Rapid 1,2 tsi 86pk van 2013 chiptuning

Handige Harry

Forumguru
Beste Skoda forum leden.

Ik zit mij te verdiepen in het chiptunen, genaamd stage 1 als ik het goed begrepen heb.

Veelvuldig zie ik een paar verschillende namen hier op het forum voorbij komen, vooral JDtuning.

Nu heb ik op hun website mijn auto opgezocht (http://www.jdengineering.nl/1-2-tsi-86pk-90pk-105pk/) en zou ik van 86pk naar 140pk gaan.

Met 95ron te blijven tanken schat ik van 130pk te gaan inplaats van 140pk.
Maar goed dat stoort mij niet en vind ik nu ook niet belangrijk.

Ik ben er ook nog niet uit of ik het ga doen maar vind het een serieuze optie iig.

Nu tegenwoordig met het internet ga je ook eens rondneuzen qua prijs.
Nu vraag ik mij af waar soms het verschil zo in kan zitten qua bedragen.

Soms kan het echt veel schelen namelijk.

Ik zie bijvoorbeeld deze site :
http://tunex1-px.rtrk.nl/chiptuning-skoda-rapid-12-tsi-85pk.html#.V92iD8tcLqB


Nogmaals ik ben me aan het verdiepen en mocht ik het laten doen dan neig ik echt naar JDtuning.

Maar ben wel benieuwd waar deze prijsverschillen vandaan komen?

Kan iemand daar iets nuttigs over zeggen?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Service en kennis zijn speerpunten wat de betere jongens onderscheid. Van daaruit hebben ze een naam opgebouwd.

Tevens is aanpassen en controleren specifiek op jou motor een punt wat kenmerkend is ipv een standaard programma inlezen en succes er mee.
 

Handige Harry

Forumguru
Afstand is iets minder dan 40km van mij naar JDtuning, dus de afstand is het probleem gelukkig niet.

Probeer gewoon goede informatie te verzamelen voordat ik de beslissing neem.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Wat ik mij nou afvraag, je hebt een redelijk kleine 1.2 motor (heb ik ook in mn fabia, nix mis mee verder hoor) en daar ga je opeens 140pk (54 pk meer) uit jagen. Is dit niet gewoon eeg slecht? Hier zal het boeltje niet op gemaakt zijn...
 

B.Stuurder

Forumguru
@Handige Harry ik heb even gekeken op die site van Tunex, maar naast dat ze lang niet het vermogen uit een blok weten te halen wat er in zit, wat mij zegt dat ze wat standaard software laden en succes ermee, reppen ze bij mijn motor en versnellingsbak-combinatie niet over het koppel. 380nm heb ik liever niet op de 7dsg.
Beter een gespecialiseerd bedrijf, dan blijft alles heel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat ik mij nou afvraag, je hebt een redelijk kleine 1.2 motor (heb ik ook in mn fabia, nix mis mee verder hoor) en daar ga je opeens 140pk (54 pk meer) uit jagen. Is dit niet gewoon eeg slecht? Hier zal het boeltje niet op gemaakt zijn...

Nee, die motor is exact dezelfde als de krachtiger 105 variant. Als je op de site van JD kijkt, zie je ook bij allerlei modellen auto's diverse motoren met verschillende vermogens, terwijl het dezelfde motor betreft. En wanneer je dus een minder krachtige variant hebt, ga je er ook meer op vooruit dmv tuning. De gerenommeerde tuning bedrijven blijven ruim binnen de veiligheidsmarge.
 

ertromp

Forumguru
Om maar een voorbeeld te geven: Met je ongetunde motor met koude motor (dwz olietemp < 80 graden) wegrijden is schadelijker dan een goed uitgevoerde tuning.
Vooral noodzaak om e.e.a. te laten doen door een gespecialiseerd bedrijf die weet welke kenlijnen aangepast moeten worden en hoever deze aangepast kunnen worden. Het zijn enorm veel hexadecimale codes die daar in de motorstuurbox aangepast moeten worden. Veel van de goedkopere bedrijven die je treft halen files van het www af die absoluut niet betrouwbaar zullen zijn voor jou specifieke motor met bijbehorend stuurapparaat. En inderdaad er zit veel marge in de motorblokken van VAG
 

Noord26

Forumguru
Wat ik mij nou afvraag, je hebt een redelijk kleine 1.2 motor (heb ik ook in mn fabia, nix mis mee verder hoor) en daar ga je opeens 140pk (54 pk meer) uit jagen. Is dit niet gewoon eeg slecht? Hier zal het boeltje niet op gemaakt zijn...
Vermogen wordt niet bepaald door de som van de grootte van de zuigers en het slag volume. Dat is de Amerikaanse gedachte en echt achterhaald.
 

Kempes

Forumguru
50 PK extra voor een turbo-motor is helemaal niet gek, dit is ongeveer wat er standaard bij een goede tuning wel uitgehaald wordt.

Ik had laatst in een ander topic al een lijstje gezet met goede tuners gespecialiseerd voor de VAG groep ( in nederland):

Hartog-tuning
Vagtechniek
TVS tuning
JDEngineering

Hartog wordt hier op het forum niet veel gebruik van gemaakt geloof ik, maar op het audi-forum bijna alleen maar..

Ik heb die van mij in maart met een stage 1 laten tunen bij JD en in juni met de forum-meeting daar op de rollenbank gehad. Achteraf ben ik van mening dat je altijd beter meteen de wagen op de rollenbank kunt laten zetten zodat je zelf aan de vermogenskromme kunt zien of de tuning goed is gedaan en er niet een paar enorme dippen in zitten. Helaas zit een vermogensrun er vaak bij stage 1 niet bij en moet je dus bijbetalen..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Anderzijds kun je er natuurlijk bij een stage 1 tuning van een standaard auto waarvan JD er al vele heeft getuned, gerust van uit gaan dat die krommes prima de luxe in orde zijn. Je weet dan alleen niet exact om hoeveel pk's en Nm's het gaat. Mij boeit dat niet, ik weet wel wat het zo'n beetje zal zijn en dat het met de krommes wel snor zit
 

Skoda-MAN

Forumguru
Je kan eens een poosje op Tunex Googlen en allerlei forums forums en reviews lezen. Het bedrijf bestaat al jaren en dat zegt ook iets.
Succes met je beslissing.
 

Spierings

Forumguru
Gewoon naar een beter bekende tuner gaan, deze houden ook rekening met de brandstof welke je wilt gebruiken....

Zelf rijd ik altijd op Ultimate, hier is rekening mee gehouden toen deze door vagtechniek gechipt wordt.. Op het moment dat je 95 gaat tanken kun je in de meetwaarden zien dat de ontsteking terug geregeld wordt..

Bij een goede tuner zal vaak de normale stage1 goed genoeg zijn, bij mij werdt dat ook geadviseerd omdat er voor de rest de wagen helemaal standaard was en ik zelf niet het maximale hoefde te hebben...
 

Handige Harry

Forumguru
Wat ik mij nou afvraag, je hebt een redelijk kleine 1.2 motor (heb ik ook in mn fabia, nix mis mee verder hoor) en daar ga je opeens 140pk (54 pk meer) uit jagen. Is dit niet gewoon eeg slecht? Hier zal het boeltje niet op gemaakt zijn...

Dat is een vraag die ik me ook stel, en mede door dit forum probeer te antwoorden.

De 105pk versie van de 1,2tsi schijnt hetzelfde blok te zijn, dus dan is de pk winst nog maar 35pk.
Dan valt het "grote" verschil wel weer mee.

Ik ben geen monteur of super technisch iemand, maar ik probeer me op allerlei manieren wel goed te informeren vooraf.
Dus uiteraard wil ik ook weten of remmen enz daar ook enigszins voor bestemd zijn.

Daarbij komt natuurlijk meteen de kanttekening dat ik geen raceauto aan het maken ben voor het circuit.
 

Handige Harry

Forumguru
Kwaliteit kost geld...Tunex ga je heen als je graag je blok om zeep wil hebben...

Het is niet mijn bedoeling om een bedrijf de hemel in te prijzen of de grond in te boren.
Ik heb met beide op dit moment 0,0% ervaring, dus ik kan er niets zinnigs over zeggen.

Tunex heb dus ook alleen als voorbeeld genoemd, in vergelijking met JDtuning.

Nogmaals probeer gewoon te snappen waar het verschil in kan / moet zitten.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Harry, mijn getunede Fabia remt prima, zelfs met de trommelremmetjes achter. Al probeer ik het remmen wel altijd zoveel mogelijk te voorkomen ;). Zo gigantisch is het verschil tussen 105 en 135 pk nou ook weer niet hoor. Verwacht geen race monster.
 
Bovenaan Onderaan