Problemen O3 Greenline

serum

Forumguru
Ik vermoed het ook. of 12.9.

In principe trek je de rails krom op deze manier.

Beste methode zou zijn om de geleider over de volledige lengte te ondersteunen. Ik durf het persoonlijk wel aan om de voorbouten te vervangen met langere bouten van dezelfde sterkte als de originelen icm een aantal carrosserieringen. (hoewel mijn voorkeur uitgaat naar een knap gedraaid aluminium busje, liefst met een afgeschuinde hoek)
 

andrehj

Forumguru
Ik volg al lang dit forum , als specialist in bevestigingsmaterialen wil ik wel mededelen dat het vervangen met bouten van de praxis afraad. De bouten die er nu inzetten zijn volgens mij van veel hogere sterkte

Inderdaad. Even wat meer concreet:
  • De bouten die VAG gebruikt voor het interieur zijn gewone metrische bouten met standaard schroefdraad. Er zit echt geen fijne schroefdraad op.
  • De boutkop heet XZN (in de volksmond ook wel "veeltand" genoemd. Hiervoor zijn bij de betere automaterialenhandel doppensetjes te koop.
  • Automotive bouten hebben over het algemeen sterkteklasse 10.9. Dit staat er (bij de grotere maten) meestal in kleine letters op.
  • Bouten van veel bouwmarkten hebben vaak maar klasse 4.4, of soms 8.8. Klasse 10.9 (of 12.9) kun je bij een bouwmarkt niet kopen, daarvoor moet je bij echte specialistische bedrijven zijn. Dit betekent dat je er qua veiligheid aardig op achteruit boert.... Bedenk wel dat ook je gordel via die bouten aan de auto vast zit....
  • Mocht je toch gaan verbouwen: Bij Jeveka of Fabory zijn bouten van een fatsoenlijke sterkteklasse te koop, maar die bedrijven zijn voor een particulier wat lastig toegankelijk. Misschien even bellen, of een goede webwinkel zoeken.
 

intruder1400

Actief lid
Vandaag even mee gereden. Stuk beter! Ik twijfel of ik het nog een keer over doe met ander materiaal.
Voor wat betreft die schroefdraad: de bijgeleverde moeren. Draaien zonder bijzondere weerstand op de originele bouten.
 

Desperado

Forumguru
Een beetje fatsoenlijke ijzerwarenhandel heeft ze ook wel in 10 en 12.9 en die verkopen ze wel per stuk aan particulieren.
 

andrehj

Forumguru
Een beetje fatsoenlijke ijzerwarenhandel heeft ze ook wel in 10 en 12.9 en die verkopen ze wel per stuk aan particulieren.
Maar waar vind je nog een fatsoenlijke ijzerwarenhandel? Die zijn bijna overal opgedoekt. In mijn woonplaats hadden we nog een Multimate, met een heel fatsoenlijke ijzerwarenafdeling, waar je bovendien nog je boutjes netjes kon wegen. Maar die is recent omgesmurfd :wavecry: naar Formido, en daarbij is ijzerwarenafdeling gedecimeerd, en vervangen door een "lifestyle"afdeling met "woonaccessoires":nailbiting:. Alsof we daar al niet genoeg winkels voor hadden...
 

Desperado

Forumguru
Hier in Ede ;)
En anders even langs een bedrijf gaan die dingen doen met ijzer. Bij voorkeur een wat kleiner bedrijf, die willen vaak ook nog wel ven voor je kijken.
 

CDK

Forumguru
toch wel belangrijk hoor dat veiligheids aspect wat aangekaart is door de diverse leden, als het onverhoopt eens goed mis gaat krijg je spijt! gewoon even nieuwe bouten met de juiste treksterkte monteren en je zit nóg lekkerder! :D
 

DJ'83

Lid
Dat is nou precies de reden dat ik het bij een specialist heb laten doen. De juiste bouten (in het zwart) en keurige zwarte blokjes onder de rails. En mocht er wel een keer iets zijn dan heb ik het in ieder geval niet zelf gedaan met mijn twee linkerhanden ;)
 

O3-Rider

Senior Member
Dat is nou precies de reden dat ik het bij een specialist heb laten doen. De juiste bouten (in het zwart) en keurige zwarte blokjes onder de rails. En mocht er wel een keer iets zijn dan heb ik het in ieder geval niet zelf gedaan met mijn twee linkerhanden ;)

Foto's? EN wat kost dat nou?
 

intruder1400

Actief lid
Zit zeker lekkerder. Iets meer steun bovenbenen. Minder het gevoel dat je alleen met je kont op de stoel zit. Ik ben er blij mee! Nu nog betere boutjes....
 
Bovenaan Onderaan