Opgehaald: Skoda Octavia Combi RS Race Blue

Desperado

Forumguru
Nondeju, das niet mis. Kun je ons enigzins uitleggen hoe die kosten opgebouwd zijn? Vind het nogal een bedrag voor toch een redelijk kleine schade.

Rallye

Forumguru
Nee, ik ook niet. Het zal niet de prijs zijn die mijn verzekeraar betaalt, maar inderdaad veel meer geld dan ik gedacht had....

Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Ik denk trouwens dat dat wel het bedrag is dat de verzekeraar gaat betalen.
Zo'n schade wordt getaxeerd en een verzekeraar geeft daarvoor akkoord, als het goed is voor er gerepareerd wordt.
Valt het na reparatie goedkoper uit dan heeft de schadehersteller geluk.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
amai.. behoorlijke schadepost, je spreekt over verzekering. Moet je dan zelf niets betalen? De auto is toch al meer dan 2 jaar oud é?

Rallye

Forumguru
De auto is all risk verzekerd. Ik heb een aanrijding met wild gehad (was, naast mijn verhaal en de vondst van de politie, ook aan sporen op de auto te zien, zo begreep ik van de reparateur). Bij mijn verzekering is dat gedekt; naar ik heb begrepen heb ik ook geen eigen risico. Moet je in België zelf bijdragen bij een schade als je auto niet meer splinternieuw is?

Het rapportje dat ik gefotografeerd heb zit puur als service bij het garantiecertificaat bij de reparatie. Ik kan mij niet voorstellen dat een verzekering, die groot inkoopt bij bepaalde reparateurs (daarom ben ik verplicht om naar bepaalde reparateurs te gaan), geen korting op de standaard prijs (uit Audatax) krijgt.

Joske

Forumguru
Wel, bij ons het is heel gangbaar om een auto 'omnium' te verzekeren tot de leeftijd van 2 jaar. Omnium wil zeggen eigen schade ook verzekerd, dus vb: ik rij tegen een boom (eigen schuld, geen derde partij bij betrokken) dan komt die verzekering tussen MAAR de eerste 500 euro (in mijn geval dus) moet ik zelf betalen. Rijdt een derde tegen mij is het natuurlijk zijn verzekering dat de kosten zal dekken inzake mijn schade.

Na die 2 jaar neemt men een gewone polis met burgerlijke aansprakelijkheid, dus als ik schade veroorzaakt aan een derde (zware nalatigheden buiten beschouwing gelaten) betaalt mijn verzekering de schade aan die persoon en wordt mijn polis het jaar nadien duurder. De eigen schade die ik er dan aan zou over houden moet ik vervolgens uit eigen zak betalen.

Zo gaat het door de band in België.

Desperado

Forumguru
Ik heb nog nooit gehoord dat er korting wordt gegeven. Mijn werkgever was gewoon universeel en qua schade nergens bij aangesloten. Maar de verzekeringen betaalden allemaal netjes uit wat audatex aangaf.
Het enige wat ze m.i kunnen doen is een clausule opnemen dat als je naar een niet aangesloten bedrijf gaat je een hoger eigen risico hebt.

Desperado

Forumguru
@Joske In Nederland kun je in principe de all risk net zolang houden als je zelf wilt. Echter de verzekeraar keert maximaal de dagwaarde van de auto uit als die lager is dan het schadebedrag. Bij een auto van 14 jaar oud zoals de mijne zal dat als ik geluk heb 1500 euro zijn.

Joske

Forumguru
hier ook hoor, je kan jij je leven lang een auto omnium (of allrisk zoals jullie dat noemen ;) ) verzekeren. Maar het is gewoon niet gangbaar bij ons, om eerlijk te zijn is het echt met tegenzin dat ik zo een hoge premie moet betalen voor die nieuwe auto. Daarom doe ik het ook maar 2 jaar, daarna niet meer.. Vorm van gierigheid onder de Belgen zeker? Of overmoedig, dat kan ook natuurlijk ;)

Rallye

Forumguru
Na twee jaar al uit de all risk is in Nederland niet gewoon. Sterker nog: ik heb nog nooit een auto zonder all risk gehad (de laatste twee na 7 resp. 5,5 jaar ingeruild). Is het verschil in premie tussen omnium en wat wij WA (wettelijke aansprakelijkheid, je draagt je eigen schade) noemen in België dan zo groot?

Edit: vanaf €25 zou ik een WA-verzekering hebben.

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
het verschil bedraagt (snel en grof gerekend) 700 a 900 euro per jaar, afhankelijk van het vermogen van de wagen en de catalogusprijs zonder opties. (in geval van omnium dan) voor BA (burgerlijke aansprakelijkheid) maakt dat niets uit. Daar maakt vermogen het meeste uit. Natuurlijk het aantal jaar ongevalvrij rijden, leeftijd bestuurder en aantal jaar dat je het rijbewijs hebt maakt ook uit voor bepaling van de desbetreffende premies.

CDK

Forumguru
@Joske, In Nederland zijn we dol op zekerheid dus we verzekeren alles, ik rij zelf mijn auto's gemiddeld 5 jaar en die verzeker ik altijd all-risk of zoals jullie zeggen omnium ;) dan is alles gedekt ook inbraak, diefstal, totaalverlies en hagelschade

Rallye

Forumguru
Tjonge. Ik weet even niet wat in Nederland WA zou kosten voor mijn auto, maar ik betaal volgens mij (na korting) €750 voor all risk. Toch zou ook een verschil van €700 mij er niet toe brengen mijn auto snel uit de all risk te halen.

Edit: voor €25 heb ik alleen WA.

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Joske, in mijn geval betaal ik €154,- per maand met 75% korting omdat ik een gunstig schadeverleden heb ;) dat is dus bijna €1850,- per jaar

Joske

Forumguru
ik betaal een €1300 per jaar omnium (BA en personenverzekering ook incl.) voor de O2 en 300 euro voor de F1 (enkel BA en rechtsbijstand).

Bovenaan Onderaan