@
turboturbo, het is eigenlijk heel eenvoudig.
De grille van de niet-RS, PFL bestaat uit drie delen tussen de mistlampen die gewoon geklikt zitten. Begin met de buitenste delen langs de mistlamp, als laatste het middelste deel, gewoon even kijken hoe de vingers erin geklikt zijn dan weet je wel hoe je de boel eraf kan wringen/wiebelen.
Daarna heb ik het gaas in de lengte en breedte op maat gemaakt; iets te hoog maar bovenin zit er een sleuf in de bumper (achter het kenteken) dus daar kan die mooi in. Als je goed kijkt zie je dat ik twee stukken gaas achter elkaar heb; het gaas dat ik kon kopen was helaas niet breed genoeg. Omdat dit eigenlijk een onverwachte klus was heb ik het maar zo maximaal laten overlappen, kan het altijd nog aanpassen.
Het zit dan vast met draad die ik om de drie verticale spijlen heb gedraaid, iets van 5 per spijl. Over deze spijlen komt de grille weer dus je kunt niet te dik draad gebruiken. Het voordeel is dat je er helemaal niets van ziet als je de grille er op drukt. Oh, en aan de zijkanten heb ik nog een paar gaatjes door het plastic geboord om ook de zijkanten vast te kunnen zetten. Autobahn-proof zeg maar.
Ten slotte had ik nog wat moeite om beide stukken gaas helemaal mooi horizontaal parallel te laten lopen, hier heb ik nog wat tie-wraps om beide stukken gaas gedaan om ze parallel te houden. Deze zitten achter de spijlen van de grille, dus ook niet opvallend.
Ik heb de radiateur zo goed als kon schoongemaakt van insecten en andere troep en tot nu toe blijft het heel goed schoon, een teken dat het gaas zijn werk doet.
Het gaas blijft goed vrij van bladeren, bevat wel wat pluisjes en een enkel takje. Hier kijk ik af en toe eens naar.
Al met al kan ik iedereen aanraden iets te doen om de radiateur te beschermen, zeker als je nog een paar jaar met je auto wil rijden. Die van mij is nu bijna 8 jaar oud en ziet er niet uit. veel lamellen al dicht en/of afgebroken. De kosten van zo een bescherming zijn peanuts vergeleken met een radiateur vervanging en evt koeling problemen.