Proefrit Yeti

Hougie

Lid
Maar was dus vandaag bij de dealer voor de introductie van de Yeti
Hij had er 2 staan maar beide in de 1,8 uitvoering
Wie heeft de 1.2 uitvoering nu al eens gezien en ook gereden ?
En wat is de ervaring van die 1.2 , is de motor voldoende of is deze zoals mijn vermoeden zegt net aan voor zo'n grote wagen en zwaardere gewicht !?

Hoi
Mijn garagehouder heeft met de Yeti 1,2 motor kunnen rijden. Er werden 2 auto's speciaal overgebracht uit Tsjechie tijdens een opleidingsdag voor Skoda garagehouders. Hij vond de motor zeer pittig en de auto meer dan lekker rijden! Niets dan lovende woorden over deze motor!!Hij stond echt versteld van het kunnen!
Uiteraard trekt hij niet op zoals de zwaardere 1,8 160pk maar ik ben geen laagvlieger en ik dien ook niet als eerste weg te zijn bij een verkeerslicht!;) Voor mij is de 1,2 voldoende en vond in vergelijking de andere versies veel te duur!
 

EdK

Forumguru
Kijk, die mening ben ik ook toegedaan. Geef mij maar een 1.2.

Ja maar jij praat nu over je eigen 1.2 3cilinder
en de TSI is toch een 1,2 4cilinder ?
En kwa gewicht en windweerstand zal de Yeti ook wat hoger scoren dan de fabia van jou !
Ik zeg niet dat het geheel te ligt is , maar ik ben gewoon benieuwd hoe de verhoudingen zijn bij de Yeti
En mijn dealer had er ook in gereden en was er over te spreken, maar dit hoor ik toch aan met in me achterhoofd dat het een verkooppraatje is !

Vandaar de vraag of er al lezers hier erin hadden gereden en wat hun ervaring is !
 

Hougie

Lid
Ja maar jij praat nu over je eigen 1.2 3cilinder
en de TSI is toch een 1,2 4cilinder ?
En kwa gewicht en windweerstand zal de Yeti ook wat hoger scoren dan de fabia van jou !
Ik zeg niet dat het geheel te ligt is , maar ik ben gewoon benieuwd hoe de verhoudingen zijn bij de Yeti
En mijn dealer had er ook in gereden en was er over te spreken, maar dit hoor ik toch aan met in me achterhoofd dat het een verkooppraatje is !

Vandaar de vraag of er al lezers hier erin hadden gereden en wat hun ervaring is !

Ik begrijp je volkomen maar mijn garagehouder is een goede vriend van mijn broer en ik ben er zeker van dat hij mij geen kat in een zak zal verkopen!
Uiteraard had ik ook liever eerst met de 1,2 gereden.....
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb al een aantal besprekingen gelezen van automagazines , daar kwam de 1.2 TSI ook al heel veel belovend naar boven. Dus een verkoopspraatje kan zijn , maar heb daar mijn twijfels over .
 

Captain Hook

Forumguru
Prijs/prestatie verhouding denk ik dat de 1.2TSI een goed iets is, in de Yeti prijslijst. (veel auto voor, naar verhouding, weinig geld)

Maar feit blijft dat de Yeti een niet zo gunstige CW waarde heeft en vrij zwaar is. Heb zelf gereden in de 1.8 TSI en dat reed vlot, maar naar verhouding vond ik het nog tegenvallen; ik had meer verwacht van een 160PK motor.

Daarnaast zie je dat de aangeklede en redelijk goed gemotoriseerde Yeti modellen fors in prijs zijn. Zelfs duurder dan een vergelijkbare O2 Combi 4x4. Dus wat dat betreft denk ik dat Skoda verkooptechnisch inzet op veel verkopen van de instapmodellen en voor de marketing en journalistiek er voor zorgt dat er ook meer 'volwaardige' ECHTE 4x4 uitvoeringen zijn...
 

Falcon

Donateur
Ik hoop dat ze van de 1.4 TSI nog een Haldex/4x4 versie gaan uitbrengen. Dat zou echt een super combinatie zijn! (Fabrieksaf gechiptuned natuurlijk want 120 pk voor een 4x4 is net niet genoeg)
 

Hougie

Lid
Prijs/prestatie verhouding denk ik dat de 1.2TSI een goed iets is, in de Yeti prijslijst. (veel auto voor, naar verhouding, weinig geld)

Maar feit blijft dat de Yeti een niet zo gunstige CW waarde heeft en vrij zwaar is. Heb zelf gereden in de 1.8 TSI en dat reed vlot, maar naar verhouding vond ik het nog tegenvallen; ik had meer verwacht van een 160PK motor.

Daarnaast zie je dat de aangeklede en redelijk goed gemotoriseerde Yeti modellen fors in prijs zijn. Zelfs duurder dan een vergelijkbare O2 Combi 4x4. Dus wat dat betreft denk ik dat Skoda verkooptechnisch inzet op veel verkopen van de instapmodellen en voor de marketing en journalistiek er voor zorgt dat er ook meer 'volwaardige' ECHTE 4x4 uitvoeringen zijn...

Je hebt een punt maar zoals ik al eerder zei gaat voor mij die 1.2 TSI voldoende zijn. Mij gaat het er niet om om super snel te kunnen rijden....deze keer heb ik ook meer gekozen naar luxe en dus veel meer opties in de auto dan "al vliegend" over de baan te scheuren.....

Ik hoop dat ze van de 1.4 TSI nog een Haldex/4x4 versie gaan uitbrengen. Dat zou echt een super combinatie zijn! (Fabrieksaf gechiptuned natuurlijk want 120 pk voor een 4x4 is net niet genoeg)

Ja dat zou er idd beter bij komen in het gamma want de overgang van 1.2 naar 1.8 is groot, zeer groot en dit niet alleen in prijs maar ook kwa pK's.
Wat houdt zo'n 'chiptune" in? Zou dit een aanrader zijn om eventueel op de 1.2 te laten zetten voor die die meer power willen? Wat geeft dat in verbruik?
 

Falcon

Donateur
Die vraag zouden we even aan JD moeten stellen, want ik weet eigenlijk niet of de 1.2 TSI gechiptuned kan worden?
 

sador

Donateur
Ik zelf heb ook voor de 1.2 TSI gekozen zonder erin te rijden.

Ik ga nog informeren of de 1.2 motor ook gechiptuned kan worden en hoeveel pk dit opleverd.
 

pen

Lid
Vandaag een proefrit gemaakt met de 1.8 tsi Elegance. Ben best tevreden met mijn Roomster 1.9 tdi (60.000 km), maar dit weggedrag is toch wel even anders, een geweldige auto, zeer stabiel, en de besturing is rustiger dan de Roomster. Ook de oneffenheden in het wegdek worden minder doorgegeven. Al met al kan ik zeggen dat de Yeti een auto is die duidelijk een klasse hoger is als de Roomster. Morgen naar de garage in onderhandeling!! Dan ga ik voor de 1.2 liter .
 

Captain Hook

Forumguru
...Al met al kan ik zeggen dat de Yeti een auto is die duidelijk een klasse hoger is als de Roomster.

Goh, echt? :crazy:
Wellicht misschien ietsiepietsie prijsverschil, misschien ietsiepietsie verschil in aandrijftechnologie? :yeah:

Maar vergis je niet! Je hebt gereden in een 1.8TSI 4x4, dat is een totaal andere auto dan een 1.2 2WD, vergeet dat niet!

Ik weet nog goed dat ik wel eens een O2 simpele benzine uitvoering meekreeg (onderhoudsbeurt) i.p.v. mijn eigen O2 2.0 TDI Elegance; ook een wereld van verschil in rijbeleving/ervaring.
 

Falcon

Donateur
Ik denk zelf dat Pen wel gelijk heeft. (al kan ik pas 7 november er wat overzeggen) De Yeti is natuurlijk wel op het onderstel van O2 gebouwd. Daarin tegen de Roomster volgens mij niet.

Misschien krijg ik een 1.2 TSI mee 7 november en dan weet ik of ik de motor goed vindt rijden.

Ik rij nu een 1.6 MPI.. dus verschil zal ik zeker wel merken
 

pen

Lid
De proefrit is gemaakt onder gewone omstandigheden, (buitenweg),snelweg en stad. Daar gebruik je immers de gewone voorwielaandrijving en ervaar je het algehele karakter van de auto. De dure VW Haldex 4 wheel techniek is dan niet in "bedrijf", dus is een vergelijk op zich met de Roomster goed mogelijk. Het onderstel van de Roomster is een geheel eigen ontwerp en niet afgeleid van de Octavia.
Na grondige "voorstudie"van alle details van de Yeti, staat mijn besluit wel vast en kies ik voor de Yeti en niet voor de Roomster. Deze krijgt overigens nu samen met de Fabia een face-lift ( zie spyfotos nieuw front in autowereld.com. Mijn verdere Yeti plannen hoor je....
 

Captain Hook

Forumguru
... en ervaar je het algehele karakter van de auto.
Probeer het maar eens:
Maak een afspraak voor TWEE proefritten, vlak achter elkaar.
1. Met een Yeti 1.2 TSI simpele uitvoering (dus geen leren stoelen, geen climatronic, afijn basic.)
2. Een Yeti 1.8 TSI 4x4 met alles d'rop en d'ran. (of nog erger een 2.0 TDI 125KW)

Echt, het 'karakter' van de auto is dan totaal anders... :winkie:
 

pen

Lid
ja het gaat niet over comfort als b.v. leren bekleding, ook is er natuurlijk verschil tussen 1.8 tsi, en 2.o tid, 1.2 tsi, maar het onderstel van de auto's is in princiepe gelijk, gebaseerd op het (ingekorte) chassis van de Octavia 4x4 Scout). Het is jammer dat ik niet kan proefrijden in de 1.2 tsi, deze gaat in week 42 in productie hopenlijk, (er zijn leveringsproblemen in de fabriek), maar uit dfe schaarse informatie is duidelijk dat deze motor voor een auto van 1245 kg goed mee kan.
 

Aiii

Lid
Vergeet trouwens niet dat de 1.2 TSI vast ook nog te tunen is, net als alle andere turbo-VAG motoren. Waarbij een vermogen van 120 á 130 pk niet ondenkbaar hoeft te zijn.

Plus dat we bij JD geleerd hebben dat VAG altijd conservatief PK's adverteerd, Marco's 1.8 TSI had immers ook al 185pk i.p.v. 160pk voor de tuning (15% meer, zou dus voor 105 pk al zo maar tegen de 120 aan kunnen komen, je weet het niet).
 

pen

Lid
Ik vraag me dan af of tunen de levensduur van zo.n motor niet aantast, ik bedoel garantie, en kan de dealer dat dan ook.?
 

Aiii

Lid
Alle VAG-merken hebben "fabrieks-af" tuning van ABT Tuning. Of die de 1.2 TSI momenteel ook al doen betwijfel ik, maar dat zal vast nog wel komen als die motor daadwerkelijk geleverd wordt in de verschillende VAG-modellen.

De motor zal het wel overleven, wellicht dat de turbo wel iets vaker vervangen moet worden. ;)
 

Hougie

Lid
ja het gaat niet over comfort als b.v. leren bekleding, ook is er natuurlijk verschil tussen 1.8 tsi, en 2.o tid, 1.2 tsi, maar het onderstel van de auto's is in princiepe gelijk, gebaseerd op het (ingekorte) chassis van de Octavia 4x4 Scout). Het is jammer dat ik niet kan proefrijden in de 1.2 tsi, deze gaat in week 42 in productie hopenlijk, (er zijn leveringsproblemen in de fabriek), maar uit dfe schaarse informatie is duidelijk dat deze motor voor een auto van 1245 kg goed mee kan.

Week 42?
Dat is volgende week al....hopelijk starten ze dan maar ik dacht eerst met de TDI's want deze zijn al leverbaar vanaf november....Ik moet tot eind januari, begin februari wachten op de TSI....De Tsjechen zouden dan wel zeeeer trage werkers zijn om die TSI's te bouwen vanaf volgende week en pas klaar zijn begin 2010....
 
Bovenaan Onderaan