Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

MacManiac78

Forumguru
Hey Ronnie, bedankt voor je reactie.
Eerst moet ik maar even kijken of ik erbij kan. Ik heb een Fabia II
Daarbij schijnt het wat moeilijker te gaan.

MacManiac78

Forumguru
Het lijkt erop dat het HEUL moeilijk worden gaat.
Ik zie geen enkele mogelijkheid om het onderste dashboard kastje los te maken. Het lijkt mij 1 geheel met het dashboard. (Straks nog even beter kijken, maar ik geeft het weinig kans.)

Monteurtje

Forumguru
Dat klopt ook. Je moet de bovenste eruit halen. Dan de airbag. Dan kan de weerstand vervangen worden. Moet je wel handbediende airco hebben.

MacManiac78

Forumguru
Monteurtje,

Bedankt voor deze informatie, maar het is inderdaad gelukt. Wat een priegelwerk zeg. En wat is dit onderdeel SLECHT geproduceerd. De draadisolatie is heel dun aangebracht en laat de draad hierdoor snel oxideren.

z.f.gnade

Nieuw lid
Ik ben nieuw op dit forum, maar bij ons ging de aanjager van de airco stuk tijdens vakantie in Italië wat een heet verblijf en terug reis is geworden.
In Italië hadden ze de oorzaak snel ( en gratis) gevonden de aanjager stuk je hoorde hem ook erg piepen maar konden hem niet snel maken, dus hier naar de dealer gebracht en dit ging bijna 500 euro kosten wat we gedaan hebben.
Nu is er onder de aanjager een klep los waar alleen koude lucht uitkomt, de dealer verwijst dit als een nieuwe euvel en wil weer 400 euro rekenen wat ik niet ga doen omdat ik van mening ben dat dit gekomen is tijdens hun werkzaamheden.
We hebben ook helemaal geen afgebroken stukje plastic gevonden in de auto van de klep deze zit trouwens naast het pollen filter, is deze klep zelf te vervangen door de rechter zijde van het dashboard lost te halen volgens de dealer kost alleen de klep al €120 excl btw maar volgens mij moet deze goedkoper te verkrijgen zijn.

MacManiac78

Forumguru
De dealer rekent overal altijd meer voor. De onderdelen zijn zowel nieuw als tweedehands te vinden. Deze kleppen gaan helaas veelvoudig kapot. Door vet, vuil en stof blijf de klep veelal open en of juist dicht staan. Dat resulteert bij een automatische airco (Climatronic) in een storing.
Een niet merk garage kan het ook en doet het waarschijnlijk voor minder.

turboturbo

Forumguru
Irritant hè dat nu juist de airco stuk gaat tijdens zo'n vakantie rit.
Zit je dan met de stukke airco in de bloedhete zon.

Hier ook de weerstand kapot. Best lastig als je geen kachel hebt met het natte weer. Al 1tje besteld en zo ophalen.

Vandaag om 11uur begonnen met dashboard demonteren, de goede weerstand bij de dealer gehaald( onderdelen bedrijf had de verkeerde geleverd) en rond 18.00uur zat alles er weer in.

Vind het wel jammer dat ze er niet over nagedacht hebben om het dashboardkastje demontabel te maken.

Leendert78

Nieuw lid
Zojuist de How-to-do gebruikt. Prima zelf te doen! Kosten €18,- voor de kachelweerstand (thermotec). In 30-45 min klaar.
De garage wist mij te vertellen dat dit een halve dag werk kost... Rek ca €350-400!
Erg bedankt Macmaniac!

Zojuist de uitgebreide uitleg van @Monteurtje gebruikt om bij mn kachel motor te komen. Werkte perfect enige 2 dingen die ik kreeg gevonden die vergeten waren zijn de OBD stekker en het sleutel gat van de passagiers airbag te demonteren. Misschien handig voor de volgende, voor passagiers airbag heb ik een grote platte schroeven draaier gepakt, deze tussen de airbag en het montage staal gezet/geslagen. Daarna kun je de airbag met gepast geweld omhoog drukken. Nu alles weer in zn achteruit erin

MacManiac78

Forumguru
De originele kachelweerstand is heel slecht thermisch geïsoleerd. De nieuwe die ik kocht zat minimaal 4x zo dik in de isolatie.

Bovenaan Onderaan