Problemen O3 Greenline

om1

Senior Member
Nog mooier zou zijn ook de frequenties te meten, zodat je weet in welke frequentiebereik de meeste energie gaat zitten. Helaas is zulke meetapperatuur niet zomaar voorhanden.

Het zou kunnen dat er grote hoeveelheden energie in de lage frequenties zit. De gevoeligheid van mensen voor lage geluids frequenties verschilt flink.
 

MeneerB

Forumguru
Met een db(A) meting corrigeer je voor de gevoeligheid van het menselijk oor.
En die weging zit in elke beetje kwaliteit geluidsmeter.

Alleen moet er in sommige gevallen gekeken worden welke frequenties er vrij dominant zijn en verantwoordelijk voor het hoge "irritatie" niveau.
Samengevat: Ondanks dat de totale geluidsdruk binnen een zekere grens is hoeft dit niet te betekenen dat het acceptabel hoeft te zijn.

Over dit onderwerp kun je een boek vol schijven. (als dit al niet gedaan is)
 

om1

Senior Member
Inderdaad, de db(A) meting weegt volgens een bepaalde curve, en gebruikt daarbij een gemiddelde gevoeligheid van het menselijk oor, zoals die is vastgelegd in een standaard. Metingen kunnen dan onderling makkelijk vergeleken worden, maar door het reduceren naar 1 getal verlies je wel de relatie frequentie/energie.

Het punt is verder er dat er wel degelijk onderlinge verschillen zijn tussen mensen mbt de ervaring van hinder van bepaalde energie nivo's op bepaalde frequenties. Daar zijn zoals je zegt heel wat boeken (en internetpagina's) over volgeschreven.
 
Inmiddels heb ik een reactie van Skoda hoofdkantoor uit Tjechie. Een beetje wij van WC eend....

Ze hebben navraag gedaan naar mijn klacht bij Pon. Deze heeft Skoda HQ verzekerd dat de auto aan de standaard voldoet. Daarmee is de kous af voor Skoda / Pon.

Quote uit de mail:
As we were informed your vehicle was tested in workshop and it´s technical status and properties were consulted with the technical specialists on the importer level. As a result the both rear shock absorbers were replaced by modified version and the boot area was adapted to raise the ride comfort. Unfortunately the comparison of a standard Octavia and Octavia Greenline you have carried out is not possible as the Greenline has a lowered chassis with different suspension to achieve lower aerodynamic resistance and therefore a better fuel economy. On the other hand it brings a lower drive comfort when driving on roads with lower surface quality in comparison to the standard version.

Hebben wij ergens kunnen lezen dat we met minder comfort moesten rekenen? Is mij nooit verteld. Bovendien gaan ze in hun antwoord niet in op problemen met druk op de oren.

Iedereen een mail aan skoda int?
 

Remakil

Forumguru
Is niet vreemd, een verlaagd onderstel is nu eenmaal minder comfi dan een normaal onderstel...

Maar, bij Pon/Skoda doen ze echter alsof de slechte veerwerking bij het verlagen hoort en dat is niet zo. De vering schiet gewoon te kort op bepaalde types wegdek...
 

serum

Forumguru
Even inhakend op de metingen met een db meter;

Db meters doen een gewogen gemiddelde op een frequentiegebied. wel van 31,5hz tot 8khz. de beschreven druk op de oren zal vermoedelijk sublaag zijn, dat eerder onder de 31,5hz ligt. (hoewel ~30hz ook al snel als redelijk diep drukkend laag ervaren kan worden)

In dit geval dus een nutteloze meting om de daadwerkelijke 'rumble' te meten.

Er zijn apps voor je telefoon waarmee je een uitgebreidere meting kan doen vanaf 20hz, (RTA) Als het echt sublaag is (opbouwende druk, zoals omschreven door sommigen alsof je een berg oprijdt), dan kan het mogelijk in een lager gebied zitten. Als je weet op welke frequentiegebied het probleem zit (dit zou een getraind mens redelijk kunnen inschatten), zou je met een akoestische meting en uiteindelijk met acceleratiesensoren de oorzaak van de resonantie kunnen vinden. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij Skoda geen akoestische experts in de hand hebben genomen die de tanden in dit probleem hebben gezet.

Als ze claimen dat het niet oplosbaar is, is het gebrek aan expertise.
 

Jstruijk

Senior Member
@Remcon Volgens mij gaat die verklaring van Skoda/PON niet helemaal op. Er zijn hier ook personen (wij ook af en toe) welke de druk/resonantie klachten ook ervaren in de 2014 modellen en daar zit dus geen sportonderstel meer onder ;)
Of er overige zaken mbt het onderstel anders zijn tov de niet greenline modellen en ook invloed hebben op het comfort weet ik niet.
 

octaviaII

Nieuw lid
Wat is het mailadres? Stuur ik ook een mail. 1 ding is zeker NOOIT meer Skoda/PON !!!!!!!

Zwaar teleurgesteld.......
 
Er zijn twee opties. Via de volkswagenag.com website. Dan gaat het via de volkswagengroep door naar Skoda. Dan heb je zowel bij het moederbedrijf als bij skoda zelf je punt gemaakt. Dit gaat via:
customercare'apenstaartje'volkswagen.de


Daarnaast kan je regelrecht mailen met je klacht naar:
sks.service'apenstaartje'skoda-auto.cz

Het lijkt me goed als meerdere klachten die kant op gaan. Ze komen er vooralsnog steeds mee weg en doen alsof alles normaal is.

Strekking van mijn klacht is geweest dat ik een loyale klant was die blind een Skoda heeft gekozen op basis van eerdere ervaring met Skoda, Seat en VW. Nu wordt ik teleurgesteld in product en afhandeling van de klacht.
 

peterbaarlo

Senior Member
Er zijn twee opties. Via de volkswagenag.com website. Dan gaat het via de volkswagengroep door naar Skoda. Dan heb je zowel bij het moederbedrijf als bij skoda zelf je punt gemaakt. Dit gaat via:
customercare'apenstaartje'volkswagen.de


Daarnaast kan je regelrecht mailen met je klacht naar:
sks.service'apenstaartje'skoda-auto.cz

Het lijkt me goed als meerdere klachten die kant op gaan. Ze komen er vooralsnog steeds mee weg en doen alsof alles normaal is.

Strekking van mijn klacht is geweest dat ik een loyale klant was die blind een Skoda heeft gekozen op basis van eerdere ervaring met Skoda, Seat en VW. Nu wordt ik teleurgesteld in product en afhandeling van de klacht.

ik heb een uitgebreide mail gestuurd naar bovenstaand adres. ik ben zwaar teleurgesteld in de auto, de rij ervaring is compleet anders dan in de Octavia HB waarmee ik proefgereden heb, sterker nog, ik heb nog nooit in een auto gereden waarbij ik dit ervaren heb.
 
Zo, de mail is eruit. Ik heb gewoon beide emailadressen aangeschreven:). Even gekieteld door te melden dat het rijden in de Toyota Auris van mijn zwager voelt als een verademing vergeleken bij de Octavia, doelend op de stilte bij hobbeltjes en de mate waarmee deze verwerkt worden.

Ben benieuwd.
 
Nog meer liefhebbers om te mailen? Laten we bij een onbevredigd antwoord een twitteroffensiefje starten. Bij voorkeur met velen tegelijk. Mooi is dat we in het twitteroffensief dan de beantwoording van Skoda NL en HQ kunnen gebruiken.
 

DJ'83

Lid
Ik zal er vanavond ook een mailtje aan wagen. Ben ook zeker niet tevreden met het geluidsniveau in de auto. Ook ik heb de klacht al bij de dealer aangegeven maar die zegt te wachten op de importeur....
 

Rodo

Lid
Mijn O3 staat vandaag ingepland: sleuteldag bij PON. Ik ga dat eerst even afwachten. Bij geen resultaat, en ik voel hem al een beetje aankomen gezien de ervaringen hier, ga ik verdere actie ondernemen.
Zal de resultaten hier laten weten.

Wel frustrerend dat welke auto je ook meekrijgt als leenauto, Fabia/CityGo/Yeti, in de stad vele malen stiller is als de O3. Zou het gebonk bijna gaan missen :sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan