Blijft rommel die powerboxen, ze rotzooien er nog een ledje in zodat het wat lijkt. Uiteindelijk houd je het proces voor de gek waardoor motorschade zo opgelopen is. Zeker als er met de lmm waarden gerommeld wordt. Een diesel heeft luchtoverschot nodig, zonder kan ie niet. Als je dan de computer gaat vertellen dat er 10% minderlucht binnen komt dan in werkelijkheid dan is de balans in de mengselsamenstelling weg. Met als gevolg hogere verbrandingstemperatuur, en een hogere compressie einddruk op een ongecontroleerde manier. Het resultaat van een tehoge verbrandingstemperatuur is een te hoge uitlaatgastemperatuur. Dit is de reden dat uitlaatkleppen kunnen smelten en dat katalysatoren verbranden. Daarnaast weet je nooit hoe met een box het koppelverloop eruit gaat zien, met als mogelijk gevolg dat een tweemassa vliegwiel gaat trillen en dat weer de versnellingsbak omzeep help. Je ziet wel dat alle zichzelfrespecterende techneuten een vies gezicht trekken bij deze manier van tuning.
In het meest gunstige geval gaat het goed, dan heb je een beetje meer power, behoorlijk meer brandstofverbruik en het is het allemaal net niet. Maar je bent wel lekker goedkoop uit en dat is ook wat waard.