Optie Maxidot wel/niet?

rweersch

Actief lid
Voor degene die beredeneert dat koelvloeistof langzamer op temperatuur komt dan motorolie is dit zeker geen nutteloze informatie.
Denkt al jaren ( afhankelijk van de leeftijd ) dat zijn motor al goed op temperatuur is terwijl deze dan nog steeds te koud is.
Had hem niet gebeurd met een olietemperatuurmeter :winkie:
Ik rij al bijna twintig jaar auto, en heb nog nooit een motor beschadigd door mijn rijstijl, en nog nooit de noodzaak gehad om te weten of de motor warm is. Iedereen weet dat een motor de nodige km's nodig heeft om op te warmen, en dat je dan je motor niet vol moet belasten. Daar heb ik geen tempertuurmeters van welke vloeistof dan ook voor nodig...
Ik vind het een zwaar overhypt feature, waar mensen, die "denken" dat ze sportief moeten rijden van roepen dat het helemaal geweldig en onmisbaar is. In de motorsport is dat vast en zeker onmisbare informatie, maar op onze dichtgeslibte wegen rijd je er niks sneller door.

Rosinfield

† In Memoriam
Volmondig mee eens. Heb het dubbele aantal rijjaren achter de rug en eveneens nog nooit enig probleem gehad. Maar wellicht is het vergelijkbaar met het fenomeen dat men tegenwoordig vaak niet meer in staat is simpele berekeningen zonder elektronisch rekentuig op te lossen.

Darkside

Forumguru
Wat ik vooral lekker vind aan het maxidot is dat ik zelf makkelijk een aantal zaken in de setup kan doen. Zonder een speciale volgorde van knopjes en hendels aan te raken. Daarbij vind ik het idd mooier. En ben dan ook blij dat ik het heb

Captain Hook

Forumguru
Valt me mee dat er nog geen docking station in de middenconsole zit, waar je je iPad/iPod/iPhone/Android Tablet zo in kan klikken als uitbreidbaar dashboard systeem. :winkie:

Ja, ik weet dat er gekken zijn die al een complete iPad in hun auto hebben ingebouwd.

Maxidot? Ja! Het vormt één geheel met de rest van de klokkenwinkel. Levert wat additionele info en bepaalde configuratieparameters zijn zelf in te stellen.
Heb eigenlijk nooit begrepen waarom het hele elektronika platform van een bepaalde modellenreeks wel dezelfde mogelijkheden heeft, maar dat afhankelijk van een lullig paneeltje in het dashboard (en de bijbehorende software vrijgave) je er wel of niet als gebruiker bij kunt.
Maar ja, marketing is niet mijn sterkste punt. :koffie:

Ach, en na een miljoen kilometers in tig verschillende auto's heb ik een aardig idee van wat handig is en wat niet...:grin:

Darkside

Forumguru
Van mij mogen ze ipv de columbus een ipad oid gebruiken. Meteen een mooi groot scherm in de auto, mooi touchscreen. En makkelijk mee te nemen (dus niet voor het diefengilde).

FredV

Banned
Kan ik dan ook dvdfilms afspelen? Ik zie soms vrachtwagenschauffeurs films kijken onder t rijden en ik zou dat ook graag willen..:)
Overigens wat die olietemperatuur betreft, bij welke temperatuur kan ik mn motor volledig belasten?
Ik zie soms een temp van tegen 100 graden en soms ergens 80-90.
Mag ik dan pas bij 86,5 graden planken?
Of is het 88,5 graden?
Of zou het beter zijn de verlichting in kleuren aan te geven, te lagen temp is rood, bijna planekn of half gas oranje en groen als je mag planken?

Snoopy

Lid
Net van het werk thuisgekomen.
Onderweg bijna bij mijn woonwijk was de watertemperatuur rond de 70 graden (na 9km rijden), met rustig rijden in de wijk zakte dat naar 57 graden.
De olietemperatuur liep ook 9 graden terug van 62 naar 53.
Dus als je de motor graag snel op temperatuur wilt hebben moet je gassen en flink toeren maken, maar ja dat is weer niet goed voor de motor:icon_smile_dead:

Fabia

† In Memoriam
Kan ik dan ook dvdfilms afspelen? Ik zie soms vrachtwagenschauffeurs films kijken onder t rijden en ik zou dat ook graag willen..:)

Ik mag toch hopen dat dat niet waar is. Vergis je je niet met de boordcomputer?

Een aantal posts in deze draad over olie- en koelwaterthemperatuur doet mij sterk denken aan die elektrische tandenborstel van het merk Bxxxxn (ik mag volgens de regels geen reclame maken).
De houder van die tandenborstel geeft digitaal weer wanneer je het volgende kwadrant van je nog resterende gebit moet reinigen.
Mooi, maar volkomen nutteloos.

Maar ja, ook nutteloze zaken moet je in het leven koesteren. Vandaar toch mijn keuze voor maxidot. Ik wilde het gewoon hebben! :)

FredV
Vroeger sligerden ze 's avonds. Nu al overdag.
Ik bedoel natuurlijk de vrachtwagenchauffeurs.
En nu begrijp ik pas waarom!

FredV

Banned
@Sgl49, kan natuurlijk ook zijn dat ze voortdurend naar hun olietemperatuurmeter staarden, of misschien zelfs de oliedrukmeter...

@FredV
Tja, maar waarom keken zij vroeger niet naar de temperatuurwijzertjes overdag en volgens jouw idee nu wel?
Wellicht komt het, omdat de wereld zo saai is geworden dat zelfs temperatuur-metertjes interessant zijn.
Maar er zijn natuurlijk een hoop verklaringen te verzinnen...

Nu je het zegt! Er staat "vooral buitenlandse chauffeurs"!
Dat "bling bling" is zo gek nog niet.... :)

henm

Lid
ff offtopic... waar zijn de vrouwelijke forumleden hier? de mannen raken van het padje... hahaha
mannen, kom weer bij de les en terug naar het onderwerp :489:

maar even serieus, zijn er hier eigenlijk wel vrouwelijke forumleden. lijkt me tot nu allemaal zo'n mannenpraat! ik ga eens kijken of ik ergens een topic kan openen voor wat tegenwicht...:cheer:

FredV

Banned
maar even serieus, zijn er hier eigenlijk wel vrouwelijke forumleden. lijkt me tot nu allemaal zo'n mannenpraat! ik ga eens kijken of ik ergens een topic kan openen voor wat tegenwicht...:cheer:
Als het dan maar on topic blijft...:)

joergarms

Senior Member
Voor zover de keuze nog niet gemaakt is, maxidot altijd doen. Het ziet er sowieso beter uit, en je hebt daardoor meer informatie en kunt makkelijk bepaalde instellingen veranderen.

Bovenaan Onderaan