Nou zoals beloofd hier de foto's van het middagje klussen ik zal hier stap voor stap uitleggen hoe je deze thermostaat vervangt bij de 1.8T 20V motoren vervangt aangezien je hier nog best wel wat voor moet verwijderen.
Allereerst verzamel je het benodigd gereedschap, je hebt nodig:
1x 5 imbussleutel
1x Philips kruisschroevendraaier.
1x 3mm platte schroevendraaier voor de stekkers.
1x 15 steeksleutel voor spanrol om de riem te ontspannen.
1x 13 steeksleutel voor de dynamo en spanrol.
1x steeksleutel 10 voor de accupolen
2x emmers om het koelwater op te vangen.
1x een schone trechter.
2x koffiefilter om je koelvloeistof te filteren aangezien je best veel troep uit de motor meeneemt.
Minimaal 3 liter nieuwe koelvloeistof of als je nieuw vervangt is 5 liter nodig LET OP G12 gebruiken!!!
(kijk wel of je oude nog goed is dat kan met een prisma om koelvloeistof conditie te controleren kost 20 euro).
1x Ty-wrap om je multi-riem aan een leiding vast te maken, dit scheelt enorm veel tijd met terug monteren.
Een schaar om deze weer los te knippen.
Een paar krikken en bokken of als je toegang hebt tot een brug. zet hem ook hoog zodat je prettig werkt en geen rugpijn eraan overhoud (nog vooraan je werkzaamheden!!!!)
Ik kan het niet genoeg zeggen WD-40 IS YOUR FRIEND!!!
Oh ja en het allerbelangrijkste een hele hoop plezier eraan ondervinden.
Nou ten tweede als je alles bij elkaar hebt verzameld moet je uiteraard alle plastic motorbeplating losmaken dit zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot de inbusbouten van het gasklephuis en zorgt ervoor dat je net dat beetje ruimte extra hebt
dit was eigenlijk na mijn werkzaamheden maar dit krijg je dan te zien dan moet je dus de kleine en grote leiding losmaken met behulp van de kruiskopschroevendraaier en dan inbussleutel 5 dan krijg je dit te zien
Let wel dat er nog een stekkertje aanzit omdat dit bij de AUM en geloof ik ook de AUQ een elektronische gasklep is, de AGU is geloof ik nog met kabel dus daar moet je uiteraard dan de kabel losmaken.
Het makkelijkste is dat je eerst alle vier de bouten losmaakt en dan het huis omdraait om dan het stekkertje te verwijderen
Nu je het gasklephuis los hebt is het tijd om de spanrol en de multiriem onder handen te nemen. Waarom moet de spanrol weg zal je wel denken (die overigens maar met 3 bouten vastzit waar je makkelijk bij kan)
deze moet weg ivm de twee bouten die de dynamo op zijn plek houden anders moet je met steeksleutel 15 constant je spanner draaien en dit kost 1, veel moeite en 2, is dit ronduit GEVAARLIJK, als de sleutel eraf springt wanneer jij bezig bent moet je weer met een andere auto (wat waarschijnlijk geen Skoda is) naar het ziekenhuis om daar je vinger uit de kom of in het gips te laten zetten dus HAAL DIE SPANNER ERAF!
nou moet je dit zien zo niet lees hierboven nog even
Overigens is kun je voor de inbusbouten op het thermostaathuis ook een kleine ratel met kniestuk en dopje 10 ook losmaken ipv imbus 5. het is trouwens wel verstandig om een tekening te maken hoe de multiriem loopt dit helpt enorm met terugplaatsen
Welnu zijn we bij de dynamo aangekomen en weer een waarschuwing. Wanneer je hem gaat losmaken moet je toch eerst even de accupolen losmaken aangezien je dan grote kan hebt om keihard kortsluiting te maken en dit niet alleen je accu sloopt maar jijzelf loopt aardig kans om een flinke opneuker te krijgen. DUS--->
Losmaken die hap kleine moeite je moet alleen wel alles weer instellen maar safety first.
Nou wanneer je de dynamo los hebt en de buis naar de thermostaat en de hemzelf ook dan zou je dit moeten zien.
hier zie je dat ik de dynamo op de aircopomp heb gelegd en links zie je nog de spanrol zitten die heb ik terug gemonteerd zodat je nu goed kan zien waarom je hem moet verwijderen. Je kan namelijk zien dat hij recht tegenover de gaten van de dynamo is geplaatst
Ook het terug monteren van de thermostaat is van belang en op deze foto zie je dat ik de ring eerst erin doe, DIT IS FOUT!!!! Eerst de thermostaat en dan de rubberen ring. Als je dit niet doen dan blijft hij via het huis koelvloeistof lekken en kun je er nog geen 50 km mee halen want dan is het reservoir leeg.
hier foutief geplaatst je ziet ook dat de thermostaat ook erg naar buiten steekt, als je dat dus hebt moet je hem weer eruit halen en goed plaatsen.
Dus: Thermostaat-----> Rubberen ring----> thermostaathuis/buis---> vast bouten.
Nou dan is het eigenlijk een kwestie van alles weer monteren en als je het goed hebt gedaan en niet de emmers onder de auto bent vergeten (ja ja die zijn er ook nog) dan moet het als het goed is er zo uit zien
(Oooohhh wat mooi)