PIAIR1982's Skoda Fabia Combi Dynamic 1.2 TSI 63kW

H@RM

Senior Member
Altijd leuk om te zien als die kilometerstanden verspringen.

Waarom heb je eigenlijk jouw boordcomputer op Duits staan?

piair1982

Forumguru
Kleine update.
Intussen bijna op 60.000 km aangekomen. Olieverbruik loopt nog steeds zo rond 1 liter per 5000 km. Ik zit er aan te denken om over te stappen naar de aanbevolen olie specificatie volgens de fabriek.
Volgens mijn serviceboekje zou dat 5w40 moeten zijn ipv de 5w30 die er tot nu toe steeds ingegooid wordt.
Ik heb geen verlengde onderhouds intervallen. Dus elk jaar of elke 15.000 km een beurt.
Daarmee voorzie ik geen problemen. Ik hoop juist door de iets dikkere viscositeit van de 5w40 olie dat het verbruik van de olie nog verder afneemt.
Het blijft giswerk en volgens mijn huidige dealer en de vorige mag het verschil in viscositeit van de genoemde waardes niet of nauwelijks merkbaar verschil kunnen geven.

Maar ja. Ik ben koppig ;) dus ga het tzt (70000 km) proberen. En in de tussentijd vul ik 5w40 bij als nodig blijkt te zijn. Vooralsnog sinds de laatste grote beurt in september bij 54500 km bij 58900 km een liter moeten bijvullen...
Veel stadsverkeer 5 dagen per week met over 20 km enkele reis 26 stoplichten. Ik vermoed dat daar ook nog iets van een oorzaak te vinden is.
Nu gaat dit vanaf april ook veranderen. Dan ga ik terug naar 12 stoplichten over 20 km met lang stuk 80 km/h. Wie weet wat het Olieverbruik dan worden zal.

Verder ben ik op zoek naar een leerbehandel middeltje voor het leer van het stuur. Het leder begint op een plek wat dof en licht te worden. De kant die ik het meest vast heb. Het moet wel iets zijn wat het stuur niet glad maakt vanwege de veiligheid.
Iemand hier met tips? Een normaal leer behandelings cremepje lijkt me niet verstandig.

CDK

Forumguru
@piair1982, je zal het leder moeten voeden om het niet meer dof / vaal te laten zijn, alle producten zijn wel enigszins vettig, als je goed uitpoetst én met 2 handen stuurt moet dat geen probleem zijn ;)

Bovenaan Onderaan