Problemen O3 Greenline

Jstruijk

Senior Member
Het onderstel van de 2014 uitvoering is gewijzigd tov het 2013 model zoals hier uiteraard bekend is. Volgens diverse zijn enkel de veren veranderd en zou wellicht andere veren (standaard/eibach) een oplossing kunnen bieden voor het springerige gedrag wat sommige beschrijven?
Ik doe maar een gok hiero hoor!
 
Laatst bewerkt:

Jedewe

Forumguru
Waarom heeft de een er wel last van en de ander niet???? Mijn collega heeft de Greenline HB van 2013, niks mis mee, heb ik in feb ook mee gereden bij ames, ook niks mis! Maar niet iedere 2014 Greenline combi heeft last? Echt rare zaak, hebben de mensen met last toevallig buisjes gehad vroeger of gehoorbeschadiging ? Zeg ook maar wat??
 

Jstruijk

Senior Member
Zoals ik al eerder schreef kan het ook aan de persoon liggen of het merkbaar is of niet. In de 3 proefauto's die wij gereden hebben merkte ik bij 2 stuks druk op mijn oren, in de 3e niet. Ook in onze eigen auto merk ik gelukkig niets. Mijn vrouw echter merkte in de auto's waar ik druk op de oren voelde helemaal niks. Stel dat er dus inderdaad een probleem is met bepaalde uitvoeringen/modellen dan kan het ook zomaar zijn dat jij er geen last van hebt en een ander wel. Vergelijken is dus erg lastig...
 

peterbaarlo

Senior Member
ik heb begin maart nieuwe schokbrekers gehad achter, initieel leek het een stuk beter. maar nu rammelt en bonkt het weer.
met en zonder reserve wiel maakt ook geen verschil. ik heb de eerste maand zonder reserve wiel gereden, daarna er 1 in laten leggen omdat ik het toch wel prettig vind om een reservewiel in de auto te hebben (vaker lange buitenland ritten)

heb ook een O3 greenline HB
 

Jedewe

Forumguru
Dat zijn altijd de beste problemen :( zit in de ICT , ook altijd van die wazige problemen, kan beter iets afbreken of ontploffen, dan weet je tenminste waar het fout gaat ;)
 
Ik heb ook een O3 GL HB van december 2013 met klappende achteras en/of achterklep. Dempers ook al laten vervangen in februari maar is niet de oplossing. En uiteraard de achterklep afgesteld.
Bv. in de file als je dan iedere keer optrekt en remt lijkt het net of er iets omvalt in de kofferbak.
Echter van druk op de oren heb ik helemaal geen last.
Ik hoop dat PON nog met een oplossing komt. De dealer kan er op dit moment ook niets meer aan doen.
 

Remakil

Forumguru
Bij mij zit het puur in de vering en met name de demping. Geen last van geluiden bij optrekken, geen last van druk of een bonkende achterklep. Het is puur het slecht verwerken van korte, felle oneffenheden en bij een veelvoud er van lijkt de achterkant gewoon te springen i.p.v. de weg te volgen...

Steeds heb ik de indruk dat de vering het op die momenten niet aan kan en deze niet op tijd terugveert of doorslaat. Dit geeft uiteraard ook de nodige bonk geluiden...
 
Ik vermoed dat we allemaal hetzelfde probleem met de schokbrekers hebben. Dat ligt dan toch niet aan het sportonderstel? Of is het een combinatie van het sportonderstel met het geïnstalleerde type schokbrekers?
Ik snap ook wel dat een onderstel niet vervangen kan worden maar dan leggen ze er voor mijn part maar kosteloos een setje Eibach veren onder. Als daarmee het probleem opgelost is.
 
D

Deleted member 12693

Is dit dan ook alleen op de Greenlines? Of ook bij andere uitvoeringen?
 

Vincent76

Actief lid
Ik heb geen greenline, maar wel het bonken. Is dus volgens mij een algemeen probleem. Heb een HB overigens.
 

Remakil

Forumguru
Dat is interessant...

Het zou van je achterklep kunnen komen, als het enkel om bonken gaat. Of ook je vering, maar dat zou verrassend zijn. Of je moet zelf voor een verlaagd onderstel moeten hebben gekozen...

Zo niet? Zeer interessant!!
 

Vincent76

Actief lid
Ik heb uiteraard meerdere mensen met mij mee laten rijden. Immers hoor je meestal van alles als je er over gelzezen hebt. Iedereen nam hetzelfde geluid waar en ervaarde het als uitermate irritant. Nav dit formum heb ik ook al wat gespeeld met de aanslagrubbers van de achterklep. Bij uitdraaien van de rubberen doppen werd het gebonkt vergezeld van druk op de oren. Snel alle doppen dus maximaal aangedraaid en hiermee de druk weg, echter het gebonk bleef. Bij de zomerbandenwissel heb ik een monteur mee laten rijden van de dealer. ook hij erkende de doffe klappen. Hij gaf aan het er mee te maken zou hebben dat ik geen reservewiel heb waardoor deze uitsparing als een soort klankkast fungeert. Afspraak gemaakt om dit binnekort eens te testen. Zou misschien het geluid kunnen verminderen, echter denk ik dat het probleem toch echt in de achteras zit en dit slechts een doekje voor het bloeden is. Zelfs zonder verlaagd onderstel ervaar ik de achterzijde als springerig op oneffenheden.
 

Oogje

Senior Member
Ik heb hier (gelukkig) met een 2014 O3C 2.0 TDI mét reservewiel (en panodak, voor zover dat uit maakt, ik denk van wel, want dit maakt de auto zwaarder) géén last van.
 

Remakil

Forumguru
Ik heb uiteraard meerdere mensen met mij mee laten rijden. Immers hoor je meestal van alles als je er over gelzezen hebt. Iedereen nam hetzelfde geluid waar en ervaarde het als uitermate irritant. Nav dit formum heb ik ook al wat gespeeld met de aanslagrubbers van de achterklep. Bij uitdraaien van de rubberen doppen werd het gebonkt vergezeld van druk op de oren. Snel alle doppen dus maximaal aangedraaid en hiermee de druk weg, echter het gebonk bleef. Bij de zomerbandenwissel heb ik een monteur mee laten rijden van de dealer. ook hij erkende de doffe klappen. Hij gaf aan het er mee te maken zou hebben dat ik geen reservewiel heb waardoor deze uitsparing als een soort klankkast fungeert. Afspraak gemaakt om dit binnekort eens te testen. Zou misschien het geluid kunnen verminderen, echter denk ik dat het probleem toch echt in de achteras zit en dit slechts een doekje voor het bloeden is. Zelfs zonder verlaagd onderstel ervaar ik de achterzijde als springerig op oneffenheden.

Kijk, dat is dus zeer interessant... :jaja:

Want dan hebben we dus gewoon te maken met een constructieprobleem van alle HB's of vering...
Ik raad je aan om deze klacht z.s.m. bij Pon kenbaar te maken, desnoods via social media (FB werkt snel). De vering is blijkbaar op bepaalde oneffenheden niet toereikend...
 

serum

Forumguru
probleem van lagere frequenties in een auto is dat je 'room/cabin gain' hebt. een db of 20 aan toename in de onderste octaven (15-20hz) is heel normaal. Er is aangegeven door verschillende gebruikers dat met een reserve-wiel het resoneren/dreunen ook aanwezig is. het zou maar zo de mat kunnen zijn welke over het gat van het reserve-wiel ligt. (dit is een tamelijk zware plank, toch)?
 

Rodo

Lid
Lijkt mij te klinken als de achter klep welke na een hobbel nog even lijkt na te klepperen.
Morgen wordt, als stap 1, mijn achterklep versteld. Eens kijken wat dat brengt.

Hoop dat hij niet veel strakker gezet wordt want ik vind toch al dat je een flinke hengst moet geven om de achterklep te laten sluiten.
 
Bovenaan Onderaan