Cordoba
Forumguru
Wat de dakrails betreft: de rails staan in de lengterichting (rijrichting) van de auto, hebben dus een klein frontaal oppervlak en redelijk goede aerodynamische vorm, ik verwacht dat verwijderen van de dakrails eigenlijk alleen op ritten met een behoorlijk sterke zijwind enig meetbare winst op zal leveren. Mijn ervaring met dakdrager in een grijs verleden ondersteunt deze aanname.
Het verhaal van de dakdrager: in mijn studietijd reed ik een Golf D (1e generatie, 50pk zonder turbo), en ruim 5 jaar heb trouw alle tankbonnetjes genoteerd met de bijbehorende km-standen, en zo ook het gemiddelde verbruik bijgehouden. Op een gegeven moment heb ik een 27MC bakkie in de auto gehangen, maar ik wilde persé geen gat boren voor de antenne, en ook geen antenne met magneetvoet (die er bij slechte omstandigheden wel eens los kwam). Daarom een imperiaalbeugel/dakdrager gezocht, daar een vlakke plaat met antennegat op gemaakt om de antenne te plaatsen en de kabel tussen het rubber van de achterklep naar binnen. Deze beugel had een vierkante doorsnede (dus niet aerodynamisch) en had een groter frontaal oppervlak dan de dakrails van de Fabia, en leverde over langere tijd (enkele duizenden km's) een extra verbruik op van 1,5%. De grootste irritatie was het fluiten van de beugel onder bepaalde omstandigheden, daarom een paar staven gepakt die ongeveer de helft van de dikte van de beugel hadden. Één staaf aan de voorkant van de beugel, de ander aan de achterkant van de beugel, en het geheel helemaal met tape omwikkelt, zodat een min of meer ovale vorm ontstond in plaats van de vierkante originele doorsnede. Extra verbruik met deze gemodificeerde antennebeugel met antenne slechts 0,2% ten opzichte van geen beugel, en dat gemeten over meer dan 50.000 km.
Wat de dakspoiler/verlengen van dak betreft: overschat dat effect niet. Een moderne auto is vaak zo vorm gegeven dat de kier tussen achterklep en dak vaak de omslag van laminaire naar turbulente stroming veroorzaakt. Dat betekent dat vanaf die omslag de stroming wat scherpere ombuiging aan kan zonder los te komen van de carrosserie (en dus kleiner zog, is minder luchtweerstand). Het is dus niet onmogelijk dat een verkeerd gekozen spoiler het verbruik dus juist verhoogd.
Wat mij wel opvalt bij de foto's van de auto, is dat de ruitenwissers flink boven de motorkap uitsteken, en ook het bevestigingspunt vrij grof is, mogelijk dat je met ruitenwissers met een minder forse bevestiging wel wat aerodynamische winst kunt behalen.
Het verhaal van de dakdrager: in mijn studietijd reed ik een Golf D (1e generatie, 50pk zonder turbo), en ruim 5 jaar heb trouw alle tankbonnetjes genoteerd met de bijbehorende km-standen, en zo ook het gemiddelde verbruik bijgehouden. Op een gegeven moment heb ik een 27MC bakkie in de auto gehangen, maar ik wilde persé geen gat boren voor de antenne, en ook geen antenne met magneetvoet (die er bij slechte omstandigheden wel eens los kwam). Daarom een imperiaalbeugel/dakdrager gezocht, daar een vlakke plaat met antennegat op gemaakt om de antenne te plaatsen en de kabel tussen het rubber van de achterklep naar binnen. Deze beugel had een vierkante doorsnede (dus niet aerodynamisch) en had een groter frontaal oppervlak dan de dakrails van de Fabia, en leverde over langere tijd (enkele duizenden km's) een extra verbruik op van 1,5%. De grootste irritatie was het fluiten van de beugel onder bepaalde omstandigheden, daarom een paar staven gepakt die ongeveer de helft van de dikte van de beugel hadden. Één staaf aan de voorkant van de beugel, de ander aan de achterkant van de beugel, en het geheel helemaal met tape omwikkelt, zodat een min of meer ovale vorm ontstond in plaats van de vierkante originele doorsnede. Extra verbruik met deze gemodificeerde antennebeugel met antenne slechts 0,2% ten opzichte van geen beugel, en dat gemeten over meer dan 50.000 km.
Wat de dakspoiler/verlengen van dak betreft: overschat dat effect niet. Een moderne auto is vaak zo vorm gegeven dat de kier tussen achterklep en dak vaak de omslag van laminaire naar turbulente stroming veroorzaakt. Dat betekent dat vanaf die omslag de stroming wat scherpere ombuiging aan kan zonder los te komen van de carrosserie (en dus kleiner zog, is minder luchtweerstand). Het is dus niet onmogelijk dat een verkeerd gekozen spoiler het verbruik dus juist verhoogd.
Wat mij wel opvalt bij de foto's van de auto, is dat de ruitenwissers flink boven de motorkap uitsteken, en ook het bevestigingspunt vrij grof is, mogelijk dat je met ruitenwissers met een minder forse bevestiging wel wat aerodynamische winst kunt behalen.