Optie Maxidot wel/niet?

henm

Lid
dank je voor de link.

heb even gekeken en inderdaad ook mooie plaatjes van de minidot.
als ik daar lees, lijkt er niet veel verschil in functies. alleen verschil in de kleur grijs met zwarte letters of zwart met witte letters) en de grootte.

wat we ons afvragen: er staan verschillende functieweergaves in beeld, zowel bij de mini- als de maxidot.
in onze oude fabia moesten we steeds klikken om een volgende weergave te krijgen. hoe is dit nu?
"loopt" de weergave van de diverse opties door het scherm of kun je dat aanzetten?
kun je zelf instellen wat er allemaal wordt weergegeven?
en zit hierin verschil tussen de mini en maxi?
 
Ook climate control heb ik niet (had ik in vorige auto wel) en mis tot op heden niets.

Als we op die manier gaan denken zou ook niemand stuurbekrachtiging en rembekrachtiging nodig hebben want hadden we daarvoor ook niet.

Ik heb hem erg luxe genomen omdat de prijs van de fabia erg goedkoop is. Ik neem liever een wat kleinere auto die alle opties heeft dan een duurdere auto die kaal is.

Ik zit er toch 15 uur per week in, en dan mag hij wel wat luxe hebben zoals climate control en maxi dot.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tja, dat is een persoonlijke afweging denk ik. Wat voor waarde hecht je aan toeters en bellen. De een veel de ander weinig. De een houdt van lekker uitgebreid koken, de ander geeft er niets om. En zo kun je wel doorgaan.
 
Als we op die manier gaan denken zou ook niemand stuurbekrachtiging en rembekrachtiging nodig hebben want hadden we daarvoor ook niet.

De meerwaarde van rem/stuurbekrachtiging is niet te vergelijken met climate control of maxidot.
Met de temperatuurknop in de fabia kun je uitstekend een aangename temperatuur instellen.Daarnaast nog je favoriete uitstroom bepalen heeft mijn voorkeur en leid tot een aangenaam klimaat.
 

Greenliner

Senior Member
Het dashboard ziet er beduidend beter uit met Maxidot vind ik, dat is ook de rede dat ik het genomen heb. Zoals al eerder aangegeven in dit draadje is de indicatie van de olietemperatuur erg handig. Wat Maxidot precies meer heeft dan Minidot weet ik niet. Het klein-lederpakket kan ik ook aanraden, het ziet er prima uit en voelt lekker aan. Zo rij je voor niet teveel poen met een chique gevoel rond.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Waarom is dat handig, de indicatie van de olietemperatuur? Rijd al 40 jaar auto, heb het nooit gehad, dus wat heb ik gemist?
 

wanderer

Senior Member
omdat de olietemp een veel betere indicatie is van de temp van de motor dan de koelvloeistof temp.....
 

rweersch

Actief lid
Aangezien de koelvloeistof via een warmtewisselaar de warmte van de motor krijgt, maar de motorolie de warmte direct krijgt, zal de koelvloeistof altijd minder warm zijn, en ook minder snel in temperatuur stijgen. Dus als je koelvloeistof "op temperatuur" is, dan is de olie dat ook al.
Wellicht handig voor mensen die heel exact willen weten wanneer de auto warm is, en deze volledig bellast kan worden. Maar voor mijzelf zie ik het ook als een totaal nutteloze optie ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat zou ik dan ook zeggen. Ben volslagen a-technisch, dus ik dacht wellicht heeft het een nuttige functie en heb ik misschien geluk gehad dat ik ruim 40 jaar zonder kleerscheuren ben doorgekomen zonder zoiets. Je kunt bij wijze van spreken ook wel een fraai display maken waarop je ziet hoe de zuigers op en neer gaan o.i.d. en da's leuk voor mensen die er op kicken, maar verder heb je er niets aan.
 

wanderer

Senior Member
als je naar de racerij kijkt dan hebben ze een olietemp en druk meter in de cockpit....dus het zal technisch best belangrijk zijn....het is een directe meting, terwijl de watertemp een indirecte meting is dus minder nauwkeurig...
 

RobPG

Lid
@rweersch: bij mij stijgt de koelvloeistof toch sneller in temperatuur dan de olie. Pas als de koelvloeistofmeter enige tijd in de middenstand staat, heeft de olie de gewenste (?) temperatuur van rond de 90 bereikt.

Handleiding: The engine has reached its operating temperature as soon as the pointer moves into

the mid-range of the scale. (slaat op koelwatertemperatuur!)


edit: nog ergens gelezen dat de olie vanaf zo'n 50-60 gr bescherming gaat bieden, dat is als de koelvloeistoftemperatuur in de middenstand staat.

Rob
 

rweersch

Actief lid
Ook goed ;)
Maar wat ik wilde duidelijk maken is dat dit voor de meeste gebruikers waarschijnlijk totaal nutteloze informatie is.
 
Ook goed ;)
Maar wat ik wilde duidelijk maken is dat dit voor de meeste gebruikers waarschijnlijk totaal nutteloze informatie is.


Voor degene die beredeneert dat koelvloeistof langzamer op temperatuur komt dan motorolie is dit zeker geen nutteloze informatie.
Denkt al jaren ( afhankelijk van de leeftijd ) dat zijn motor al goed op temperatuur is terwijl deze dan nog steeds te koud is.
Had hem niet gebeurd met een olietemperatuurmeter :winkie:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ook zonder wat voor meter dan ook weet ik echt wel wanneer mijn motor op temperatuur is en wat voor dingen ik niet moet dan voor het zover is.
 

hemi24

Forumguru
Maar wat is nu beter: 20km langzaam aan doen en nog steeds niet goed op temperatuur zijn, of met gevoel iets pittiger rijden en na 10km een auto die op een perfecte bedrijfstemperatuur is?!?
 

Rosinfield

† In Memoriam
lijkt me een retorische vraag en is waarschijnlijk ook zo bedoeld gezien de leestekens. Kun je n.l. prima "op gevoel" doen zonder metertjes. In de vliegerij worden de meters vaak afgeplakt tijdens de opleiding en dat is niet voor niets
 

NielsW

Lid
Vind met name de digitale kilometer teller wel mooi biju de maxidot.
Persoonlijk vond ik de minidot wat goedkoop ogen en deed het afbreuk aan de uitstraling van de auto. Je kijkt immers toch het meeste tegen de klokken en het display aan :D
Puur cosmetisch voor mij dus :)
 
Bovenaan Onderaan