Plaatsen beschermrooster condensor

Al schade aan de condensor gehad door steenslag?


  • Totaal aantal stemmers
    86

Joske

Forumguru
@ turboturbo Zonde man.. Hopelijk brengt de UVtest wat goedkoper nieuws aan het licht ;)
 

Rem82sch

Senior Member
Nee ik heb de condensor nog niet stuk gehad.
Heb vorigeweek wel de Aircopomp/Airco compressor kapot gehad.
Hoppa een nieuwe erin en we hebben het weer koel in de auto.
 

turboturbo

Forumguru
@ turboturbo Zonde man.. Hopelijk brengt de UVtest wat goedkoper nieuws aan het licht ;)
Helaas, lek. Hij is inmiddels al 10 jaar oud (is de originele nog, dus dat zat er toch echt een keer aan te komen, die dingen gaan vaak ook lek vanwege corrosie)

Wordt vandaag vervangen (zo'n 550 incl btw) geluk is dat ik de service beurt (die daarna ook uitgevoerd moet worden) gratis krijg, omdat het zo kort op de service beurt van een paar weken geleden is. M'n airco specialist vond het ook lullig voor me... :troost:
De dealer vroeg er ruim 700,- voor.

Goede nieuws is nu natuurlijk dat ik dat roostertje heb, dus die gaat er meteen op vandaag (nog voor vertrek vakantie)
 

turboturbo

Forumguru
Zo. Bij mijn Fabia zit 'ie er ook op. Is prima te doen zonder iets te hoeven demonteren o.i.d.

Dat materiaal is wel zo ontzettend kwetsbaar - je hoeft je vinger er maar op te leggen en de lamellen zijn ter plekke ingedeukt :nailbiting:

Voor de Fabia moet je genoemd rooster dus iets bijknippen, de breedtemaat van de condensor bij mijn Fabia is 51cm en het rooster iets van 54cm. Ik hield dus een klein stukje rooster over.

Tip 1: bestel iets meer clipjes (ik zou zeggen 20) Ze gaan niet snel stuk, maar des te beter kun je het rooster op verschillende plekken goed op z'n plaats houden. Het is nogal glad materiaal op glad materiaal dus het verschuift redelijk gemakkelijk van z'n plek, heb ik de indruk. En als de plastic delen niet precies goed voor de leidingen zitten, dan worden die minder goed beschermd.
Tip 2: bestel 2 roosters! :shutup: Ik begrijp niet waarom alleen de onderste 12 cm van de condensor beschermd wordt? Je kunt er met gemak nog één kwijt boven de onderste, zit je helemaal goed. Je zal maar een lek door steenslag krijgen vlák boven waar het roostertje ophoudt :D

De clipjes moet je telkens tussen 2 leidingen door klikken, dus je ziet een leiding met daaronder de lamellen, in een soort van W=vorm (WWVWWVWVWV) Daar druk je de pootjes van het clipje tussendoor, dus tussen de bovenste en onderste leiding in (met natuurlijk het rooster er voor geplaatst) De pootjes van het clipje moet je dan even inknijpen. Nadat je de pootjes erdoor geduwd hebt, grijpen ze zich dankzij de voetjes (van die pootjes) vast aan de achterkant van de condensor(leiding)

Plaatjes.
 

Cordoba

Forumguru
Even waarom het in het geval van de Fabia I de onderste zo belangrijk is: de ondergrill is zeer grof vooral bij de pre-facelift, waardoor steentjes opgegooid door ander verkeer, makkelijk door die ondergrill naar binnen vliegen tegen de radiateur en condensor. Iets verder naar boven, zit de bumper om steentjes op te vangen, en de grill in de motorkap is wat fijner en zo hoog geplaatst, dat de kans op binnenvliegende steentjes een stuk kleiner is.
 

guitar_billy

Senior Member
@turbuturbo : mooie plaatjes. van nog hele mooie nieuwe radiateur lamellen.

Ik had ook zo een rooster met clips gehaald, maar kan hem niet monteren omdat de aico radiateur er al behoorlijk aangeslagen uit ziet. Veel lamellen zijn verbogen en/of missen, etc etc. Er is simpelweg geen plek waar de clips er door kunnen.
Dus nu maar 4x4mm stucadoorgaas met draad direct achter de onderste front grille vastgezet (20x70cm, grille eerst verwijderd). In ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe radiateur!

Als ik de foto's op de computer heb zal ik ze binnenkort posten.

Ben wel benieuwd of het niet snel dicht gaat zitten met alles wat ik van de radiateur weg wil houden; insecten, steenslag en andere troep. Voor sneeuw in de winter ben ik niet bang want dan wordt de motor toch al niet snel warm.
 

Cordoba

Forumguru
@guitar_billy: mijn oorspronkelijke bedoeling was ook om gaas te plaatsen, tot ik de tip van het beschermrooster kreeg van Monteurtje. 4 x 4 mm is nog behoorlijk grof, dus dicht gaan zitten door vuil en of insecten zal wel meevallen. Standaard vliegengaas met een raster van ca. 1 mm heeft een veel groter risico wat dat betreft.

Steentjes en blad wat er tegen aan waait kan gewoon naar beneden vallen als je stilstaat? Dan lijkt het me niet zo'n probleem, maar als blad dat er in de herfst tegen aan waait niet weg kan, wordt het anders.
 

guitar_billy

Senior Member
@cordoba : Die tip is uiteraard goed, zelfs goedkoop, en minder "gehobby" dan mijn oplossing.

Mijn redenatie van het vierkante gaas is dat de kans dat er een object doorheen komt zonder gestopt/afgebogen/afgeremd te worden klein is. Met een gat van 4x4mm en bijna 1mm draad gaat dat wel lukken. Grof valt mee want dat plastic rooster heeft 3mm strips met 7mm sleuven ertussen. Het beschermd alleen de leidingen, niet de lamellen.

Een plastic rooster direct op de radiateur doet jammer genoeg niets aan het uiteindelijke probleem : de super grote gaten in de onder grille waar kennelijk heel veel troep op volle snelheid doorheen gaat. Die lamellen van de bovenste grille zijn veel beter; korter bij elkaar en iets gedraaid waardoor de meeste projectielen zullen deflecteren.


Vliegengaas durfde ik niet aan vanwege de autobahn, het moet wel blijven zitten :D
 

Cordoba

Forumguru
@guitar_billy: met grof bedoelde ik, gaten groot genoeg dat het niet snel dicht komt te zitten met zand/modder/vliegen, uiteraard wel fijn genoeg om zware (grotere objecten) flink te vertragen/af te buigen. Zelfs split kan er misschien wel doorheen, maar zal al snel het gaas raken en daardoor afgebogen worden en afgeremd waardoor de impact veel minder is. Wat schade aan de lamellen is niet zo erg: als er op 25.000 lamellen 100 zijn beschadigd lijkt die 100 heel wat, als je het percentage uitrekent, dan lach je erom. Overigens over het aantal lamellen: pak de maten van de radiateur of condensor, kijk hoever de koelkanalen uit elkaar liggen, dan weet je hoeveel koelkanalen er boven elkaar lopen, vermenigvuldig dit met 2 (koelkanaal heeft een lamel aan de onderkant en aan de bovenkant), pak de lengte van een koelkanaal en kijk hoever 2 lamellen uit elkaar liggen op een koelkanaal. Zo kun je een aaridge inschatting maken van het aantal lamellen.
 

turboturbo

Forumguru
Duidelijke pic's!

Wat is dat voor ding direct op de condensor, op de laatste foto? (die met die geribbelde buis waar waarschijnlijk bekabeling doorheen loopt)
 
Bovenaan Onderaan