Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

JRL

Lid
Zit sinds kort op dit forum en heb een vraag over het volgende:

De verwarming/airco in mijn Skoda Fabia II uit 2011 werkt/blaast niet meer (zelfde als op de foto). Er komt nog wel een heel klein beetje warme lucht uit maar verder niks. Zekering gecheckt en accu los gehaald voor reset.

Is dit een bekend probleem met de interieurventilator, of kan er meer aan de hand zijn?

Bijlagen

• climatronic.jpg
    climatronic.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 33

Wouter1

Forumguru
Ja, het is een bekend probleem.

Hoogst waarschijnlijk is de ventilator of de regelaar kapot. Om dit te repareren moet het dashboard gedemonteerd worden.

Het zou ook kunnen komen door een kapot arbeidrelais. Relais nr 53. Deze schakelt o.a. de ventilator bij het op het contact zetten.
Deze zorgt ook voor de stroomvoorziening van de mist verlichting, als dit nog normaal werkt is het relais niet de oorzaak.

JRL

Lid
Oke..

Want voor de apk hebben ze een tijdje terug mijn dagrijverlichting (die is ook voor de mistverlichting) doorbedraad naar het stadslicht. Nu bleek echter dat bij de RS de dagrijverlichting ook als stadlicht dient (het licht dimt dan ietsje wanneer de lichtschekelaar 1 standje naar rechts gaat) en dat dus niet nodig was. Misschien heeft dat er wel iets mee te maken..

Maar gezien de moeite is het dus verstandig om zowel de regelaar als de ventilator te vervangen.

Wouter1

Forumguru
Ik zou beginnen met het controleren van het relais.
Dit is het minste werk. En het goedkoopst.
Als dit het probleem niet oplost dan de ventilator en regelaar samen vervangen.
Er is ergens op dit forum een beschrijving te vinden met een alternatieve route naar de kachel ventilator.
Hierbij wordt het dashboard gedeeltelijk gedemonteerd en een opening gemaakt in de achterkant van het dashboard kastje.

EdK

Forumguru
Ventilator stekker even losnemen en hier 12V op zetten rechtstreeks vanaf accu of via een 230VAC/12VDC voeding.
Draait ventilator normaal en vol speed dan is deze ook goed !

Simon2604

Donateur
Paar maanden geleden zelf ook gehad. Ventilator werkte al een paar weken niet altijd helemaal goed.

Toen deze stopte met werken ook geprobeerd voluit te zetten. Gebeurde helemaal niks. Uiteindelijk de ventilator met alles erom heen vervangen. Meeste werk gaat zitten in het uit en inbouwen van het dashboard.

Niels83

Forumguru
nu mijn 3de f2 bij alle 3 had/heb ik last van een niet zo stille aanjager. de lagers zijn van chinese kwaliteit. Bij de eerste greenline heeft hij 180.000km een piep gegeven.
Bij de sport brande uiteindelijk de schakelaar door. met 270.000km op de teller, een lekkende turbo en een compressie probleem in de motor was dit reden hem weg te doen.

met de rijwind werkt de kachel en airco wel gewoon, maar dat wordt pas effectief op de snelweg.

Ik hoop dat mijn f2 nu het ook 180.000km gewoon blijft doen.

Niels83

Forumguru
o shit. net even patat halen. dat bleek niet alleen ongezond voor mij. geen ventilator.

ws een domme vraag maar is relais 53 dezelfde als de zekering 53 die onder het stuur zit. mist licht lijkt logisch omdat het gisteren heel mistig was op weg naar huis.

EdK

Forumguru
De zekeringen zitten tussen je dashboard en de bestuurdersdeur
Enne zekering is geen relais dus zijn dan toch 2 aparte dingen...

Niels83

Forumguru
Ventilator stekker even losnemen en hier 12V op zetten rechtstreeks vanaf accu of via een 230VAC/12VDC voeding.
Draait ventilator normaal en vol speed dan is deze ook goed !

Ik ben echt een dodo als het gaat om auto elektronica. kun je mij vertellen hoe precies? of moet ik dat als dodo niet willen?

EdK

Forumguru
Zou zeggen zoek een dodo die wel iets weet van dit, want ik ga van afstand niet iets uitleggen met risico dat het verkeerd begrepen word en je nog meer stuk maakt.

Niels83

Forumguru
Werkt de mist verlichting nog of?

wel dat is dus niet best.
zekering 39 uit mijn hoofd preventief vervangen.

zijn er nog andere die ik kan proberen voordat ik een dodo ga zoeken.

Ik ksn morgen ws wel even langs mijn monteur zij is alleen geen specislist met skoda (nissan dan weer wel) . is die stekker makkelijk te vinden.

Bovenaan Onderaan