Vandaag heb ik de Yeti ook maar eens bekeken. Mooie auto. De wagen oogt origineel maar niet extravagant. Dit model zal zeker veel mensen aanspreken. De Yeti is 10cm breder dan m'n Roomster en dat merk je ook in het interieur: nog ruimer. Qua beenruimte op de achterbank en laadruimte heeft de Yeti niet veel meer te bieden dan de RR. De afwerking vind ik prima zo. Sober, strak, hoogwaardig.
Bij de dealer gaf men aan het jammer te vinden dat er niets zit tussen de 1.2tsi en de 1.8tsi 4x4. Men had graag een 1.8tsi zonder 4x4 gezien (scheelt bij de 110pk tdi 3200 euro) of een 1.4tsi.
Ik zou zelf graag de 1.4tsi zien maar die past er prijstechnisch volgens mij niet meer tussen. Het verschil tussen een 1.2tsi en 1.8tsi is nu 5800 euro, trek daar de 3200 van de 4x4 vanaf en je betaalt voor de motor dus 2600 extra. Bij een O2 is het verschil tussen een 1.4tsi en een 1.8tsi al 2850.
Bij het bekijken van de brochure en prijslijst vielen mij een paar dingen op. De mogelijkheid om te kiezen voor houtinleg in het interieur wordt niet aangeboden (in Duitsland wel) en ik lees nergens iets over een bleutooth carkit, zit die functionaliteit al in de Bolero en Swing radio?
Wie echt een koopje wil kan volgens mij het beste een 1.2tsi Active Plus bestellen en er voor 1500 euro aan opties opzetten. Ben je inclusief metalliclak, afleveringskosten en wat korting voor 22.000 euro klaar.
Tot slot heb ik de 1.2tsi Elegance vergeleken met een populaire directe concurrent de Qashqai Acenta 1.6. De Yeti is 900 euro duurder maar heeft een betere uitrusting, superieure aandrijflijn en hoogstwaarschijnlijk ook betere rij-eigenschappen. Daar zou ik de meerprijs wel voor over hebben.