Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

Van mijn Fabia II met climatronic uit 2009 is volgens de dealer de kachelmotor kapot. Vervanging kost circa EUR 800,= omdat het dashboard uit- en ingebouwd moet worden om hem te vervangen. In het forum heb ik gevonden, dat het ook op een alternatieve manier kan door achter de kastjes een deel van het dashboard weg te breken. Vlaar032 meldde, dat een garage in Bleiswijk dat zo doet.

Zelf ben ik niet zo handig om dit te doen. Kan Vlaar032 (of iemand anders) mij opgeven welke garage dat is?

Ik vraag mij overigens wel af of je dan meer motorgeluid hoort, het is immers dan geen afgesloten ruimte meer. Heeft iemand hier ervaringen mee?
 
Peter,

Bedankt, dat is een hele geruststelling. Het is inderdaad de kachel/ventilatormotor die kapot is.

Nu alleen de naam van de garage in Bleiswijk (of een andere garage in de randstad, die het op deze alternatieve manier doet) nog zien te achterhalen.
 
Omdat ik van niemand de naam van de garage in Bleiswijk, die volgens Vlaar032 de kachelmotor op alternatieve wijze heeft vervangen, heb vernomen, heb ik een belronde onder garages in Bleiswijk gehouden.

Ik ben daarbij uitgekomen bij garage Boulogne Autoworks (niet de garage, die Vlaar032 noemde). Zij zijn erin geslaagd om de kachelmotor te vervangen zonder het gehele dashboard uit- en in te bouwen, door het deels los te maken en stukken weg te zagen.

Omdat ik niet de kans wilde lopen om wellicht binnenkort weer dit te moeten laten doen heb ik meteen de kachelweerstand laten vervangen. Voor de hele operatie was ik EUR 450,= inclusief btw kwijt. Dus heel wat lager dan de EUR 800,= die de dealer mij offreerde.

Wellicht is deze informatie interessant voor andere leden, die nu of wellicht in de toekomst met dit probleem te maken hebben/gaan krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
In het verleden zat in de regio "Marja" een garage die door 2 monteurs in hun vrije tijd gerund werd ('s avonds en in het weekend), en die waren gespecialiseerd in de Vaggroep. Als ik het goed heb zat Marja in Moerkapelle of Zevenhuizen (ZH), dus vlak bij Bleiswijk. Hun specialiteit waren klussen als cruisecontrol inbouwen.

Verder ken ik nog Vag-carservice in Bergschenhoek (1 dorp verder dan Bleiswijk in dezelfde gemeente Lansingerland) die ook gespecialiseerd in de Vaggroep, maar weet verder weinig van dit bedrijf.

Verder dacht ik wel eens gelezen te hebben dat er in de regio Westland-Delft ook een dealer was, waar men dit deed maar ik zou moeten gokken welke garage dat was.
 

EdZ

Donateur
Die in Bergschenhoek kende ik nog niet, da's vlak bij mij. Dank. Misschien over een paar duizend km eens langs om de TSI schoon te laten maken. Dat doen ze ook lees ik.
 

piair1982

Forumguru
Bij mij is de kachelmotor ook vervangen, het dashboard hoefde er niet uit, wel iets los en aan de rechterzijde wat naar voren schuiven. Een monteur met kleine handen kan hem dan vervangen. Scheelde ook wat in de tijd en dus ook de prijs.
 
In mijn fabia 2 werkt de ventilator van het middenconsole niet meer. Rechts en links blazen prima in alle standen. Midden doet in geen enkele stand iets. Vroeg mij af of iemand hier eerder iets dergelijks heeft gehad? Weet verder niet of links - midden - rechts elk voorzien zijn van een apparte ventilator of dat dat centraal geregeld wordt?

Dank alvast voor tips!
 

Arjann

Forumguru
Dus je ventilator is goed, maar er lijkt iets mis te zijn met een klep óf de aansturing daarvan. Heb gewone airco met draaiknoppen of climate control?
 
@Arjann, de gewone draaiknoppen versie. Die zullen, als ze inderdaad allemaal samen aan dezelfde ventilator hangen, dicht zijn blijven steken oid?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou eens proberen om het middenrooster uit het dashboard te wippen: ik vermoed dat de klep direct achter het rooster gewoon dichtstaat, en los is van het mechanisme. Als het rooster eraf is, kun je in elk geval de rooster aan de zijkant dichtzetten en kijken of er dan wel storm uit de buis onder het rooster komt.
 
@Cordoba: dat opwippen van het middenrooster is geen sinecure: anders dan bij de radio gaat dat maar moeizaam en niet zonder de lamellen los te maken. Verder zijn de aan het draai mechanisme verbonden kleppen prima in orde, die gaan netjes open en dicht (en kan je zonder het verwijderen van de afwerkingsrand rondom de vents gewoon zien open en dicht gaan).

Ik ben er dus nog niet, Iemand die weet hoe een en ander werkt en waar de blazer van de middenconsole te vinden is?
 

Cordoba

Forumguru
sjors zoals al gezegd er is maar één fan voor het hele interieur. Het loswippen van het rooster moet juist in zijn geheel (beide middenroosters gelijk, incl. de rand), en ik dacht dat het makkelijkste was, om eerst de onderrand er uit te trekken. Het zit in principe gelijk aan zoals bij mijn fabia I zat (ik heb de roosters er uit gehad, om kapotte lamellen te vervangen door lamellen uit een sloopexemplaar). Om dat netjes te doen, heb je wel een setje kunststof interieurgereedschap nodig.

Edit: ik kan het niet terugvinden, maar dacht dat ik het op het forum had gezet. Hier wat foto's van mijn F1, ik heb zowel de roosters eruit gehad, om kapotte lamellen te vervangen, als om een alarmlichtschakelaar te vervangen.
 

Bijlagen

  • SAM_4366.JPG
    SAM_4366.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 41
  • Frame middenrooster.jpg
    Frame middenrooster.jpg
    367 KB · Weergaven: 45
  • Frame+luchtrooster.jpg
    Frame+luchtrooster.jpg
    401,4 KB · Weergaven: 40
  • Luchtrooster.jpg
    Luchtrooster.jpg
    550,4 KB · Weergaven: 40
  • Middenrooster-bestuurder.jpg
    Middenrooster-bestuurder.jpg
    542 KB · Weergaven: 41
  • Middenrooster-passagier.jpg
    Middenrooster-passagier.jpg
    531,2 KB · Weergaven: 41
  • PICT1347.JPG
    PICT1347.JPG
    530 KB · Weergaven: 36
  • PICT1348.JPG
    PICT1348.JPG
    574,3 KB · Weergaven: 36
  • PICT1349.JPG
    PICT1349.JPG
    606,7 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
vermoedelijk de kabel los gekomen of de klep afgebroken van de regeling achter je dashboard. Meestal en denk ik ook bij deze bereikbaar door onder je dashboard te duiken zit deze achter je midden console
 
@MacManiac78
Uitstekende en goed bruikbare handleiding had in 1 uurtje de weerstandbank vervangen gistermiddag. Mijn dank hiervoor
Totale kosten incl verzendkosten €25,79 bij Winparts.
Wil de defecte regelweerstand repareren door de thermische zekering te vervangen, enig idee hoe hoog?
250 graden genoeg denk je?
 

Ronnie

Forumguru
225-250 graden werkt perfect, wanneer je er een zwaardere in soldeerd en de fan-motor zou te zwaar lopen, loop je kans dat de zaak in de hens vliegt!
Ikzelf heb daar als brandweerman niet zoveel problemen mee, maar voor de auto is het minder......
 

Niels83

Forumguru
Bij mij is na de schakelaar ook de kachel er mee gekapt.

Inmiddels ben ik de auto best wel beu.

Zou ik de kachel kunnen verwijderen zonder het dashboard te verwijderen? Doir bijvoorbeeld het kastje te verwijderen de airbag er uit en dan nog de achterwand van het dashboard kastje er uit zagen?

Is er anders ergens een plaatje dat het stuk van monteurtje ondersteund? Want bij mij gaat zo'n stuk me duizelen.

Ik wil het zelf doen omdat hij eigenlijk geen reparaties meer waard is.
 
Bovenaan Onderaan