Op een redelijk vlakke weg met een constante snelheid wordt er helemaal niet zo veel arbeid van de motor gevraagd en zal er ook in de hoogste versnelling vanaf pakweg 70-80 km/u niet snel sprake zijn van overbelasting.
Tip: bepaal op basis van de koppelkromme van jouw motor in welk toerengebied er minimaal 80% van het maximum koppel beschikbaar is. In dat toerengebied kun je (in élke versnelling) de motor veilig flink belasten. Dit is ook erg nuttige informatie als je met de caravan op pad bent in bergachtig terrein.
Ik heb (met of zonder caravan) meestentijds het actuele verbruik voorstaan, maar vooral met caravan kijk ik tussentijds regelmatig ook even naar de olietemperatuur.
Dat actuele verbruik reageert namelijk meteen zodra de weg iets begint op te lopen - en dat is altijd sneller dan dat je dit zelf in de gaten hebt. Met een oog op de toerenteller kun je dan tijdig terugschakelen om de motor in bovengenoemd toerengebied te houden, dus binnen de veilige marges van de motorbelasting toch redelijk op snelheid te blijven.
De olietemperatuur hou ik in de gaten omdat die, afhankelijk van de omstandigheden, toch wel aanleiding kan zijn om het tempo tijdelijk iets te matigen. Ook bij een stop onderweg is dat belangrijk: ik laat de motor draaien totdat de olie 99 graden of minder is.
Zo deed ik het ook met de 75 pk'tjes van de voorgaande F2c Greenline (vanaf 1750 rpm gaf die 80% van het maximumkoppel) en dat ging meer dan prima met 1050 kilo aan de haak, ook in Bretagne en het Massif Central - niet heel hoog, maar zo hier en daar wel behoorlijk steil.