'Project 3L'

laagvlieger

Forumguru
Maar nu zie ik dat je er Dunlop Sports op gezet hebt? Die krijgen een label C voor brandstofverbruik, moet je dan eigenlijk geen ecosave banden met een A label monteren? Volgens mij is t verschil zo'n 1.5% per label, dus dan zou je al 3% winnen op je banden!

Deze band was in de aanbieding met slechts 40 euro per stuk. Maar ik heb ook graag wat meer grip - daar scoort die namelijk A op. Mijn vorige banden komen uit een tijdperk dat er nog geen labels waren, dus ik ga er wel gewoon op vooruit. En het loopvlak is een stuk kleiner, dan verkies ik iets meer grip boven op minimale rolweerstand.

@Cordoba

Het klopt dat de standaard velgen ET43 hebben, maar ik heb er bij aanschaf meteen andere velgen op laten monteren met ET37. Een enorm verschil in weggedrag, veel meer grip in bochten, net omdat de wielen wat verder van elkaar staan. ET38 is dus vrijwel gelijk. En ET43, het staat een smalle auto als de Fabia gewoon knullig...

Mijn keuze voor 175/65 is voornamelijk de iets grotere omtrek. 185/60 is vrijwel even groot, 185/65 is dan weer veel te groot. Maar ook het gewicht van de band speelt een rol. Het gewicht zit 'm vooral in het loopvlak. Op zich is 175 breed genoeg om een auto van dit formaat (en dit vermogen) op de weg te houden, zeker omdat de spoorbreedte reeds vergroot is. De volgende stap is een verlaging, ook dit zal een positieve invloed hebben op het bochtengedrag.
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Vind je moondisc's niks? Dichte platen oo je velgen ;) super eco en ik vind dat echt een geweldig zicht, lekker opvallend eco en retro

Daar heb ik ook naar gekeken, vind het ook wel wat hebben. Maar wat zijn zo'n dingen duur. En je hebt dan nog steeds gewone 'zware' stalen velgen nodig.
 

Kanerr

Forumguru
Ik weet dat op de 3L vrienden forum verschillende members moondisks zelf hadden aangepast zodat ze op lm velgen kunnen komen (iets met bij de naaf vastklemmen zoals een centercap.
 

laagvlieger

Forumguru
Zo, de velgen liggen erop. Aangezien het chroom (met audi-logo) op de naafkapjes wat verweerd waren, heb ik ze zwart gespoten. Ook wat minder 'Audi' op die manier. Met de overige zwarte accenten op de auto vind ik het wel staan.

DSC_0637.JPG

Het resultaat voor en na. Goed te zien dat de nieuwe banden de wielkasten beter vullen.

DSC_0632.JPG
DSC_0639.JPG

Nog geen rij-ervaring, maar gevoelsmatig was het verschil in gewicht groot. Dus heb ik ze even op de weegschaal gezet. De pepperpots met Dunlop banden wegen 12,8 kg per stuk. De oude combinatie legde 14,9 kg op de schaal, daarbij was die band totaal versleten dus ze wogen ooit nog meer. In totaal dus mnimaal 8,4 kg onafgeveerd gewicht bespaard. Moet voelbaar zijn lijkt me, zeker als elke pk telt zoals bij een 1.2 TDI.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien is er nog wat winst te halen door de dakrails te verwijderen? Zou minder wervelingen moeten geven, lijkt me.
Ik vind dat overigens een erg kaal gezicht - maar daar gaat het nu even niet om...
 

Tees

Donateur
Zo, 8.4 kg minder onafgeveerd gewicht, dat is nogal wat. Ik zat er nu wat over te lezen vanavond, en 1kg vermindering van t onafgeveerd gewicht zou fysisch gezien gelijk staan aan 20-30 kg vermindering van t afgeveerde gewicht. Dan zou je met die vermindering het hebben over het effect van zo'n 200 kg minder autogewicht!
Ben heel benieuwd wat je merkt aan het rijgedrag van de auto!
 

turboturbo

Forumguru
Staat goed!

aangezien de Lupo 3L ook flink laag lag, vermoed ik dat een verlaging een volgende goede stap zou kunnen zijn.

En natuurlijk die gril dichtgooien! Heko’s wintergril here we come!
 

laagvlieger

Forumguru
Misschien is er nog wat winst te halen door de dakrails te verwijderen? Zou minder wervelingen moeten geven, lijkt me.
Ik vind dat overigens een erg kaal gezicht - maar daar gaat het nu even niet om...
Dat zit inderdaad in de planning. Hoewel er dan per rail 4 gaten moeten gedicht worden, in totaal 8 ... Die gedachte stemt mij niet bepaald vrolijk maar ik vind er wel wat op. Het kale aanzicht neem ik maar voor lief, het is onmiskenbaar beter voor de aerodynamica en geeft optisch ook nog eens een verlagend effect.
 

laagvlieger

Forumguru
@Tees
Ik heb er ook al veel over gelezen en wordt heel wat beweerd op internet, die vergelijking met 200 kg afgeveerd gewicht vind ik er iets over. Het zou mooi zijn natuurlijk, maar zo ver gaat het volgens mij niet. Het zou vooral effect hebben tijdens versnellen, vertragen (nog meer in heuvelachtig gebied) en het comfort. Op vlakke stukken en constante snelheid zou er weinig winst zijn. Zware wielen die eenmaal rollen hebben immers meer momentum en blijven gemakkelijker rollen. Op een helling zullen de lichtere wielen minder vermogen vragen, maar het zou goed kunnen dat de auto tijdens de afdaling minder ver uitrolt. Moet ik dus even in de gaten houden :jaja:

@turboturbo
Klopt, de verlaging staat gepland voor volgende week. Het is ook wel nodig, met de nieuwe wielen staat de Fabia nog eens 1,5 cm hoger op z'n poten.
En zoals je ziet, is de onderste grill al gesloten middels een cover van Heko. Ook hier kun je een winst mee halen wat betreft motoropwarming (en warm houden) en het verlagen van de luchtweerstand. Aanvankelijk heb ik die laten plaatsen om de condensor/radiator te beschermen en bladeren tegen te houden, maar ik merk sindsdien vooruitgang in het verbruik.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dat zit inderdaad in de planning. Hoewel er dan per rail 4 gaten moeten gedicht worden, in totaal 8 ...
Vraag me af of dit werkelijk opweegt tegen de 8 gaten waterdicht zien af te werken.
Dakrailen liggen al in de lengte van je dak en vrij smal van model.
Als er nu nog dakdragers op de railen zelf zouden liggen dan zou ik zeggen haal die eraf
Maar de lengte dragers zullen mijn inziens weinig bijdragen tot vermindering van het verbruik.
Zou ik nog eerder aan een dakspoiler denken om te plaatsen, en dan niet zo'n sjonnie spoiler als op de kofferbak
 

laagvlieger

Forumguru
@EdK
Het is inderdaad iets om niet lichtzinnig over te gaan. Kan een project op zich worden. Nu met het slechte weer dat op komst is misschien nog even uitstellen.

En ja, over de spoiler heb je een punt. Indien de daklijn verlengd kan worden, inclusief zijschermen zoals je dat tegenwoordig vaak ziet, kan het de stroomlijn verbeteren. Je krijgt minder het aanzuigeffect achteraan de auto. Hoe lager de daklijn komt, hoe beter de luchtstroom erover gaat met minder wervelingen aan de achterkant. Meteen denk ik dan aan de dakspoiler van de Fabia Greenline Hatchback. Zou zoiets passen op een Combi :arghh:. Zo'n zwarte zou in mijn geval wel cool staan.

0004fec11318-4b1a-4a3e-a.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@Tees
Ik heb er ook al veel over gelezen en wordt heel wat beweerd op internet, die vergelijking met 200 kg afgeveerd gewicht vind ik er iets over. Het zou mooi zijn natuurlijk, maar zo ver gaat het volgens mij niet. Het zou vooral effect hebben tijdens versnellen, vertragen (nog meer in heuvelachtig gebied) en het comfort.

Ik had 't ook niet helemaal lekker uitgelegd: volgens mij ging dit vooral over het effect op de wegligging en het comfort, op basis van een soort veermodel. Maar dat zal vast ook z'n weerslag op het verbruik hebben, maar inderdaad niet vergelijkbaar met 200 kg minder (totaal of afgeveerd) gewicht.

Dakrails zou ik ook niet zomaar weghalen. Los van het afwerken van de gaten, is het nog maar de vraag of dit enorm veel winst oplevert. Aerodynamica is soms zo complex dat wat op het eerste gezicht aerodynamisch voordelig zou zijn, in de praktijk negatief kan uitpakken (er zijn een aantal voorbeelden uit het wielrennen die erg contra-intuitief zijn).
 

Canon-Eye

Forumguru
Dakrailen liggen al in de lengte van je dak en vrij smal van model.
Er zit wat dat betreft verschil tussen de open dragers zoals bij de Skoda en de plat aanliggende dragers zoals op mijn Leon ST.
Door de opening tussen dak en drager bij de Skoda kan het bijna niet anders of er treden extra luchtwervelingen op en dat betekent (een beetje) extra verbruik. Bij de plat/gesloten dragers heb je alleen te maken met een gering frontaal oppervlak, maar niet of nauwelijks met extra luchtwervelingen, mede doordat front en achtereind ervan vloeiend(er) verlopen.
 

EdK

Forumguru
En kun je beide in cijfers ( verbruik ) voor ons allen weerleggen ?
Want op moment dat de dragers er af gaan zit de TS met 8 gaten die afgedicht moeten worden.
Dit is op simpelste manier af te doppen met een 8 stuks dopjes met contramoer en rubber pakking tussen einddop.
En die 8 stuks dopjes zorgen allen ook weer voor 8x eigen wervelingen waardoor het verbruik toch weer omhoog gaat ! :koffie:
Dus tsja zou zo maar kunnen dat het uiteindelijk totaal geen zoden aan de dijk zet !
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zouden we daarvoor een wetenschappelijk verantwoord experiment moeten gaan optuigen met metingen voor en na het verwijderen aan beide auto's (en de mijne dan weer terugplaatsen, want ik gebruik de dakrails regelmatig).
Wat denk je zelf?:nono:

Gewoon gezond verstand als basis voor de redenering lijkt me voorlopig ruim voldoende.
Het staat eenieder vrij om er anders over te denken natuurlijk.

En voor definitief afdichten is ongetwijfeld een nette oplossing te bedenken met 4 stukjes plaat ingelegd en in de juiste kleur gespoten.
Zal ook een paar centen kosten, maar het gaat in de eerste plaats om het verbruik en niet zozeer om kostenbesparing...;)
 

Tees

Donateur
@Cordoba heeft een achtergrond in aerodynamica en windtunneltesten, misschien dat hij ons wat meer inzicht in de materie kan geven?
 

laagvlieger

Forumguru
Daarom is dit een discussieforum! Als het goed is kan ik me herinneren dat de Fabia Combi Greenline van de eerste productiejaren niet geleverd werd met dakrails. Althans, in België, want destijds heb ik een offerte laten opstellen van een Greenline model en een niet-Greenline model. En op die eerste waren geen dakrails mogelijk. Dat is niet zomaar, had ook een iets lagere Cw dan het reguliere model. Dus ik denk wel dat het iets zal opbrengen, al zal het beperkt zijn.
 

EdK

Forumguru
Als het goed is kan ik me herinneren dat de Fabia Combi Greenline van de eerste productiejaren niet geleverd werd met dakrails.
Zowel bij de Fab 1 als de 2 is het in den beginnen een optie geweest...
Tsja waren dakrails die alleen bij dure wagens en later bij Skoda op de uitgebreide modellen als standaard werden gemonteerd
 

laagvlieger

Forumguru
De eerste rij-ervaring met de nieuwe wielen is een feit. De eerste meters met het afrijden van de oprit waren zoals voorspeld: erg comfortabel - niet gek want dit zijn ballonbanden vergeleken met de vorige laag-profiel banden. Bij 2,5 bar waren die al vrij hard terwijl de Dunlops nu met 2,5 bar nog erg zompig aanvoelen. Ik geef ze eerst even de tijd om zich te zetten en zal de druk geleidelijk verhogen.

Ook zijn ze wel erg stil. Natuurlijk door een kleiner contactoppervlak, maar dit type band is gewoon gekend om weinig afrolgeluid (67db volgens het label). Groot verschil met de knoertharde lawaaiige Turanza's ...

En dan de prestaties. Aanvankelijk merkte ik geen verschil. Misschien door de grotere omtrek van het wiel, en de daarbij langere overbrenging dacht ik zo. Tot de motor warm was en ik het gaspedaal goed ging beroeren. Ja hoor daar kwam het verschil! Ik rijd al 9 jaar met deze auto, dan is je lichaam ondertussen ingesteld op bepaalde krachten die de auto veroorzaakt. Maar zowaar kantelde mijn hoofd iets meer naar achteren dan dat ik gewend was. :rockon:Het motortje klimde merkbaar sneller in de toeren. Het is dus toch waar, je merkt elke kilo onafgeveerd gewicht. En uiteindelijk gaat het hierom: met aanpassingen ervoor zorgen dat de motor minder moeite moet doen voor gelijke prestaties. En dan krijg je een lager verbruik.

Over het verbruik kan ik nog niets zeggen. Banden moeten ingereden worden, druk moet nog opgevoerd worden. Hoe dan ook zal ik door het aankomende kouder weer ook geen records meer breken.
 
Bovenaan Onderaan