'Project 3L'

Cordoba

Forumguru
Wat de dakrails betreft: de rails staan in de lengterichting (rijrichting) van de auto, hebben dus een klein frontaal oppervlak en redelijk goede aerodynamische vorm, ik verwacht dat verwijderen van de dakrails eigenlijk alleen op ritten met een behoorlijk sterke zijwind enig meetbare winst op zal leveren. Mijn ervaring met dakdrager in een grijs verleden ondersteunt deze aanname.

Het verhaal van de dakdrager: in mijn studietijd reed ik een Golf D (1e generatie, 50pk zonder turbo), en ruim 5 jaar heb trouw alle tankbonnetjes genoteerd met de bijbehorende km-standen, en zo ook het gemiddelde verbruik bijgehouden. Op een gegeven moment heb ik een 27MC bakkie in de auto gehangen, maar ik wilde persé geen gat boren voor de antenne, en ook geen antenne met magneetvoet (die er bij slechte omstandigheden wel eens los kwam). Daarom een imperiaalbeugel/dakdrager gezocht, daar een vlakke plaat met antennegat op gemaakt om de antenne te plaatsen en de kabel tussen het rubber van de achterklep naar binnen. Deze beugel had een vierkante doorsnede (dus niet aerodynamisch) en had een groter frontaal oppervlak dan de dakrails van de Fabia, en leverde over langere tijd (enkele duizenden km's) een extra verbruik op van 1,5%. De grootste irritatie was het fluiten van de beugel onder bepaalde omstandigheden, daarom een paar staven gepakt die ongeveer de helft van de dikte van de beugel hadden. Één staaf aan de voorkant van de beugel, de ander aan de achterkant van de beugel, en het geheel helemaal met tape omwikkelt, zodat een min of meer ovale vorm ontstond in plaats van de vierkante originele doorsnede. Extra verbruik met deze gemodificeerde antennebeugel met antenne slechts 0,2% ten opzichte van geen beugel, en dat gemeten over meer dan 50.000 km.

Wat de dakspoiler/verlengen van dak betreft: overschat dat effect niet. Een moderne auto is vaak zo vorm gegeven dat de kier tussen achterklep en dak vaak de omslag van laminaire naar turbulente stroming veroorzaakt. Dat betekent dat vanaf die omslag de stroming wat scherpere ombuiging aan kan zonder los te komen van de carrosserie (en dus kleiner zog, is minder luchtweerstand). Het is dus niet onmogelijk dat een verkeerd gekozen spoiler het verbruik dus juist verhoogd.

Wat mij wel opvalt bij de foto's van de auto, is dat de ruitenwissers flink boven de motorkap uitsteken, en ook het bevestigingspunt vrij grof is, mogelijk dat je met ruitenwissers met een minder forse bevestiging wel wat aerodynamische winst kunt behalen.
 

Duijzer

Donateur
Ik zou ook eens naar de onderkant kijken, hoe je het daar zo vlak mogelijk kan krijgen. Let wel op dat bijvoorbeeld hitte van een roetfilter weg moet kunnen..
 

45069

Senior Member
Zelf heb ik ook een tijd in een A2 3L gereden, reed makkelijk 1 op 30+ . Er reden er veel rond in de tijd dat ze nog motorrijtuigenbelasting vrij konden rijden. We hadden ook een Lupo 3L, die is verkocht met 440.000 km op de teller, hij rijdt nog rond. Alleen de versnellingsbakjes waren onderhoudsgevoelig. Wil je zuinig en goedkoop rijden dan is dit iets.
A2 is helemaal van aluminium en is veel luxer dan de Lupo. Daarnaast ook nog veel ruimte in de A2.
 

laagvlieger

Forumguru
@Cordoba

Duidelijk, hier heb ik wat aan. Natuurlijk is dit niet 1 op 1 over te zetten naar mijn auto, maar de winst zal inderdaad klein zijn.

Wat de ruitenwissers betreft: de armen heb ik vorig jaar los gehaald om te vervangen (flinke klus trouwens) en heb ze gelijk een standje lager geplaatst. Ze stonden dus nog hoger dan je op de foto ziet. Waar ze voorheen wel eens bewogen tijdens een flinke windvlaag tijdens het rijden, doen ze dat nu niet meer. Ik heb dit getest met een stukje koord aan de ruitenwissers + armen te kleven, en nu staan ze vrij goed uit de rijwind (koordjes vangen geen grote luchtstroom meer). Verklaring kan zijn dat het gebied van de overgang tussen motorkap en voorruit niet veel wind vangt -> de luchtstroom wordt wellicht door het voorste gedeelte van de motorkap omhoog geduwd. Aerodynamica is inderdaad iets vreemd.

Ik kan ook fanatiek te werk gaan, en de wisserarm aan de passagierskant gewoon verwijderen. Net zoals de rechter zijspiegel. Maar ik weet niet of ik die weg wil bewandelen. Misschien éénmalig volgende zomer tijdens een 'recordpoging', maar zeker niet als blijvende maatregel.

Bij nieuwe auto's zijn ruitenwissers altijd verstopt onder het verlengde van de motorkap en is dit al helemaal geen issue meer.
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
@Duijzer
Daar zijn ook nog mogelijkheden. Vooral aan de achterkant heb ik gemerkt. Een voorbeeld is de achterbumper: dat is vaak een grote open windvanger als je het van onderen bekijkt. Dat zijn zo'n dingetjes die eenvoudig aangepakt kunnen worden.
Volgende week wordt de auto ook verlaagd en zal er op die manier al minder rijwind onder kunnen. Verder is de voorkant tot voorbij de vooras al gesloten met een beschermkap, en is de rest als vrij netjes weggewerkt. Geen grote gaten, buiten de uitlaat uiteraard.

@45069
Ik vind zo'n Audi A2 een mooi stukje techniek. Misschien zal ik er ooit één bezitten, zal in de toekomst nog een echte klassieker worden. Maar nu helaas te klein voor mij. Ik heb af en toe 5 zitplaatsen nodig en zeker een grote koffer. De uitdaging is net om - in vergelijking grote - auto als de Fabia Combi net zo zuinig te krijgen.
 

laagvlieger

Forumguru
Aerodynamica, zoals ik het getest heb met de ruitenwissers. Hoe kun je probleem plekken zien zonder dure windtunnel: met een tuft test (vrij vertaald: pluk test, in de zin van een plukje koord) Je kunt bepaalde plaatsen , of de hele auto, bedekken met koordjes en al rijdend een foto laten nemen. Als die koordjes horizontaal naar achteren tegen de auto worden gedrukt, wordt de luchtstroom goed begeleid naar achteren. Wervelingen of plekken waarbij die luchtstroom loslaat, ga je hierdoor zichtbaar maken. Op onderstaande foto zie je bijvoorbeeld achter de wielkast een probleem, maar ook door de zijspiegel op het raam.

2333504337_85d68dd217_o.jpg


Misschien een idee om dit eens te proberen op het dak, met de veelbesproken rails. :thinking:
 
Laatst bewerkt:

Tman0961

Forumguru
Ik denk dat je bij de dakrailing heus iets gaat zien, echter dit zegt niets over de mate van invloed is op het verbruik. Ik denk dat het experiment van Cordoba daar al behoorlijk wat inzicht in heeft gegeven.

Wel enorm interessant experiment je auto hiermee vol te hangen, maar wat een werk hahha.
In de zeil wereld noem je dit tell tales. Deze worden in het voorlijk van het zeil geplakt en helpt enorm bij de zeiltrim en zijn met name bij wedstrijdboten veelgezien.

:ot: Ik ben jaloers op jouw normale verbruik.. Ik kwam met serieus aanpassen van de rijstijl niet eens boven de 1 op 20 in mijn faab. Ik heb verstuivers meermalen laten testen, maar die zaten binnen de marges, echter toch hield ik deze als verdachten nr 1.
In jouw zoektocht zou je hier ook nog naar kunnen laten kijken/vervangen/afstellen of in algemene zin het blokje kunnen laten (eco)tunen.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik ben jaloers op jouw normale verbruik.. Ik kwam met serieus aanpassen van de rijstijl niet eens boven de 1 op 20 in mijn faab

In dat centrale brein word je rechtervoet aangestuurd, en deze word blijkbaar toch verkeerd aangestuurd dan...:jaja::pardon:
 

Tman0961

Forumguru
:sterretjes:@EdK, even goed lezen...
Ik zei “met serieus aanpassen van mijn rijstijl”.
Dus lees uitrollen, op CC rijden, achter “grotere” wagens meerijden, etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

laagvlieger

Forumguru
@Tman0961
Wat voor Fabia dan? Want met een benzine variant zou dat een erg goede waarde zijn!

edit: toch een 1.2 TDI Greenline zo heb ik gevonden. Misschien had je pech en was het een maandagmorgen model ... :jaja: Met beleid is 1 op 25 namelijk niet eens zo moeilijk, zonder als een slak te moeten rijden.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
@EdK, even goed lezen...
Heb het goed gelezen, anders had ik het ook niet geciteerd lijkt me !?
Maar niet meteen op de kast gaan zitten na zo'n tekst over je brein !
Soms denk je dat je met bepaalde manieren van rijden juist zuiniger gaat rijden en dat blijkt dan toch niet zo te zijn.
Ik kom er nu met de Fabia bv ook achter dat een constante snelheid zeer goed werkt om je verbruik te verminderen.
Heb nu al meerdere keren een traject gereden van een 150Km dat ik altijd reed op 100Km/pu op GPS en laatste tijd verschillende keren gereden met 115Km/pu GPS snelheid en met laatste rij ik zuiniger dan met de 100Km/pu
MAW wat het centrale brein tussen je oren soms denkt en doet is ook niet altijd zo ! :lezen::pieker:
 

Tees

Donateur
Dan heb je wel een wonderauto @EdK! Over het algemeen geldt dat een auto het zuinigste is ergens tussen de 80 en 100 km/h, afhankelijk van de precieze verhouding van rolweerstand tov luchtweerstand. Ik heb zelden gehoord dat een personenauto bij 115 zuiniger is dan bij 100. Mijn ervaring is precies andersom, sinds ik 100 rij, is m'n verbruik duidelijk lager.
 

Tman0961

Forumguru
@laagvlieger, ja geen idee. Ik hoorde allemaal goede verhalen over het verbruik en mede daarom de Faab toen gekocht. Echter ik ben met heel veel moeite niet boven de 1opde20 geraakt. Zoals gezegd ik verdacht de verstuivers. Ik kan me voorstellen dat in jouw zoektocht deze het checken waard zijn.
 

EdK

Forumguru
sinds ik 100 rij, is m'n verbruik duidelijk lager.
Tov van welke snelheden toendertijd ?
Maar wonder auto of niet het zal voor deel blijkbaar ook in het constante (CC) rijden zijn blijkbaar.
Maar dit is wat ik momenteel ( laatste 3 a 4 maanden) ervaar !
 

laagvlieger

Forumguru
Geen probleem zolang het respectvol blijft :cheers:

Snelheid is hoe dan ook niet de enige barometer voor het verbruik. Traag rijden is niet automatisch een synoniem voor gunstig verbruik. Het gaat er vooral om hoe en waar de snelheid wordt aangehouden. En hoe minder stilstand hoe beter.
Op vlakke stukken gebruik je idd best CC en is een matige snelheid het beste - 90 a 100 km/u. Maar er zijn omstandigheden waarbij een hogere snelheid voordelig kan zijn, en dat is als het landschap serieus begint te glooien. Dan bereik je met de CC niet meer de beste waarden. Voor het minste verbruik moet je de auto laten leiden door de niveauverschillen -> in de afdaling mag het iets sneller en dit kan gebruikt worden om de aankomende helling deels op te komen zonder gas bij te geven. En natuurlijk altijd twee stappen vooruit denken, zodat die rem zo min mogelijk gebruikt wordt. In feite is mijn gemiddelde snelheid met het 'hypermilen' maar een fractie lager dan voorheen, het grote verschil is dat ik nu veel minder stil sta.
 
Bovenaan Onderaan