.

En nu genoeg daarover, de vraag was niet of je het wel nodig hebt om als een verzuurde bompa auto te rijden, de vraag was, aan kenners, of het bij een N/A auto de moeite zou zijn.

Ik denk het wel te gaan laten doen, de straat stenen eruit trekken zoals de VRS zal ie nooit doen, maar wat meer is beter en past bij het karakter van de auto
 

Chrisjemol

Forumguru
Zoals ik al zei: altijd doen!
Als je er 60pk mee wint, dat voel je echt wel

Heb mijn (overigens wel turbo) auto’s allemaal laten chippen en nooit spijt van gehad. Maar zelfs daar won ik geen 60pk

Enkel met de leasebak niet
 

eriktv

Forumguru
Ik vind het gewoon leuk om het vermogen te ervaren, al is het af en toe. Ergens vind ik het daarbij “jammer” dat ik nu met de diesel én DSG quasi altijd veel trekkracht op kan roepen. In m’n O1RS, handgeschakeld, vond ik het erg vermakelijk om te spelen met toerental en gasdosering en de explosieve kracht te voelen (en de turbo te horen). Af en toe, maar meestal rijd ik gewoon rustig. Dus ik kan me de nieuwsgierigheid bij de Mazda goed voorstellen en zou er zeker voor gaan :D
 

leon-cupra

Forumguru
Je hebt amper meer koppel dan origineel. Blijft het onderin toch hetzelfde. Dat de begrenzer er af gaat is natuurlijk wel een bepaalde fun. Hoog in toeren kunnen gaan is echt wel fun, vraag mij alleen of wat de snelheidsbeleving zou zijn.
 

Kanerr

Forumguru
Boven de 4000 toeren zal die lekkerder doortrekken, dus aan jou of je dat wilt doen hoor :)
En ik persoonlijk zou het doen als er 500euro in je broek 'brandt' en je verder niet echt plannen meer hebt.

Ik bedoel ik moet voor de 540 minimaal 1,5k tegenaan gooien wil ik 20pk meer (en dat is procentueel gezien veel lager dan bij jou) :(
 

Okki

Donateur
Dat de begrenzer er af gaat is natuurlijk wel een bepaalde fun

Hetzelfde hier in de wijk met auto's met knal uitlaten. Dan hoor je een geluid en denk je: die sprint van zijn plaats of komt met 100 km p/u voorbij.....maar dan zie je de auto net zo sloom rijden als alle andere.

Maar verder kan ik er niet over meepraten. Mijn auto heeft de meeste PK's die ik ooit gehad heb. Maar zelfs daarmee heb ik al fun !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan