Radio ombouwen

john38

Lid
beste mensen
ben in het bezit van een fabia 1 6y2 uit 2005.
hier zit de radio symphony in en wil deze vervangen voor een zoals ze zeggen een enkel din. hoe pak ik dat nou precies aan en wat heb je nodig, en waar verkrijgbaar.
of is er een radio die ik er zo in kan zetten van een beter kwaliteit.

gr john38

Cordoba

Forumguru
De symphony is volgens mij net iets groter dan enkel din, dat betekent dat je een 'opbergvakje' moet scoren dat je onder je radio in het dashboard drukt (kun je gewoon op een sloop scoren), zodat je dash weer netjes is. Verder met een standaard aftermarket radio moet je even rekening mee houden dat je standaard de geschakelde plus en de constante plus even moet wisselen.

Hieronder foto's van het verbouwde opbergvak (op de foto nog in aanbouw) dat ik er in heb zitten: 2e sigarettenaansteker.jpg 12Voltplugnr2-c.jpg SAM_0321 resized.jpg

john38

Lid
hallo cordoba

Bij mij zit er onder de radio een opbergvakje dus zou zo een andere radio in kunnen zetten als ik dat zo zie

john38

Lid
zo ziet het er bij mij uit met de zelfde radio.

Bijlagen

• 3036_f530458ea29fd673c43fa1af21f48584_1000x800.jpg
    3036_f530458ea29fd673c43fa1af21f48584_1000x800.jpg
    155,5 KB · Weergaven: 88

Zwapp

Forumguru
Zoals @Cordoba schrijft is de symphonie net iets dikker dan enkel DIN... Je zult helaas wel een ander bakje moeten scoren als ik je foto zo zie...

turboturbo

Forumguru
Helaas jongens jullie zitten verkeerd. De OEM radio is ook enkel-DIN en niet iets dikker. Alleen het frame eromheen is iets groter.
Ik had ook zo'n Skoda radio in m'n Octavia en daar zit nu ook een gewone enkel-DIN radio in.

@john38 eerste stap is langs de dealer om even te vragen of ze de OEM radio los willen wippen. Daar heb je speciale sleuteltjes voor nodig.

Daarna kan je een aftermarket radio inbouwen. Let op dat je daarbij in de kabelboom van de nieuwe radio de rode en de gele draad met elkaar verwisseld (dat is als het goed is express al met kabelschoentjes gedaan zodat je het gemakkelijk om kan wisselen)

Verder heb je een 12V antenne versterker fantoomvoeding nodig.

Ps. ik zie dat John's Fabia ook uitgerust met zo'n mooie bekerhouder :)

Laatst bewerkt:

Kiswum

Forumguru
Neem anders een kijkje in mijn topic. Ik ben van 1din naar 2din gegaan (bij een F1 uit 2002). Wellicht kun je wel iets met de hoeveelheid plaatjes die ik in mijn topic heb gegooid:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kiswums-fabia02-project.34181/

Mocht je vragen hebben, tag me maar in je eigen topic. Ik heb voorheen ook een 1din autoradio in mijn vorige F1 geplaatst, maar veel verschil is het niet.

Ik heb mijn universele frame gehaald bij de leverancier uit Rallye's link: Carcarewoensel.

Op je foto is overigens een 1din Symphony te zien, maar het verschil met de aftermarket 1dins is vermoedelijk de radio kabel, ISO connector en een horizontale afwerkplaat.
Links en rechts heb je normaal gesproken een afwerkplaatje, die mis je momenteel boven je radio. (Geen idee hoe dat plaatje heet :D

Bakkertje

Forumguru
@Kiswum het lastige is dat een versterker er hetzelfde uitziet als een fantoom voedingsadapter, maar het toch 2 totaal andere dingen zijn.
Een versteker zal weinig oplossen (die versterkt een slecht signaal) terwijl de fantoomvoedingsadapter de spanning verzorgd voor de originele antenne en daarmee het signaal verbeterd.

Ik ben er ooit heeeeeel lang mee bezig geweest om een dealer uit te leggen hoe hij een JVC unit aan moest sluiten (en heb het uiteindelijk maar zelf gedaan) na de diefstal van mijn columbus..

turboturbo

Forumguru
Excuus @Bakkertje heeft gelijk, ik bedoelde een fantoom voeding om de antenne versterker in de voet van de dak antenne te activeren!

Mijn Fabia I en ook Octavia I hadden nog geen FAKRA, ik heb voor 4,50 bij Brezan eentje met een ouderwetse plug (dat heet VAG DIN) gekocht destijds.

john38

Lid
Oke
Hoor nu twee verhalen het kan wel een het kan maar wel met een universele frame
En natuurlijk die fantoom voedings adapter

turboturbo

Forumguru
Die fantoomvoeding is nu 1 dezelfde verhaal.

Dat raamwerk kan je nog later beslissen toch? Je kan eerst de radio inbouwen en dan zien of je het nodig hebt (ik durf vrij zeker te stellen van niet)

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb het al gezien, door de foto's en info die anderen geplaatst hebben: bij plaatsen van een aftermarket 1-dins radio moet je een randje aan de bovenkant toevoegen om het gat daar dicht te krijgen. Op de matige foto hieronder de strip zoals ie moet worden geplaatst (helaas is het onderdeel nr. niet goed leesbaar op de foto):
Dubbel-DINvak+bovenstrip+.jpg
Wat de aansluitingen achter de radio betreft, kan ik niet zoveel zeggen: mijn exemplaar is origineel zonder Skoda-radio geleverd.

john38

Lid
kun je laten weten als je dat besteld hebt en het artikelnummer daar van
alvast bedankt hier voor een de toeligting

Bovenaan Onderaan